Nuffnang saya

Followers

Tuesday, November 27, 2012

Muzium Insitu Jugra

Sambungan cuti-cuti Selangor di daerah Kuala Langat kami. Selesai kenduri suami akak bawa kami anak beranak ke kawasan Jugra. Tempat yang dah lama akak hendak pergi. Sebelum naik ke Jugra, singgah sebentar di Muzium Insitu Jugra. Tak nampak ramai orang tapi serius anak akak suka sesangat, entah kenapalah diaorangni suka melawat tempat yang lama-lama.. Masa pergi Langkawi suka kat makam Mahsuri, singgah Kellie Castlepun diaorang suka.. ini sudah baguskan sebab tempat begini tak mahal sangat kosnyakan... 
 
Pengenalan kepada Muzium Insitu Jugra, jom baca...  
Muzium Insitu Jugra Description: The district of Kuala Langat is situated south of Klang district and west of Sepang district. Part of Kuala Langat is situated along the coast of the Straits of Melaka. Kuala Langat was the third administrative centre of the Selangor Sultanate after Bukit Malawati, Kuala Selangor and Klang. Sultan Abdul Samad founded the early settlement in Bukit Jugra when he explored Kuala Langat. Bukit Jugra was originally known as Tanjung Kera. However, when His Highness resided here, Tanjung Kera was re-named Bandar Temasya.
The Jugra Insitu Museum is located at the foot of Bukit Jugra and is near the Langat River, approximately 70 km from the city of Shah Alam. This building was originally an old police station and housed a prison. It was a double-storeyed building which functioned as a place to carry out sentences according to the British judicial system applied at that time. It was constructed in 1875 by Captain Harry Charles Syers, a British police officer. The museum was built using stones (granite) found in the area. The stones were cut into squares to form a strong and solid building structure. The upper storey was used as the court and ground floor as the prison. It was gazetted by the Department of National Heritage on 19 November 2002.
Sebelum masuk ke dalam...
Peminat kereta 
Anak ibu yang baik hati haritu...
Belakangtu lah muziumnyer.. klasikkan..
Ini tangga yang dibina pada tahun berapa tah...
Tak banyak maklumat pasal muziumni...
Penjara Jugra atau dahulu dikenali sebagai Rumah Pasung ini terletak dalam daerah Kuala Langat. Ia merupakan penjara pertama di Negeri Selangor dan dibina daripada batu granit yang amat unik. Dibina pada zaman pemerintahan Sultan Abdul Samad sekitar 1870-an semasa Jugra menjadi pusat pemerintahan Kesultanan Selangor. Pada masa sekarang hanya tinggal beberapa bahagian tembok binaan yang masih kukuh dan penjara ini telah dibaik pulih dan dipelihara oleh pihak Lembaga Muzium Selangor.

11 comments:

  1. at least dapat jugak cheqna ilmu bila baca n3 ni
    thanks kak =)

    ReplyDelete
  2. klasik sangat rupa muzium ni...

    ReplyDelete
  3. anak-anak akak anak klasik ni...suke yg high value..

    ReplyDelete
  4. assalam Cho
    lama jg ni pendam hasrat nk ke Morib tu he he cantik skrg yekk, sb asben kata dulu2 tak ok
    muzium pun sesuai bw anak2 tgk musim cuti2 ni kan

    ReplyDelete
  5. menarik gak tempat ni.. tak penah sampai sana lagi.. leh masuk dlm list gak ni..

    ReplyDelete
  6. Jarang tgk dua beradik tu pakai baju gaun. Nice la kak. Saya suka tgk kanak2 pompuan pakai gaun.

    ReplyDelete
  7. harap baca kt sini dpt la juga info pasal jugra ni kak ;-)

    ReplyDelete
  8. seronok juga ye jalan2 kat jugra ni

    ReplyDelete
  9. ouhh ini muzium nyer.cantiklah decoration luar muzium tue. insha Allah kalau sampai ke Jugra, mohon dapat ke muzium nyer. ehehehe.

    anak2 akak masih photogedik. ekeke :P

    ReplyDelete

Nuffnang oh Nuffnang