6 Teknik Jimat Ruang

SUMBER ::: Majalah Qaseh (APRIL 2013)

6 Teknik Jimat Ruang Permudahkan Percutiaan
1) SUSUN DENGAN BETUL
Susun pakaian di dalam beg menggunakan teknik menggulung. Selain dapat menjimatkan ruang, teknik ini juga dapat mengurangkan kedutan pada baju anda. Letakkan barang yang paling berat dibahagian bawah beg supaya beg anda lebih seimbang. Untuk menjimatkan ruang lagi, tidak perlulah anda membawa komputer riba bersama-sama, cukuplah sekadar kamera digital sahaja.
( Inilah teknik akak, baju digulungkan ikat dengan getah... dari zaman naik gunung lagi. Sekarangni bukan sahaja untuk berjalan tapi untuk dirumah).....
2) BERKONGSI DENGAN RAKAN
Jika membawa kelengkapan peribadi seperti syampu, sabun, tuala dan ubat gigi, pastikan anda membawanya dalam botol atau saiz yang lebih kecil untuk menjimatkan ruang dalam beg anda. Lebih mudahlah lagi jika anda rancang lebih awal untuk berkongsi sahaja kelengkapan tersebut dengan rakan-rakan. Lebih jimat bukan?
( Kita berjalan anak beranak memang kongsilahkan.... )
3) BAWA BEG PLASTIK
Sediakan beg plastik untuk menyimpan pakaian kotor supaya ia dapat diasingkan daripada pakaian bersih. Dengan adanya beg plastik, baju anda yang masih bersih boleh diselamatkan dari kotor, basah atau berbau peluh.
( Sangat perlu untuk kemudahan)
4) ASINGKAN DOKUMEN PENTING
Untuk mengurangkan bebanan, sediakan satu beg berasingan untuk menyimpan dokumen kecil dan penting seperti pasport, tiket penerbangan, surat insurans, jadual perjalanan dan sebagainya. Anda bolehlah membawa satu beg sandang kecil sebagai teman rapat anda ketika bercuti. Percayalah! ia banyak membantu.
( Memang juga perlu, tak mungkin kita sekalikan yerk!!!)
5) BAWA PAKAIAN YANG SESUAI
Lihat jadual lawatan  ke mana anda akan pergi untuk membantu anda memilih pakaian yang sesuai. Jika boleh bawa baju yang senang kering dan boleh dipakai berulang kali. Basuh pada malam harinya, jemur dan esok ia telah sedia untuk dipakai kembali.
( Tengok jugaklah, akak kalau travel yang guna flight atau bastu memang cuba kurangkanlah. Tapi kalau travel ngan kereta sendiritu taklah sangat. Kalau ikutkan dulu masa akak naik gunung baju untuk berjalantu hanyalah satu, ish betoikerni akakpun cam tak percaya..... memang tak masuk akal tapi tengok gambar tracking dulu2 satu baju sahaja pakai dari hari mula sampailah hari terakhir. Bayangkan naik Gunung Tahantu selama 5 hari tak silap, isyh asamnyer......  dari cerita baju tukar pada cerita akak naik gunung)
6) PILIH BEG YANG SESUAI
Pemilihan beg juga memainkan peranan penting ketika bercuti. Jika percutian agak santai seperti ke pantai dan menuntut anda untuk membawa beg ke mana-mana, beg sandang belakang adalah pilihan tepat untuk anda. Namun jika percutian anda adalah percutian sambil bekerja, beg beroda lebih sesuai untuk digunakan.
( Inilah yang paling dititikberatkan, pilihlah beg yang sesuai... akak beli satu beg yang boleh sandang belakang dan juga ada roda macam beg budak sekolah.. senang. Lagi satu begtu boleh juga .)
Kenapa tiba-tiba cerita pasal beg nak berjalanni!!!! Tak sabar nak tunggu Mei akak nak terbang dengan kawan-kawan pompuanjer. Sekali-sekala nak merasa berjalan tanpa dua orang budak yang kecohtu... 

Comments

  1. Tq kak
    Tips berguna ni

    ReplyDelete
  2. masa gi umrah dulu, saya ikat dengan getah juga, boleh tindan..tapi orang nampak saya bawa baju sikit, padahal tak sikit sangat n banyak ruang..selamat travel :)

    ReplyDelete
  3. tips2 akak mmg berguna, bab yg gulung baju tu mmg selalu dana bt,selalu mmg akan bwk beg plastik lebih takmo hrrpkan hotel punya je...

    ReplyDelete
  4. Part gulung2 tu saya selalu buat. Tapi tak ler ikat dengan getah...hehehehhe

    ReplyDelete
  5. tips berguna =) tq

    wahhh...akak.best nye nak jalan2 dgn kawan perempuan.anak tinggal!
    seyes..saya pun teringin tau.tapi nampak gaya lama lagilah.....tunggu anak2 besar macam azalia dn atikah..

    sabar sabar..hehe

    ReplyDelete
  6. Tips yg sgt bagus..utk dipratikkan..

    p/s : saya pun nak gi jln2 minggu depan ngan geng2 ofis pompuan saja.. :)

    ReplyDelete
  7. gulung baju tu memang saya buat tapi tak segigih akak sampai ikat dengan getah :)

    ReplyDelete
  8. waa bestnyer gi cuti2...thanks bagi tip ni...lepasni bolehla saya try saya bab kemas2 barang ni memang tak reti sangat...kadang berbeg-beg...padahal nak gi tak lama pun ...

    ReplyDelete
  9. nk p travel ek...sskali kita nk brgumbira dgn rakan2...slamat brholiday...

    ReplyDelete
  10. tips berguna.
    wah..terbang ngan kwn2 pompuan jea. mesti seronok ni kan..hehe

    ReplyDelete
  11. good info...yang kongsi2 tu sy memang slalu buat...tp yg paling best, masa gi memang xbwk baju byk...masa kt tmpat yg kita nk gi melancong tu baru beli baju n pakai on da spot...hehe...jimat ruang dalam beg...

    ReplyDelete
  12. kalau negara kita nak pergi tu susah nak cari makanan halal.kenalah isi beg dengan benda2 yang sesuai..:D))

    ReplyDelete
  13. tq share berguna sgt tips ni!

    ReplyDelete
  14. betul tu kak... tip yg bernas.....

    ReplyDelete
  15. wahh..gud info kak...akak nak g mana mei ni kak...

    ReplyDelete
  16. Tq for sharing tips yg berguna ni...wah bestnya nak pi bercuti..

    ReplyDelete
  17. tips yang mmg boleh guna ni.. nak pergi mana tu? seronoklah nanti...

    ReplyDelete
  18. IYALAH TIBA² CERITA PEK BAJU.. NAK KEMANA PULAK TU HUHUHUHUHU

    ReplyDelete
  19. salam k'zila..part yg gulung2 dlm beg tu sy slalu buat,eheheh!!

    ReplyDelete
  20. TQ kongsi tips ni.....hehe nak jalan eh....tak sedih ke nak tinggal budak 2 tu?

    ReplyDelete
  21. wah sampai ikat dgn getah. hihi

    kite main gulung2 je :p

    ReplyDelete
  22. yati pun klu travel suka gulung baju smpi kecik2, jimat sket ruang...

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular Posts