REITS and income distribution

Entry pening kali ini .. tidak bermaksud apa-apa cuma untuk kemudahan di masa akan datang.. Sebab harini tercari-cari saham pilihan untuk di beritahu terus terbaca pasal UOAREIT yang untung dan juga akan memberikan pengagihan pendapatannya kepada pelabur.. Sementara cari maklumat terus masukkan di sini...

Apakah maksud?
UOAREIT
FINAL INCOME DISTRIBUTION OF 4.95 SEN COMPRISING 3.92 SEN TAXABLE INCOME AND1.03 SEN TAX EXEMPT INCOME FOR THE YEAR ENDED 31 DECEMBER 2012.
Gambar ambil dari pencarian di Google
Semalam ada pengumuman dari UOAREIT tentang pengagihan pendapatan (income distribution) seperti yang di atas. Final income distribution adalah sebanyak 4.95 sen dan 3.92sen ada cukai dan 1.03 sen dikecualikan cukai.. nampak macam tak bestjerkan.. tapi  untuk ingatan diri sendiri dan kawan-kawan yang saham REITS ni berbeza cara pengiraannya.


REITS and dividends

Before we go further, we need to understand what is REITS first. Let's go to the basics.

REIT

Real estate investment trust (REIT) - companies that buy properties to rent out. Profit from rental. Profits are "distributed" to investors (Just like you renting out your house and collecting rents from the tenants)

Distribution of profits can be quarterly, semi-annually or annually.

DPU

In stocks, dividend (per unit) is the normal term used for the distribution of profits by a company. However, in REITS, the correct term is "Distribution per unit" or DPU. Strictly speaking, DPU are not dividend per se.

If you receive DPUs from REITS, it is usually taxable unless the announcement included the "T.E" at the back (T.E = tax exempted). For example, HEKTAR gave a DPU of 5 cents T.E.

If it is taxable to the investor, the tax is only 10% (termed "withholding tax") and not the normal 25% tax for stock dividends.

For the company who manage the REITS, they are not taxable so long as they distribute at least 90% of profits to investors.
____________________________
 
Remember that:
- the 10% withholding tax cannot be claimed back
 
Jadi sekiranya hari ini kita berminat untuk membeli saham UOAREIT ni masih boleh dapat pengagihan pendapatan  kerana ex-date adalah pada 30hb Januari.
 
Example :-
 
Kalau kita beli pagi tadi dengan harga RM1.42 sebanyak 1,000 unit.
-3.92sen per unit - Taxable
-1.03sen per unit - Tax exempted
 
Taxable income = 1,000 X 3.92sen = RM39.20 (bermakna kena tax pada RM39.20)
10% cukai pegangan (withholding tax) = RM39.20 X 10% = RM3.92 (inilah amaun dibayar cukai)
 
Dikecualikan cukai = 1,000 X 1.03sen = RM10.30
 
Jumlah yang dibayar kepada kita nanti adalah :-
 
(RM39.20 - 3.92) + 10.30 = RM45.58

Pelaburan kita adalah RM1.42 X 1000 = RM1,420.00++ dan dapat pengagihan pendapatan RM45.58. Adakah boleh diterima!!!! Terpulanglah kepada kitakan... Seperti di beritahu oleh artikel di atas pengagihan pendapatan untuk saham REITS akan diberikan samada sekali, dua kali atau tiga kali setahun... Macam UOAREIT ini pada bulan Ogos yang lepas telah mengagihkan pendapatannya sebanyak 5.53sen termasuk 3.95sen bercukai dan 1.58sen dikecualikan cukai. Adakah saham ini boleh dimasukkan dalam portfolio pelaburan kita... ehm tapi saham ini bukanlah syariah compliance...
 
NOTA : Tulisan ini hanya pendapat peribadi dan juga untuk kesenangan akak mencari cara mengira pengagihan pendapatan saham REITS sahaja.  

Comments

  1. Saya masih tak faham lagi kak pasal saham nih. Kat office saya ni, company ada offer saham kat staff. Tapi tak beli² lagi sbb tak tau mcm mana nak buat kiraan dan sumanya lah.

    ReplyDelete
  2. kak, citer pasal sukuk kak..bila ek sukuk yg pm declare tu enforce. baca2 gitu je

    ReplyDelete
  3. remy blur terus...... ampun...he3

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular Posts