Nuffnang saya

Followers

Sunday, April 14, 2013

Selamat Hari Jadi Nurul Atikah

Hari dinanti telapun tiba.....
Nurul Atikah nama diberi
Lahir pada 14-04-2006
Hari ini hari istimewa dia
Syukur kerana memiliki dia
Syukur kerana sampai hari ini dapat memeluk dia...
Syukur kerana sampai hari ini dapat melihat perkembangan diri dia...
Ibu sayang kamu Nurul Atikah...
 
SELAMAT HARI JADI
kepada permata hati ibu
NURUL ATIKAH binti MOHD RAFI.....
 
Sempena dengan hari jadi anak ibu yang tersayang ingin ibu berkongsi kisah Atikah dari mula lahir hingga hari ini.. Ini semua hanya sebagai kenangan yang terindah dalam hidup ibu. Ibu tau Atikah suka baca  blog ibu ini jadi inilah peluang untuk ibu meluahkan rasa hati ibu ini...
 
Kelahiran Atikah adalah semangat baru dalam hidup akak.. Kenapa?? Sebab Atikah adalah kandungan akak yang keempat bermakna akak gagal dalam tiga kali mengandung sebelum itu. Kandungan pertama meninggal semasa 32 minggu, kandungan kedua gugur masa 3 bulan dan kandungan ketiga telah gugur pada masa 4 minggu sahaja dalam kandungan. Kandungan pertama akak diinduce dan bayi dikeluarkan secara normal, kalau dia masih hidup akak dah punya seorang anak lelaki. Kandungan kedua yang gugur pula akak merasa kesakitan yang amat sangat selepas berlaku pendarahan dan dimasukkan ke wad kecemasan. Doktor mengeluarkan kandungan secara semulajadi iaitu .. Kandungan ketiga juga gugur dan doktor menggunakan kaedah D&C. Jadi apabila Atikah dapat diselamatkan akak rasa macam suatu keajaiban berlaku dan Allah telah makbulkan doa akak...
 
Akak memang ada masalah tekanan darah tinggi semasa mengandung.  Atikah dilahirkan secara normal semasa kandungan 36 minggu kerana berisiko.  Terpaksa sekali lagi merasa diinduce. Oleh kerana masa kali pertamatu rasa sakit sesangat akak mengambil epidural pula tanpa mempedulikan risiko. Masalahnya memang langsung tak rasa sakit, sehingga merisaukan hati doktor. Sampai pukul 8.00 malam gitu akak boleh  melawat kengkawan di wad bersalintu, sorang-sorang dah keluar yang akakni masih di situ. Sakit langsung takder, doktor kata akak kalau ada rasa sakit sikitjer terus panggil nurse atau doktor. Syukur ke hadrat Allah Atikah selamat dilahirkan tanpa rasa sakit.

Seronok dapat memeluk dia buat pertama kali dan terus menyusukan dia di bilik bersalin. Selepas dihantar ke wad ada satu ujian Allah, akak tumpah darah dengan banyaknya. Terpaksalah jururawat menolak balik akak ke bilik bersalin untuk menghentikan pendarahan. Terpaksa juga dimasukkan darah 1 pek dan doktor terpaksa "menyeluk" untuk mengeluarkan sisa yang tidak habis dikeluarkan. Walaupun darah telah berhenti akak masih diletakkan di bilik bersalin takut pendarahan itu tidak berhenti sepenuhnya. Kesiannya pada Atikah sehingga jururawat terpaksa membawa dia ke bilik bersalin untuk di susukan. Masatu pula akakni cirit mungkin kesan ubat yang dimasukkan untuk menghentikan pendarahan, memang akak sangat lemah masatu. Alah sedihnya tengok Atikah di bawa oleh jururawat...

Syukur esok paginya akak boleh jumpa Atikah balik. Atikah memang anak baik masa dilahirkan tidak banyak menangis berbanding dengan adik dia. Tapi Atikah masa kecil ada masalah bunyi yang datang dari dada dia agak kuat, kalau dia tidur memang nampak dada dia berombak kuat. Oleh kerana itulah mertua akak ambil keputusan tinggal bersama kami kerana tak sanggup bagi orang lain jaga. Bermulalah episod Atikah selalu ikut atuk ngan nenek dia kalau diaorang sekali-sekali nak ubah angin balik rumah sendiri juga nak pergi rumah anak dia yang lagi seorang.

Oleh kerana itulah anak sulung tentulah hati akak rasa sangat sedih kalau berjauhan dengan dia. Paling sedih tentulah tinggalkan dia masa akak dimasukkan wad selama dua setengah bulan semasa umur dia setahun 2 bulan (psss!! akak ada masalah uri di bawah semasa mengandungkan Azalia). Masatu tak usah ceritalah entah berapa kali akak menangis tapi mengenangkan akak mengandung dan mahu anak yang dalam perutni  pula selamat akak tabahkan hati... Memang tak boleh lupalah kenangantu, sedih hanya Allah yang tahu...

Banyak kenangan yang dikongsikan tapi masa umur dia dua tahun akak dah mula berjinak-jinak berkongsi kisah mereka di fotopages. Lepastu dah pandai sikit akak ada blog yang juga tempat catatan diari aktiviti anak-anak. Itulah seronoknya ada internetni, kalau nak ingat balik muka diaorang masa kecil akak tengok blog balik.. Jadi Atikah boleh rujuk kisah kecik-kecik dia di sana .....
Gambar pertama masuk fotopages akak :- http://ikhlas-atilia.fotopages.com/ .
Sayangnyer banyak gambar yang dah tak nampak lagi.. entahler apa masalahnya...
Gambarni pertama kali Atikah  jadi 'flower girl'...
Masa kecik dulu senang nak suruh bergaya....
Lawatan kali pertama Atikah ke Pusat Sains Negara
Ala comelnyer dua orang budakni ....
Semasa bercuti dengan sepupu di Taman Tasik Taiping...
Genting Highland
Sunway Lagoon.. seksi dik Ya.... 
Balik Ipoh naik keretapi... yeah!!!! 
Masa kenduri kahwin cik Am ngan cik Yat!!!

Kenangan di Langkawi memang paling seronok...  
Kenangan gigi kompang....
Adik beradik jalan-jalan Kuala Lumpur...
Atikah kini semakin besar dan cerdik....
Kini dia kata nak pakai tudung kalau berjalan...
Mulai dari Kidzania dia dah mula memakai tudung...
Ibu sekarangnipun sudah mula mengumpul tudung untuk Atikah...

SeLaMaT HaRi LaHiR..
Anak ibu sayang...
Semoga Allah memberikan laluan yang mudah
untuk permata hati ibu...
Semoga Allah memberikan kebaikan untukmu dunia dan akhirat...
Moga Allah kurniakan anak ibu hati yang baik
dan mampu memberikan pertimbangan yang sewajarnya dalam membuat keputusan..
Allah selamatkan kamu... Allah selamatkan kamu....
Sekarang Atikah dah 7 tahun.....

 

15 comments:

  1. Happy birhday Atikah!! Moga terus jadi anak yg solehah..

    ReplyDelete
  2. Selamat Hari Lahir Atikah...
    Terharu saya baca post ni...
    Best nyer Atikah dah boleh baca blog ibu... tak sabar tunggu anak2 saya pandai membaca BM :)

    ReplyDelete
  3. Birthday atikah sama dgn birthday suami sy la...xsmpt nk buat n3 lg nie..huhuhu.....
    Apapun selamat ulg thn buat atikah...moga membesar menjadi anak yg cemerlang dunia n akhirat......ameen....

    ReplyDelete
  4. selamat hari lahir atikah sayang...semoga membesar dengan penuh kasih sayang,..jadi anak yg solehah ye dik..

    ReplyDelete
  5. alhamdulillah.. selamat hari lahir atikah.. setiap y blaku ada sebabnya.. akhiyna allah swt hadirkan atikah & dia kuat bjuang.. amin

    ReplyDelete
  6. selamat hr lahir atikah!sy sedey bile anak berganjak usia..rasa mcm cepatnye die membesar heee...semoga atikah jadi anak yg cerdik dan solehah..amin

    ReplyDelete
  7. hepi beday Atikah..sedih baca akak masuk wad dan masa lahirkan Atikah..

    ReplyDelete
  8. Happy birthdy atikah... :-) jd anak yg solehah..in sha Allah...

    Ya ALLAH.. berat jugak dugaan nak dpt cahaya mata pertama ye... apapun syukur, peluang ALLAH berikan jua.. moga terus dikekalkan kesihatan yg baik buat atikah..

    ReplyDelete
  9. Happy besday atikah..semoga dgn adanyer n3 satu hr nanti atikah dpt baca luahan hati ibu dalam melahirkan atikah..perkongsian pengalaman yg berharga utk alin jugak kak..akak kuat dlm mengharungi cubaan seorg wanita utk melahirkan zuriat..

    ReplyDelete
  10. Happy birthdy atikah....moga atikah panjang umur n murah rezeki...dan sentiasa dibawah lindunggannyer..

    ReplyDelete
  11. Happy Birthday Atikah! Semoga Atikah membesar sebagai seorang anak yang patuh dan taat kepada agama dan juga kedua ibubapa. Semoga Atikah berjaya di dunia dn berjaya di akhirat. Aminnn...

    ReplyDelete
  12. terharu dan sedih saya baca cerita akak nih..tabah sungguh akak menghadapi ujian dari Allah..

    insha Allah moga atikah akan membesar dgn sihat,berbahgia dan berjaya didunia dan diakhirat..

    happy besday utk atikah

    ReplyDelete
  13. Akak...mnangis sy bca coretan akak ni..sobsobsob..prjuangan n pngorbanan kasih seorg ibu..hepi bday atikah syg...jadi anak yg solehah ye,dear :)

    ReplyDelete
  14. selamat hari lahir atikah... comel sangat adik dari kecik sampai besar.. jadi anak solehah buat mama dan ayah ya.. =)

    ReplyDelete
  15. Happy birthday atiqah.... semoga menjadi anak yg solehah nanti

    ReplyDelete

Nuffnang oh Nuffnang