Nuffnang saya

21 Februari, 2019

Resipi Spageti Aglio Olio mudah dan sedap

Sudah lama teringin nak buat aglio olio ini.. ingatkan susah rupanya senang yang amat.. namanya sahaja tergeliat lidah nak di sebut.. untuk paham aglio olio adalah resipi orang Itali yang bahan utama bawang putih dan minyak zaitun... Tapi akak orang melayu tak gunapun minyak zaitun... suka hati...

Kalaulah tahu sebegini mudah memang selalulah akak buat ... Bahan-bahan yang digunakan untuk masak aglio oliopun tidak banyak dan tidak remeh... Percaya tak? Percayalah....

Bahan-bahan :-

Spageti (rebus dan tos) ~ akak guna angel hair...
Udang dan sotong
Bawang putih (cincang halus)
Cili kering (dipotong serong)
Chilli flakes
Keju permesan
Minyak zaitun
Garam

Cara-cara :-

1) Panaskan minyak zaitun, tumiskan bawang putih.
2) Masukkan cili kering potong.
3) Masukkan kepala udang untuk rasa manisnya
4) Masukkan udang dan sotong goreng seketika.
5) Masukkan spageti dan gaul rata. Kalau kering tambahkan air
6) Tambahkan chilli flakes jika nak tambah pedas..
7) Bolehlah ditambah garam. Untuk lebih sedap masukkan keju permesan untuk rasa sedap berlemak.

SIAP!!!!!
Nampak sedap tak.... 
Sebegini mudah aglio olio cara orang Melayu...

Sekelip mata dah habis...


Akak buatkan untuk kawan-kawan Atikah yang singgah rumah selepas habis koko dan tidak balik rumah.... kita buatkan pasta sebab budak-budak suka... jadi akak buat aglio olio ini dua kali, kali pertama untuk Atikah dan kawan-kawan lepastu buat untuk adik dan akak pula... siap adik bawak bekal ke sekolah agama lagi..

15 Februari, 2019

Jual jajan depan sekolah

Ini cerita akak tahun sudah.... masuk dah di facebook tapi belum kongsi di blog... facebookni nanti susah nak scroll, akakni memang pelik sikit... 

Secara jujurnya dari anak darjah satu memang akak tak berkenan sangat dengan orang yang menjual jajan, mainan dan makanan tepi sekolah... Belum bermula lagi kelas anak-anak kita sudahpun habis duitnya separuh ataupun tiada langsung... memang kesian tau... kalau mainantu belum sampai 5 minit kadang dah rosak. dah berebut dengan kawan-kawan... 

Makanan pulak kalau jajantu memang tidak berkhasiat, kalau makanan biasa pulak tidak terkawal takut keracunan pulak... mi segera dijual dalam cawan kecil dan berharga RM1 ... what.... what... isyh.. isyh ada mak kat rumahni punyalah tak bagi makan mi segera rupanya dia dapat makan di sekolah, dahlah harga cekik darah...

Rasanya pihak sekolah ada melakukan tindakan untuk menghalang peniaga-peniaga ini.. tapi benda untung kot.... lama-lama pihak sekolahpun tak larat nak buat... banyak benda cikgu nak ambik tahu.. 


Cerita di facebook CHO ZILA 23/12/2018

Cepat sungguhlah aii ... lagi seminggu sahaja lagi anak-anak bercuti... diam tak diam bermulalah tahun baru .... gambar di bawah di ambil tahun lepas.... entah kenapalah aku tak suka betullah ada orang berniaga luar pagar.... kalau dalam bonet kereta kira ok sebab jauh anak-anak nak pergi... ini betul-betul luar pagar tepi pintu masuk .... jadi sementara sesi pagi bertukar dengan sesi petang memang laku keras jualan mereka....
Yang dijual bukanlah berkhasiat,,,,, itu kira makanan.... tapi ada juga yang menjual mainan, stiker, kad permainan... ya Allah mak bapak bagi duit untuk makan korang pergi beli bendani buat apa.... kita memang nasihat sampai berbuih mulut tapi belakang kita manalah kita nampak....
Paling tak senonoh pagar sekolahtu rasanya baru lagi di tukar tapi dah nak melendut.... isyh ... penting diri betul.... tahu nak mencari rezeki tapi entahlah!! sekian malas nak tulis dah... sebab rasanya ramai yang dah menulis masalah nan satu ini...

Antara komen : 
kena bawa isu ni kedlm mesyuarat PIBG..kita bukan nak sekat rezeki mereka tp mmg tak boleh berniaga ditepi pagar sekolah dan guru besar kena tahu tentang perkara2 camni..

Jgn kasi duit belanja lebih.. bio ngam2 mkn kat kantin punya je

an kakkk xsuke betul org jual2 jajan kat luar pagar skolah.kadang2 air macam2. semua makanan xelok utk budak2.tp budak2 ni bukan tau ape kadang larang beli gak tgoda kawan2

13 Februari, 2019

SMK Seksyen 3 Bandar Kinrara (SEMESTIB)

Cerita awal tahun... cerita orientasi budak yang masuk sekolah menenengah... ha.. ha... dah masuk bulan Februari Cho Zila oooi.. hanya kenangan Atikah masa besar nanti... haraplah blogni tak jadi macam fotopages kita dulu... 

Akak rasa gembira dengan kelancaran majlis pada hari itu.. nampak pihak sekolah bersedia untuk menerima pelajar dan ibu bapa... dari sessi penerangan kepada ibu bapa dapat dirasakan kesungguhan pihak sekolah untuk memastikan kejayaan anak-anak kami.... Go SEMESTIB.
 Ucapan dari YDP PIBG.... 
  Eh... eh.... takder gambar ucapan dari guru besar dan guru besar sessi petang.... 
  Ibu menjadi paparazi.... 
  Tekunnya kau Atikah.... 
  Hari itu juga dapat buku teks...
 Kelas dah tingkatan ini tidaklah seramai masa sekolah rendah....

Atikah... ibu tahu kakak kecewa sebab tidak dapat masuk asrama tapi percayalah walau dimanapun kita boleh berjaya.. Kena usaha lebih sikit wahai anak... lagi satu kena aktif jangan malas nak tawar diri untuk jawatan kelab dan persatuan.. kamu tahukan sekarang nak masuk asrama bukan hanya PT3 yang di lihat tapi pelbagai.. Tolong... tolong buangkan sifat lama masa nak UPSR , move on sekarang PT3 lagi susah ok.... itu saja ibu nak pesan... 

Wordless Wednesday ~ cerita lama

Kisah cuti sekolah bulan Disember lepas...
Betoi-betoi baling belakangni...
Untuk kenangan....
Blog ini antara yang banyak menyimpan memori kami....
Pertama kali dua orang budak menonton wayang larut malam....
Kebetulan haritu kami menginap di Hotel Summit USJ... 
Makan sebelum tengok wayang larut malam....


Bye.. bye..

Nuffnang oh Nuffnang