Nuffnang saya

Followers

Thursday, January 10, 2013

Let's Go to School by van

Harini agak sibuk...
tapi harap dapat gak redah blog kawan-kawan
Gambar di bawah adalah buku yang dik Ya beli di kedai DIY...
Tajuk Let's Go to School...
Kedai DIYpun sekarang jual macam-macamkan...
Akak bukan nak cerita pasal bukuni...
Akak nak cerita pasal pengangkutan anak-anak ke sekolah..
Dah seminggu anak-anak bersekolah..
Azalia tiada masalah sebab
masih lagi menggunakan khidmat van yang sama
cuma pemandu yang berlainan ..
Uncle Sam atau Uncle Awie, dua-duanya sangat prihatin.
Walaupun harga tambang van ke Genius Aulad agak mahal
tapi mutu perkhidmatan yang diberikan memang baik sekali..
 
Nak cerita pasal van Atikah untuk sekolah agama dan sekolah kebangsaan...
Bukan ada masalah dengan van atau pemandu
 tapi masalah masanya..
Maalumler kalau dah ikut van kenalah ikut jadual diakan..
Kasihan pulak tengok Atikah tergesa-gesa..
Macam nak pergi sekolah kebangsaantu,
masuk pukul 1.15 petang, pukul 12.00 tengahari dah kena tunggu van.
Tunggu Vantu pulak dihujung simpang,
risau juga pasal keselamatan dia.
 
Semalam balik dari sekolah agama dia main-main,
nasib tak kena tinggal sebab dah lambat..
Masani terfikir kalaulah akak boleh hantar dan ambil
dia alangkah bagusnya..
Jumaat lepas hujan lebat masa nak balik sekolah,
habis lencun baju dan kasut...
Beg sekolah juga nasib bukunya ok...
ehm... mengingatkan gitu rasa sedih gak
tapi itulah proses untuk menjadi insan yang  berguna..
Moga Atikah akan menjadi anak yang dirahmati.. amin.. amin...
 

41 comments:

  1. Betullah Zila, bila anak menunggu bas lama itu yg buat hati kita tak senang. Ada cara lain boleh ambil depan rumah tak? Kesian juga kan.. dan kita pun taklah bimbang kalau van boleh ambil depan pintu pagar.

    ReplyDelete
  2. kesian anak2 kalau macam tu, mau nak berhenti keja dibuatnya kan.

    ReplyDelete
  3. Betul la..xboleh ambil depan rumah ke? Lama tu nak tunggu...sian dia

    ReplyDelete
  4. kadang kita memang risau ngan anak2 kita kan...kesian kat dierang...

    ReplyDelete
  5. betul tu kak. klau diberi pilihan, mmg nak je kita ni jadi surirumah sepenuh masa uruskan rumahtangga dan anak2. keselamatan diorg lbh terjamin bila kita sendiri yg hantar dan ambil

    ReplyDelete
  6. Kalau boleh, biarlah kita saja yang menghantar dan mengambil anak2 kita, kan. Rasa lebih terjamin keselamatan mereka ...

    ReplyDelete
  7. Kesiannya bila jadi begini kan, bimbang pun ye juga, mudah mudahan Atikah sentiasa dilindungi Allah

    ReplyDelete
  8. Jgn lupa redah umah saya yer...hehehe...

    Tak dpt bayangkan klo anak saya masuk darjah 1 nnt kak. Nak kena guna pengangkutan ni juga. Mahal kan skang harga, even rumah yg sekangkang kera jer pon dah kena charge RM80.00...haishhhh...

    ReplyDelete
  9. Siapa tak bimbang kan kak, tapi itulah masa membataskan..

    Pengangkutan memang diperlukan, tp takpe ia merupakan proses buat mereka untuk belajar.

    ReplyDelete
  10. Anak kita pun naik van jugak tapi balik dari sekolah kebangsaan je tgh, dan balik sek agama petang dan terus ke tempat ngaji. Mujur sekolah tak jauh. Hantar pagi dan ke sekolah agama kitaorang hantar naik kereta, tapi kalau nak ke sekolah agama tak sempat hantar kita mintak van tu yang amik.

    ReplyDelete
  11. kak, aritu pun nak masukkan anak ke genius aulad tapi van nk antar tak sampai ke rumah opah, pastu waktu nya pun x sesuai untuk babahnya anta ambik. last2 tak jadi daftar masuk. memang runsing hati mengenangkan keselamatan anak2. sedangkan yg duk umah opah pun kita risau gak kak

    ReplyDelete
  12. takpe kecik2 dah belajaq susah.. besaq2 nt mesti bijak.. amin...

    ReplyDelete
  13. moga mereka semuanya selamat dalam menuntut ilmu :)

    ReplyDelete
  14. ala. sainnyer dia
    kalau boleh semua ibu atau ayah nak hantar anak sendiri ke sekolah tapi masa tak sesuai kan.

    tak pe. proses pembelajaran gak tu kan.

    ReplyDelete
  15. alahai kak..sedih plak bace kisah atikah tu....tapi nak buat camne kan kak....kalo ade kesempatan nak anta anak sendiri..sah2 kite nak anta sendiri kan kak....

    ReplyDelete
  16. alahaiii.. kesianye~ x de ke van sekolah yang amik dan hantar depan pintu rumah.. bahaya jugak tunggu van jauh dr rumah cam tuh..

    ReplyDelete
  17. yan pun macam tu juga...anak yan pun pergi je hantar...balik naik van juga...tapi orang vannya jiran yan...so tak risau sangat...

    ReplyDelete
  18. harap mereka dapat berdikari...

    ReplyDelete
  19. kedai diy skrg nih mcm2 ada, kadang kite lak yg lebih2 beli brg kt situ

    sian lak kt atikah, terkejar2 cabaran bdk2 sekolah kt bandar zmn ini kn, semoga pengorbanan atikah ni akan dpt ganjaran yg setimpal...

    ReplyDelete
  20. ibu kan..hati tersentuh tgk anak2 susah..semoga anak2 memahami..

    ReplyDelete
  21. pikirkan pasal anak2 selalu pk nak berhenti kerja aje kan....

    ReplyDelete
  22. memang risau degan keselamatan anak²..moga mereka dapat berdikari & menjadi anak yg bijak...

    ReplyDelete
  23. nasib baik saya dapat pemandu van sekolah yang baik dan prihatin...
    dalam hati teringin nak hantar/ambil anak sekolah sendiri...

    ReplyDelete
  24. sian atikah..takpe pelan2,lama2 dah ok la tu..
    alhamdulillah,syukur sgt sy ditakdirkan menjadi surirumah..
    walaupun pada mulanya tnpa kerelaan hati,bila hubby x bg keja..
    dpt uruskan seniri hal ank sekolah..

    ReplyDelete
  25. kesiannye basah atikah ye...xpe la..nak wat camner kan..kite lak ibu bapa yg byk comitment kalo blh aje antor diorg kan sis..

    ReplyDelete
  26. Salam kenal & follow #421,

    Betul tu Atikah.. kadang2 terasa nak uruskan anak sendiri.. bila keadaan yg macam tu kan.. sian anak2 balik dah kuyup lecun...

    Sila lah follow akak di cahayahidupku2569.blogspot.com :D

    ReplyDelete
  27. alahai..siannya...
    x pe..tu semua pengalaman dalam meniti hari2 mendatang buat anak2 =)

    ReplyDelete
  28. transportation untuk GA mmg bagus..walaupun anak saya tak guna(wife hantar dan jemput balik), tapi yg naik van tu mmg dihantar betul2 sampai ke muka pintu kelas, cikgu sambut..Sebab nak jaga safety kanak kanak..

    ReplyDelete
  29. nasib baik tadika anak munna dekat je.... pergi munna hantar... balik nanti abah dia yg jemput... sebab abah dia kerja ptg

    ReplyDelete
  30. Uncle Awie??? ahakx... teringat kat buah hati lak, panggilan dia awie gak.. hehehe

    ReplyDelete
  31. lama jugak masa menunggu tu kak.. sure hati x tenangkan.. pe2 pun gud luck utk atikah..

    ReplyDelete
  32. ameen.....

    owh, van x ambik depan umah yer... sian dia

    ReplyDelete
  33. mmg susah hati kalau jadi mcm nii..

    ReplyDelete
  34. ibu mana yang tak risau..in shaa Allah, semoga Allah melindungi mereka dari perkara2 yang tak baik..

    ReplyDelete
  35. itu la kan kak..kadang kesian bdk2 nie kene bgn pagi2 kejar bas sekolah..lambt bknnye nak tunggu..semua main tinggal je..

    ReplyDelete
  36. tulah mmg bimbangkan anak2 bila kesekolah kan !

    ReplyDelete
  37. ank nk belajar kehidupan... :) si ibu mmg akan sentiasa risau kan.. :)

    ReplyDelete
  38. =) semoga dia belajar.. dan menjadi insan berguna serta hargai akak dan suami sampai ke Syurga..

    ::terharu jugak baca entry ni..

    ReplyDelete
  39. ema tgh cari juga pengangkutan van ni...dlm sebulan ni kami yg pergi hantar dan ambil

    ReplyDelete
  40. kalau diambil depan rumah...... lagi selamat dari tunggu bas ditepi jln.....

    ReplyDelete
  41. la kesianya..lama nk kena tgu tu..keselamatan pun ptg kak kalu tgu kt hujung jln mcm tu

    ReplyDelete

Nuffnang oh Nuffnang