Nuffnang saya

Followers

Friday, February 15, 2013

Dilema Wanita ~ Nyanyuk

Pagi tadi sebelum pergi kerja tertengok Dilema Wanita yang bercerita pasal menantu yang menjaga bapa mertuanya yang nyanyuk. Akak dahpun tengok sebenarnya episodni maalumler Astrokan, macam-macam ada dan ulang sampai muntah. Bila tengok ceritani sebenarnya akak teringat pengalaman masa kecil dulu menjaga moyang yang nyanyuk. Memang mencabar minda dan fizikal nak menjaga orang nyanyukni..
 
Masa akak kecil dulu, sepupu akak tinggal dengan opah dan atuk. Akakni sekali-sekalijer tolong diaorang jaga moyang. Umur moyang akak masatu dah lebih dari 90 tahun, tapi kudrat dia macam orang umur 40 tahunjer. Punyalah kuat... Dia panggil opah akak emak dan atuk  akak bapak padahal itu anak-anak dia. Ingatan dia masih pada tahun Jepun memerintah. Memang kelakar sesangat suruh kami menyorok bagai katanya askar Jepun dah ada bawah rumah. Yang paling teruk ialah dia suka lari dari rumah. Kadang-kadangtu pandai lak dia bukak pintutu sampai tok akak terpaksa kunci rumah dari luar..

Tapi kadang-kadangtu bosan gak duk terperap dalam rumah jaga diakan. Kamipun buat projekler bukakkan penyendal pintu, dengan harapan dia keluar. Kalau dia keluar dapatlah kami menghirup udara segar, ikut dia dari belakang. Orang kampung dah paham sesangat "moyang lari lagi yerk". Ada sekali dia menyuruh orang kampung bawak dia balik katanya askar Jepun kejar dia. Askar Jepun yang dimaksudkannya ialah kamiler cicit dia.. Isyh dah dia lari kami kejarlerkan. Arwah Opah akak selalu cakap mintak jauhkanlah dia dari umur yang panjang tapi nyanyuk. Sentiasa merindui opah akak walaupun sudah 19 tahun dia meninggal dunia.

Gambar di bawah adalah sepupu akak (adik beradik) yang banyak berkongsi kenangan masa kami kecil bersama arwah opah dan atuk juga moyang kami yang nyanyuk..
Inilah sepupu akak dengan nama glamer Tania, sepupu yang paling rapat dengan akak dari kecil hinggalah sebelum dia pindah kerja ke Kuala Lumpur. Masa kami tinggal di Ipoh dan masih bujang memang banyak kenangan yang tak boleh dilupakan bersama dengan dia. Sekarang walaupun dia tinggal di Kajang sahaja tapi memang kalau balik kampung baru boleh jumpa padahal masa dulu mana ada Tania di situ ada Zila.. alangkah!!!! 
Yang ini pula sepupu akak bernama Mardawiah yang umurnya tua dua tahun sahaja dari akak. Gambar masa perkahwinan anak kedua dia pada bulan Disember dulu. Sekarangni dia dah ada dua orang cucu dan dua orang menantu, dia kahwin masa umur dia 17 tahun.

Alamak dah macam cerita sepupu-sepupu akak lak, layanjerlahkan.....

26 comments:

  1. mmg mencabar jaga org nyanyuk kan kak....tak kuat fizikal dan mental dgn kite2 boleh stress...tapi bile2 dipikir2kan balik, kalo yg nyanyuk tu mak bapak kite, dan kite diberi amanah tuk menjaganye...tu sebenarnye cabaran utk kite....yg laa, jasa mereka membesarkan kite tak terbalas pun dgn ape2...ini kan pule menjaga mereke bile mereka dah tak terdaya.....bertambah2 pahala kite kan kak...

    ReplyDelete
  2. akak..izwa kenal dgn kak tania nie!!!kerja 1 bangunan :)

    ReplyDelete
  3. Terkekeh2 saya baca kisah akak ni...leh plk moyang akak pggil akak askar jepun...hehe...bak kata my fil,kita ni makin tua makin ke arah budak...

    ReplyDelete
  4. besar pahala nye menjaga orang macam tu..tapi memang kelakar la cite akak...

    ReplyDelete
  5. bnyk dugaan bila menjaga org tua yg dah nyanyuk ni. kelakar pulak bila baca tang askar jepun tu. hehehe. kenangan betul...

    ReplyDelete
  6. Mude sgttt dh ade CUCU??? cer bygkn ko skang dh ber-cucu...? TIDAKKKKK

    ReplyDelete
  7. Dulu kakak pun ada atok yg nyanyuk. Kalau dengar suara azan solat waktu bukan maghrib pun kalau pada bulan ramadhan mesti dia akan berbuka puasa. Solat dia tak pernah tinggal tapi arah qiblat ikut suka dia. Kalau kita betulkan dia marah. Satu yg miracle semua bacaan solat dia betul (atok kakak dulu imam dan mengajar ngaji). Kalau ingat mesti gelihati. Atok kakak pun sihat dan meninggal waktu usianya 120 tahun.

    ReplyDelete
  8. ena masa kecil, atuk ngn nenek dah meninggal.. dua2 belah pihak.. so tak ada lagi pengalaman, kecil2 mana nak ingat.. hurmmm... jeles pula

    ReplyDelete
  9. betul..saya pernah jaga aruah onyang saya yg uzur dan nyanyuk. mmg betul kena banyak bersabar... al-fatihah pada aruah onyang saya

    ReplyDelete
  10. Kelakar plak bila baca moyang akak tu. Org nyanyuk ni ingatan dia makin hilang satu persatu kan? Tak tahan bila dia panggil cicit2 dia askar jepun. Hahahah.

    ReplyDelete
  11. sepupu saya dah bercucu...saya lak anak kecik lagi...huhuhu..nasib sepupu bongsu ginilah...sampai cucu sedara terkonpius nak panggil saya apa..huhu

    ReplyDelete
  12. askar jeoun.heheheh yelah,bila dh nanyuk,fikiran dye akan berbalik jd kanak kanak kan.nasib x kencing merata.

    ReplyDelete
  13. awalnya kawin.. 17 tahun tu... best la.. anak sume dah besar, maknya muda lagi hihi

    ReplyDelete
  14. mak munna jaga nenek munna... walaupun tak nyanyuk tapi perangai nenek macam budak2... suka pulak kami cucu2 dia melayanya

    ReplyDelete
  15. kena byk sabar kan layan kerenah diaorang...

    ReplyDelete
  16. Owh arwah atuk saya pun dulu sampai 90++ jugak umurnyaaa... tapi dah tak hingat dia nyayuk ke takk..
    panjang umur jugak atuk & nenek akan yekkk



    ReplyDelete
  17. zura pon pernah gak rasa sekejap jaga moyang yang nyanyuk.. siap hilang dari rumah lagi.. kecoh lah kami mencariknye~

    ReplyDelete
  18. moga mendapat balasan yg baik buat mereka yang menjaganya...mudah satu kerja yang mudah juga, kesabaran serta keikhlasan kunci sebenarnya...

    ReplyDelete
  19. tak pernah jaga orang nyanyuk... tapi citer akak cam kelakar jer, mencabar dan ada kenangan manisnya kan..
    wah seronoknya sepupu akak tu, muda2 dah bercucu :)

    ReplyDelete
  20. yan ada pengalaman masa jaga tok ki yan dulu...orang macam nie...kuat sangat merajuk tau....mudah tersingung kita nak cakap sesuatu kena hati2 kuat terasa....

    ReplyDelete
  21. rupanya.... askar jepun dah besar panjang sekarang...siap ada blog lagi....he3..... best ler cerita akak.....

    ReplyDelete
  22. seronok gak baca citer akak ni,saya tak sempat nak jaga nenek yg dah tua,tp kakak saya sempat la..

    ReplyDelete
  23. kak,glemer nye spupu....hehehee

    ReplyDelete
  24. Wah..muda lagi sepupu akak nikan..tp dah dpt menantu n cucu..seronok :)

    ReplyDelete
  25. mmg mencabar jaga org yang nyanyuk... tapi tergelak juga bila cicit2nya di panggil askar jepun... hehe

    ReplyDelete

Nuffnang oh Nuffnang