Nuffnang saya

Followers

Thursday, January 31, 2013

Pengangkutan Atikah ke sekolah

Atikah bersekolah sebulanpun tapi masih lagi nak bercerita pasal pengangkutan dia. Mulanya akak tidaklah berfikir sangat pasal macamana Atikah nak pergi ke sekolah. Masatu yang bermain difikiran akak hanyalah nak menghantar Atikah ke transit terlebih dahulu. Setelah jumpa transit barulah akak nak bertanya pasal pengangkutan dia. Akak call juga dengan dua tiga orang dan akhirnya bersetuju untuk mengunakan perkhidmatan van diusahakan oleh Ridzuan. Nasiblah dia sudi nak ambil Atikah di rumah dan hantarkan baju ke transit dan terus hantar ke sekolah agama. Petangnya dia ambil dari transit dan terus hantar balik rumah. Kononnya tapi sebab transit dibatalkan maka senanglah kerja Ridzuan yang bawak vantu..
 
Syukur selama sebulan menggunakan perkhidmatan van ini rasanya akak membuat pilihan yang tepat. Dia sangat menepati masa dan akak memang tiada masalah tentang itu. Bayaran dikenakanpun sangat berpatutan. Untuk dua sekolah bayaran dikenakan adalah bersamaan dengan van digunakan Azalia untuk ke Genius Aulad.
 
Atikah merungut jugalah maalumlah masa ke Genius Aulad vannya ada aircond. Ini kalau jalan jem panaslah jugak dia kat dalamtu. Dulu masa van Genius Aulad memang pemandu akan menghantar diaorang sampai rumah, tolong buka dan tutup pintu van. Kalau hujan pulak berpayung sampai dalam rumah... Itu lain Atikah, sekarang lain bersyukurlah wahai anak...
 
Akak tetap bersyukur kesudian Ridzuan untuk ambil Atikah di rumah pada waktu tengahari untuk pergi ke Sekolah Kebangsaan.  Kalau waktu pagi akak tak risau sangat sebab ada jiran akak berniaga nasi lemak tapi kalau tengahari selalunya sunyi. Suri rumahpun sibuk memasak didapurkan, dan syukur Alhamdulillah Allah permudahkan urusan persekolahan Atikah..
Wahai anak jadilah insan yang bersyukur....
Ada orang lain yang lebih tidak bernasib baik dari Atikah tau...

19 comments:

  1. Betul Zila tapi Atiqah belum mengenal erti susah jadi yg sedikit ini dirasakan terlalu susah buat dia. Lama-lama kakak percaya dia akan biasa.

    ReplyDelete
  2. alah bisa tegal biasa
    insyaallah..lama2 nanti biasalah tu

    ReplyDelete
  3. alhamdulillah...bab transit ngan transport ni mmgselalu jadi masalah utama pada parents kan kak...lagi2 mcm kite yg bekerja nie...

    lieya ni syukur sekolah ngan opis ngan rumah dekat2 so boleh laa budak2 ni berhantar n berjemput tiap ari....

    ReplyDelete
  4. alhamdulillah..Allah permudahkan segala urusan persekolahan anak2 akak kan..;)

    ReplyDelete
  5. mula2 je kot...lama2 nanti dia biasa la tu...

    ReplyDelete
  6. Nanti lama² ok lah tu..In Shaa Allah..moga di permudahkan..

    ReplyDelete
  7. Biasa laa budak2 dah biasa senangkan..bila terasa susah mula laa merungut.. tapi tak per pelan2 pujuk. Lama2 okey laa tuh kan.. :)

    ReplyDelete
  8. mula2 je kot dia mcm tu. lama2 nnt dia ok la. mcm saya ni mujur la husb bekerja sendiri. jadi dia yg uruskan anak sulung saya tu nak ke sekolah. lgpun, sekolah dekat je ngan rumah. jalan kaki 2 min dah sampai

    ReplyDelete
  9. Takpe, lama2 nanti atikah akan faham dan biasa la tu. Bagus untuk jangka masa panjang dugaan2 macam ni terhadap anak. Biar mental dia kuat.

    ReplyDelete
  10. susah juga nak biasakan ye cho. takpe, lama2 nanti jadi biasa

    ReplyDelete
  11. Betul tu. Kadang2, anak2 lupa betapa beruntungnya mereka. Samalah dengan Adam saya tu.

    ReplyDelete
  12. Betul tu bil anak2 dah sekolah ni pengangukutan, tempat transit mmg kena fikir lagi2 bila emak ayah bekerja... sangat pening...

    ReplyDelete
  13. In shaa Allah.. perlahan2 dapat lah Atikah menerima keadaan yg macam tu :)

    Inilah masalah ibubapa bekerja kan... bila anak2 tiada siapa yg menengok pergi sekolah....

    ReplyDelete
  14. moga anak2 kita akan jadik anak2 yang bersyukur..

    Tapi kan kak.. masa zura kecik2 dulu..pergi sekolah jalan kaki jer.. mak ayah kita ok jer bagi kita jalan kaki gi sekolah.. Tapi zaman skrg.. zura mmg x akan bg anak2 zura gi sekolah jalan kaki.. bukan nak manjakan anak.. tapi untuk keselamatan dia.. tahu2 jer lah zaman skrg nih.. mcm2 kes jenayah ade kan! risau lah~

    ReplyDelete
  15. Servis transporter GA mmg terbaik...Environment belajar di GA pun terbaik...saya sendiri terfikir kot kot anak saya nanti bila masuk sekolah darjah satu, cultural shock pula sebab kat sekolah takde ekon! haha

    ReplyDelete
  16. biasa la memula tu..lagi pun sebelum ni da biasa ada ekon..takde ekon ni culture shock kejap.. hehehe..

    sabar ye atikah..

    ReplyDelete
  17. lelama nanti ok la tu...dah biasa kan....

    ReplyDelete
  18. insyaAllah...lama2 nanti ok ler tu.....

    ReplyDelete

Nuffnang oh Nuffnang