Nuffnang saya

Thursday, May 31, 2018

Kenangan jogging sekitar Kinrara

Gambar kenangan akak berjogging sebenarnya berjalan di kawasan sekitar Kinrara.. Puasani rasa rindu pulak yer.. memang bolehler nak jalan-jalan tapi kalau awal pagi macam tak sesuai, dah petang pulak kita sibuk sediakan makanan dan dah malam pulak sibuk hantar Atikah tuisyen... alasan.. alasan... Jadilah gambarni pengubat rindu... 

Kinrara ini memang banyak tempat untuk riadah, bersyukurlah wahai Cho Zila.. Rajin dengan tidakjer.. Ada satu lagi tempat menarik yang akak jumpa.. nantilah kita pergi yer. Akak selalu pergi waktu pagi, petang selalu sibuk sikit... 
Atikah dipaksa berposing... 
Nampak tak hijau elok untuk mata kita... 
Suka tengok awan...
Kalau keluar rumahjer mesti nak ambil gambar awan..  
Kita jalanjer kalau nak pergi taman yang dekat-dekat..  
Kalau aku lambat keluar padang futsal depan rumah jadilah...
Pusing banyak kali berpeluh-peluh juga... 
  Jalan yang ramai orang berjalan-jalan... 
  Kalau pagi akak suka kawasan ni taman permainan BK5B... 
 Suasana di sini memang kegemaran akak. 
 Macam cantikjer pokokni... 
 Ini kawasan taman permainan di BK5 
 Waktu petang ramai orang di sini... 
  Kawasannya berbukit agak mencabar sikit... 
  Suka turun dan naik di sini... 
  Yangni di kawasan Kinrara Residence... 
Agak sunyi, kalau hujung minggu barulah meriah... 
Kawasan taman di BK1 ini akak suka juga... 
Laluan ke tempat simpanan air Syabasni memang best... 
Kuatkanlah semangat kami anak beranak untuk bersenam...


Wednesday, May 30, 2018

MRT, Laluan jalan kaki, TA Securities dan KLCC

Ini kisah sebelum puasa juga tapi baru nak menjenguk ke sini. Pengalaman pertama akak naik MRT dan juga berjalan kaki dari stesyen MRT di Bukit Bintang ke TA Securities Jalan P.Ramlee. 

Tujuan jalan-jalan kali ini untuk melawat pejabat kawan akak di TA Securities. Kawan akakpun tidak pernah naik MRT kiranya kami sama-sama budak baru belajar... Dari LRT BK5 Kinrara kami pergi stesyen Chan Sow Lin. Ambil LRT arah Ampang ke Maluri stesyen pertukaran MRT. Ambil MRT arah Sungai Buloh dan turun di stesyen Bukit Bintang.. 

Akakpun belum pernah naik laluan jalan kaki yang berhawa dingintu.. Jadinya banyak pengalaman pertama yang akak kutip haritu.. Orang asingpun dah jenuh guna kemudahan yang ada kita yang menjadi rakyatnyapun tak pernahkan... Lupa nak cerita Pavilionpun baru tahunni akak sampai, maksudnya masuk sampai ke dalam.... Itupun ada adik di pejabat ajak jalan-jalan sambil jumpa kawan kerja di KL... Syukur dengan nikmat dariNya... 
Ini pemandangan MRT di Jalan Bukit Bintang..
Comeljer pelancong bergambar ...
Keluar dari stesyen MRT masuk ke bangunan Pavilion..
Dari situ ada satu link untuk ke laluan pejalan kaki ...
Yang dalam gambar ni terbuka tapi yang depantu ada aircond..
Jadi tidak terasapun berjalan kaki dari stesyen MRT ke Jalan P.Ramlee... 
Sambil jalan tengok orang mogok di bawah... 
Yeah kami dah sampai ke TA Securities ..  
Sebelum balik singgah makan tengahari di medan selera (food court) KLCC
Grilled Chicken Quesadini biasa-biasajer... 
Harga boleh tahan mahalnya dan isi dalamnya sikit sangat...
KLCC beb bukannya food court di SS2... 

Tuesday, May 29, 2018

Cadangan menu berbuka puasa

Al kisahnya sambungan cerita puasa akak tahun ini dari puasa hari ke 6 hingga ke 10.. Malas dah mula melanda, mulalah membeli dan tambah-tambah... ha... ha... sabarjerler..

Sahur 6
Murtabak maggi kari
Nasi goreng

Nasi goreng cili kering udang dan telur Bersama murtabak maggi... 

Berbuka 6

Rendang minang
Udang paprik
Bendi rebus
Sambal belacan  
Beli
-laksa Johor
-Jelly
-roti John
-sotong goreng bersalut pedas
-kuih muih
Bendi rebus tak masuk dalam gambar

Sahur 7

Nasi goreng
Sambal telur hancur
Lauk lebihan semalam
Kopi putih

Berbuka 7

Sup fishball + dimsum+ telur + sayur terpilih
beli di PASAR RAMADAN
Roti john keju
Nasi ayam kunyit
Carbonara - tak habis
Pulut mangga - tak habis
Ayam panggang bersambal - tak habis
Kuih tepung pelita
Karamel
Air nira

Sahur 8

Mi goreng
Cucur udang terbaik
Masakan tidak habis masa berbuka
Teh 0
Gambar teruk tapi nak juga masuk sini bolehler...

Berbuka 8

Masak lemak ketam
Sambal daging
Brokoli tiram bawang putih
Air Bandung Soda
Beli
- laksam
- rojak mamak SS2
- kuih muih
Masuk waktu baru sedar tak ambil gambar...
Jadi banyak makanan tak masuk dalam gambar...

Sahur 9

Nasi Goreng cili padi ikan bilis goreng
Fish ball goreng
Beli
- Laksa
Nasi goreng dengan fish ball gorengjer...

Berbuka 9

Ayam goreng
Beli
-asam pedas ikan kembung
-sambal tempe
-yong taufu
-cakoi
-kuih muih

Sahur 10

Telur mata masak kicap
Penkek
Maggi kuah

Berbuka 10

Beli nasi arab ayam mandy
Chicken sharwarma
Yummy...yummy sambal lebih... 

Yang akan datangni mak mertua tinggal dengan kami...jadi jenuh nak fikir apa yang nak di makan.... 

Pilihan Raya Umum ke 14 tahun 2018

Syukur semuanya berjalan dengan aman damai.. apapun keputusannya kita tetap kena teruskan kehidupan.. Biarlah yang arif menjalankan tugas mereka.. Menang bukan bererti tidak perlu bekerja tapi satu amanah yang besar untuk dijayakan. Yang kalah jangan terus mengalah, ada agenda untuk diselesaikan.

Semoga Allah sentiasa memelihara keamanan yang telah dikecapi sekian lamanya di bumi tercinta ini. Janganlah sebeb berlainan idealogi kita bergaduh dan bercakaran sesama sendiri. Terutamanya orang melayu yang kini telah berpecah kepada entah berapa partipun... Moga keistimewaan kita sebagai rakyat Malaysia akan terus terpelihara... 

Sekadar kenangan untuk diingati pada PRU14 yang lepas. Menjadi satu memori kerana kali ini Barisan Nasional yang telah lama memerintah akhirnya jatuh... Moga kerajaan baru yang dibentuk atas kepercayaan rakyat ini akan membolehkan Malaysia menjadi negara maju dan beradab...

Pagi mengundi di Putrajaya

Seawal pagi kami menghantar emak mertua untuk mengundi di Putrajaya. Syukur semuanya dipermudahkan kerana emak mengunakan kerusi roda. Urusan tidak sampaipun 15 minit.
Kita bergambar dulu.... 
 Yeah... sudahpun selesai... 

Perjalanan ke Putrajaya... 
Sepanjang perjalanan ke Putrajaya terserempak dengan satu tempat pengundian. Memang agak sesak keadaannya.. Berharap sangat dimudahkanlah ....
 Suasana bersesak di waktu pagi... 
 Tidak cukup di bawah diataspun digantungkan poster.. 
Semua partipun memperjuangkan manifesto masing-masing
 Banner merata-rata, ada pilihanraya..
Pondok panas Barisan Nasional... 

Petang di Gombak.. 

Yangni akak dan suami yang mengundi pula.. 
Aman damai suasana di tempat pengundiaan di waktu petang... 
 Inilah tempat mengundi saya
Dakwat dijari tanda sudah memangkah... 
Pulang marilah pulang... 
Malaysia ku tercinta moga terus dirahmati... 

Monday, May 28, 2018

Dubuyo kali kedua

Melampau jugalah baru lagi ke Dubuyo di entri ini DUBUYO best urban Korean food kami pergi lagi. Faktornya makanan boleh diterima oleh tekak kami 3 beranak dan harganya berpatutan. Kali ini kami mencuba makanan yang lain pulak supaya tahu mana yang paling ngam dengan selera. 
Budak comel yang kuat menyakat... 
Ramai juga yang makan di sini pada waktu tengahari..

Boleh pilih menu set untuk pilihan bijak.. 
Inilah pilihan kami...
1. Soondubu Jigae ataupun Sup Tauhu Pedas
2. Spicy Seafood Ramyeon - yangni macam ramen
Yang nombor 2 tu lebih memikat hati anak-anak...
Akak okjer dua-duapun... 
Maandu - macam dimsum tapi digoreng...
Spicy Seafood Ramyeon yang sedap... 
Set Soondubu Jigae bersama nasi beras perang, tauge besar goreng, kimchi dan satu lagitu macam sambal ikan bilis... 
Hidangan yang memang kenyang... 
Soondubu Jigae tu adalah sup tauhu pedas... 
Jangan lupa hanya semangkuk nasi... 

Harini bil di bawah RM50 memang berbaloi sebab kenyang... Kalau anda ingin mencuba makanan Korea rasanya Dubuyo bolehlah kot.. Kalau tidak menepati tekak harganya tidaklah mahal sangat.. Ok.. sekian... 

Sunday, May 27, 2018

Makan-makan harijadi Atikah Mios Kitchen BK5 Kinrara

Rupanya Mios Kitchenni viral juga di internet.. Kitani dah tau tentang kedai makanan hidangan barat ini semenjak Mios ni adalah kedai roti dan kek... Kalau harijadi anak akak buat disekolah selalunya tempah kek di sini... Sebab akak nak kek yang tidak tinggi supaya senang nak dipotong tapi ramai boleh makan... Dulu akak order dengan kak Pah tapi sekarangni anak-anak Kak Pah sudah jadi tokei kedai...

Daripada kedai kek dan roti di Medan Selera BK4, Mios ada menjual makanan barat di pasar Ramadhan BK5... Kemonler susah kot nak dapat 'western food' di Pasar Ramadhan hatta di pasar malam... Jadi memang selalulah singgah akak ke sini... Lepastu bila dia  kembangkan bisnis makanan baratnya di kedai yang sama Medan Selera BK4.. Sambutan orang semasa di situ memang amat menggalakkan ... Medan Selera yang sepi sebelum ini meriah dengan kehadiran ramai orang...

Kini MIOS membuka satu lagi cawangan di BK5, tempat yang lebih selesa dan nyaman... MIOS sebenarnya ada cawangan lain lagi.. semoga perniagaan mereka akan terus berkembang dan yang penting jagalah kualiti sebagaimana yang akak kenal dari dulu-dulu... 
Muka budak yang harijadi..
Harini dia harijadi ada tuisyen pagi dan petang.. 
Nasiblah jadi budak darjah 6...
Atikah kalau ambil gambar...
Atikah juga yang ambil gambar... 
Amboi selalu kalau kat kedai Medan Selera mintak air kedondong asam boi...
Kat sini mintak coconut shake dan manggo shake... 
Striploin steak rasanya... 
Selalu kami mintak tukar whipped potato dengan fries...
Ramen bebola daging pedas...
Anak-anak memang suka tapi yang cendawan ngan seaweed ibu kena makan...

ALAMAT :-
29b, Jalan BK 5a/2, Bandar Kinrara, 47180 Puchong, Selangor

Ini bukti kedai lama MIOS Kitchen iaitu Kafe & Bakeri...
Kedai di medan selera ini hanya ada makanan barat sahaja sudah tiada kek dan roti... 

Masih menanti kedai makan untuk sarapan yang best di Kinrara..  Semoga tercapailah impian akak untuk bersarapan yang sedap-sedap di Kinrara... Yang ada sekarangni kedai mamak, di Medan selera ini nasiblah ada kedai makanan Kelantan yang jual nasi kerabu bagai dan juga kedai di Masjid Al-Ehsan yang ada nasi dagang.. Masalahnya suami kurang mengemari makanan pantai timurni.. Selain dari pilihan di atas hanyalah si penjual tepi jalan yang seakan sama menunya... Nak cari nasi lemak sedappun punyalah payah.. Kau kecoh apahal masaklah sendirikan.. ha..ha... ... 

Nuffnang oh Nuffnang