Nuffnang saya

Followers

Thursday, January 17, 2013

Seri Iskandar Perak semakin membangun

Amboi.. amboi... Seri Iskandar sekarang semakin membangu. Masa akak ulang alik Bota - Ipoh dulu-dulu Seri Iskandarni cuma ada Taman Maju, Pejabat Daerah, dan sikit-sikitler yang lain. Memang takder apa-apalah di sini. Masatu ada cawangan Universiti Sains Malaysia yang sekarang dah diambil alih oleh Universiti Petronas juga budak Sekolah Agama Tun Azlan Shah. Akak kata mati kutulah budak-budakni paling dekat nak pergi ialah pekan Ipoh dan Batu Gajah, takkan nak pergi pekan Bota yang sunyitu..
Tapi sekarang dah boleh tahanlah, banyak perubahannya. Kini dah ada Tesco. Bangunan kedaipun dah banyak yang naik. Seronoklah sikit kalau nak ke Seri Iskandar nanti. Selalunya orang kampung akak tak pergi Seri Iskandar, pekan kami adalah Ayer Tawar ataupun Sitiawan. Malah sampai sekarangpun bapak akak kalau kita kata pergilah Seri Iskandar, isyh tak biasalah Ayer Tawartu semua ada. Lagipun dia kata tak biasalah, orang kampung memang gitu tahap kesetiaan dia kuat. Sebabtu kalau tokei kedai pandai amek hati, walaupun jual mahal sikit orang kampung macam bapak akak akan beli. Kita kata kat dia kedai Ah Chaitu jugal mahaller apak, dia kata isyh senang kalau beli ngan Ah Chai, apa-apa boleh tanya dia balik.. ehmmmm betulller jugak kot...  
Ambil dari Wikipedia

Bandar Baru Seri Iskandar diambil daripada nama Sultan Perak yang bernama Sultan Iskandar Shah. Sultan ini cukup termasyhur di kalangan penduduk negeri Perak kerana begitu prihatin dengan nasib rakyat sebelum Perang Dunia II. Ramai orang tua-tua terutama di Hilir Perak menyebut-nyebut tentang sultan Perak ini. Mereka menyebutnya sebagai "Sultan Iskando".
Baginda menjadi Sultan Perak dari 26 Oktober 1918 hingga 14 Okt 1938. Nama penuh baginda ialah Sultan Iskandar Shah ibni al-Marhum Sultan Idris Murshidul Aadzam Shah. Baginda dilahirkan pada 1881 dan mangkat pada 1938.
Dalam Sejarah Melayu nama 'Iskandar' muncul dari nama Iskandar Zulkarnain. Iskandar Zulkarnain menakluk 1/3 bumi ini dan disebut namanya beberapa kali dalam al Quran. Menurut versi Al Quran, Iskandar Zulkarnain adalah seorang Islam
McDonaldpun dah ada, tempat budak lepaklertu...
Inilah gamaknyer tempat yang dikatakan akan menjadi seperti Nilai 3..
Terbaca ini di surat khabar Utusan...
Satu lagi pembangunan yang rancak di jalankan
di Bandar Seri Iskandar dengan mewujudkan
sebuah lagi pusat borong
di Sri Iskandar Business Centre (SIBC) di daerah Perak Tengah.

20 comments:

  1. taklah sunyi macam dulu2 lagi kan kak.

    ReplyDelete
  2. nampak luas da jalannya.. saya lalu lalang ke perak tak pernah singgah.. hehe..

    ReplyDelete
  3. bilakah saya nak jejak sana ni..kena bitau hubby ni.hehe

    ReplyDelete
  4. wuhuuuuuuuuuuuuuuu menarik ni kak...tahun depan lieya ade nak pi sane ni adik lieya konvo heheeheh..sambil tu leh cuci2 mato sekali ni ekekeekekekek

    ReplyDelete
  5. Alhamdulillah semakin maju... tak sunyi lagi tempat tu :D

    ReplyDelete
  6. mmg maju.. mssy dulu blaja di uitm situ tade pe pon yg menarik huhu

    ReplyDelete
  7. Pernah sampai kg gajah. Kat sini tak pernah sampai lagi ☺☺

    ReplyDelete
  8. Ca pun terkejut gak tgk baru2 ni ..
    Dulu taman maju tu...ada 2 deretan blog bangunan .
    Org meniaga bawah payung kat depannya ...

    ReplyDelete
  9. makin maju ....
    harap trg pon akan maju seiring dgn negeri2 lain

    ReplyDelete
  10. Liza tak pernah lagi singgah ke sana. Kalau dh mau nanti leh singgah borong. ehe..

    ReplyDelete
  11. memang pesat membangun skrg, mcm2 ada
    kat kg kita sebelah ulu2 pun tgh duk buat mcm2 pembangunan...bagus jg nanti anak muda ta perlu merantau jauh utk cari keja ye tak

    ReplyDelete
  12. dah maju dah..dulu hutan je..
    rindu sgt seri iskandar, bila lah gamaknya nk kesana lagi..

    ReplyDelete
  13. oklah dah makin maju n mesti makin lama makin banyak kemudahan kat situkan??

    ReplyDelete
  14. remy org perak, tapi tek pernah sampai lagi...... nampak cam best jer area tu.....

    ReplyDelete
  15. betul betul. masa kite mula mula sampai sana.. KFC je ada.. itupun kecik je.. sekarang Billion n pnggungwyg pon dah nk siap. hehe

    ReplyDelete
  16. falsya dh surrender nak nilai 3...hehehehe

    ReplyDelete
  17. salam.. bukan setakat kfc yg comel mcD dan billion panggung wayang jer.. atas billion akan ada pusat bowling, hotel siap dengan kolam renangnya di tingkat atas. Kfc pun akan berubah wajah.. akak memang menetap di Seri Iskandar.. hehehe

    ReplyDelete

Nuffnang oh Nuffnang