Nuffnang saya

Followers

Monday, February 18, 2013

Diet Oh Diet

Diet Oh Diet yang entah ke mana, ke laut, ke gunung, ke bintang, suka hatilah yerk.. hancus... Semoga kekuatan yang sedikit ini mampu mengembalikan semangat untuk berdiet. Jangan ditanya berat akak sekarang, yang pasti dah tahap obesiti dan mencapai tahap bahaya. Itupun masih lagi nak main-main...
 
Akakni memang pantang.. pantang nampak makanan, semuapun kalau boleh nak makan. Perutni jarang nak menolak, semuanya nampak sedap sesangat. Oleh sebab itu akak tidak salahkan produk tertentu kalau akak gagal untuk kurus. Akak merasakan makanan itu diperlukan walaupun perut sudah penuh. Minda ini tidak dapat menolak.. itulah yang akak perlukan minda yang jelas dalam menentukan apa yang perlu dan tidak perlu..
 
Melihat kepada keadaan bapak akak sekarang insaf sekejap (harap berterusan) yang akak kena jaga kesihatan. Buat masa sekarangni akak kena berdiet dan bersenam untuk kesihatan. Akak sebenarnya tiada masalah untuk berlapar. Masalah akak pantang nampak makanan. Kalau dulu masa bujang akak boleh tidak simpan makanan dalam rumah. Sekarangni mana bolehkan, atas meja mesti ada biskut, roti, jajan lagi, macam-macam lagilah.. Jadi kadang-kadang akak pulak yang rajin membelinya juga mengunyahnya... 
 
Sebenarnya akak telah melalui fasa nak mengurangkan berat badan ini berkali-kali tapi selalunya gagal berterusan. Macamana akak tahu! sebab akak ada diari slim yang mencatatkan apa yang akak makan, senaman yang akak buat, pukul berapa makan dan sebagainya. Kalau tengok diaritu macam tak percaya yang akak mampu melakukannya. Mungkin masalahnya akak melakukannya selama tiga bulan tapi selepastu bulan puasa. Berhenti sekejap dan akhirnya terus tidak menulis lagi... Akhirnya tidak dapat memulakan lagi. Rasa rugi pulak akak sebab semua diaritu akak dah buang, kalau tidak bolehler ambik gambar. 

Kini akak buka lagi satu diari slim yang baru dengan harapan akak tidak mengulangi kesilapan yang sudah.. Cukup cukup sudah .. Binalah hidup baru yang lebih cergas, aktif dan sihat. AMIN.. AMIN... Dengan itu dirasmikan diari slim akak yang entah keberapa kali ini pada  18/2/2013.. Diari Slim akakni akan bergambung dengan blog akak lagi satu... dah mulakan pra-diet minggu sudah...
 
Kenangan hangat-hangat tahi ayam akak ada di sini...
Harap kali ini biarlah hangat membara....

18 comments:

  1. hihihi...samalah kita pantang nmpk makanan nak je mengunyah mulut nie.. Saya diet jenis xmkn mlm so far menjadi :D

    ReplyDelete
  2. usaha sampai berjaya akak! sy ni lebih kurang akak la kot. pantang nampak makanan depan mata tp alhamdulillah berat sy ssh nak naik walau mkn byk mane pn. huhu.

    kalo naik pn naik tang pipi. hehe.

    ReplyDelete
  3. berusaha5x kakak, berusaha lagi sehingga berjaya mencapai target.

    ReplyDelete
  4. semangat tu.sampai siap ada blog lagi.chaiyok2.pasti berjaya nnt

    ReplyDelete
  5. samalah kita kak... pntang nmpak makanan, mesti nak mkn.. konon nk kempiskan perut.. hurmmmm

    ReplyDelete
  6. yaya punye cra lebh kurng jgk..
    ade diari apa yg dmakan dan ade kiraan kalori..penting tu utk tau sbb kalori ni la punca utama berat nek..

    ReplyDelete
  7. cayok kak... usaha tangga kejayaan.... bagus.. ciap ade diari... nak try buat jugak lah...

    ReplyDelete
  8. teruskan usaha ye..tentu akan dapat tengok hasil yang baik..

    ReplyDelete
  9. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  10. Waaahhh baguss tu kak..Adeler jugak niat nak diet...azue nice kan dedulu sibuk no diet...mmg mcm2 produk azue cuber ..
    Tapi tulah...x konsisten Makan...sudahnya..azue smbung balik blog JJCM tu...setelah setahun men diet x jadik...hahhaha..
    .Skrg nice azue try produk beutskin nice utk kulit sbenornya..tapi dier boleh buangkan angin DLM badan..selera mkn pun kureng day...hehehe

    ReplyDelete
  11. usaha dgn lebih gigih.....insyaAllah...pastu boleh...tak byk dapat sikit pun jadilah.....

    ReplyDelete
  12. saya pun sedang berusaha mengurangkan ukur lilit perut kak..huhu tapi tu la...pantang nampak makanan mesti nak makan..kalau takde makanan ok je pulak ..semangat tu kurang kot kan

    ReplyDelete
  13. teruskan usaha..:) semoga tercapai berat yang diimpikan..

    saya pun memang suka kalau bab makan hehe..

    ReplyDelete
  14. cayok2,kuatkan smgt tuk kurus k...hehehee

    ReplyDelete
  15. saya pun sama jgak..slalu pasang niat jer..nak buat btul2 susah,sejak 2 menjak ni..hati x kuat..bila usia dah meningkat senang jer nk naik.susah nak turun..huhuhu..

    ReplyDelete
  16. Saya pun kena insaf nie. Obes melampau dah nie...

    ReplyDelete
  17. teruskan berusaha kak..saya ni pun sama pantang nampak makanan,cuma skrg nampak makanan mesti nak menangisss..sbb tak selera nak makan

    ReplyDelete
  18. Semoga berjaya ye kak, kita kira samala.. Diet ni sentiasa di mulut nak buat tapiii bila makanan terhidang depan mata, diet dilupakan..hehee

    ReplyDelete

Nuffnang oh Nuffnang