Nuffnang saya

Followers

Saturday, June 8, 2013

KESEMBILAN HCMC ::: Paling sakit hati

Harini kena kerja separuh hari, takperlerkan...
Saja nak update ceritani...

Dalam banyak perkara yang sakit hati berlaku di HCMCni satu yang paling
menyakitkan jiwa dan perasaan ialah tidak dapat pergi ke Binh Tay Market...
Kata orang pasar Binh Tay ini lebih murah dari Pasar Ben Thanh ...
Mestilah teringinkan mana tau boleh jadi usahawan kain lak kami lepasni..
Berangan tak sudah Cho Zilani...

::: SAMBUNGAN HCMC :::


Tak dapat pergitu bukanlah masalah sebenarnya kerana Pasar Ben Thanhni pun
sudah mencukupi mungkin mahal sedikit tapi oklah kan...
Yang sakit hatinya ialah macam dah dapat nak pergi tapi di sabotaj gitu...
Jom tengok gambar sambil layan apa yang berlaku...  
Alkisahnya masa makan di salah sebuah kedai adalah orang yang menawarkan diri
nak bawak kami ke Pasar Binh Taytu... syioklerkan senang sikit kalau ada orang sana...
Siap berjanji lepas dia habis kerja kami semua ikut dia...
Gambar di atastu adalah orangnya...
Tengoklah betapa berkobar-kobarnya semangat rombongan kami
yang nak pergi Pasar Binh Tay..
Khabarnya lebih murah dari Pasar Ben Thanh kerana
katanya peniaga Ben Thanhpun ambil dari Binh Tay juga ...
Dah terbayang dimatani banyak yang di borongni...

Kami naik dengan 3 teksi Vinasun untuk sampai ke tempat dijanjikan.
Pertengahan perjalanan orangtu nak menjemput kawan katanya...
Tunggu punyalah lama terfikir gak takkan dia tak tak tahu nak ke Binh Tay kot..
Buat apalah nak ajak kawan bagaikan...
Satu teksi lak dah masuk jalan ke lain kata nak ke Binh Taykan mana tau nak amek kawan...
Drebar teksi yang bawa kamitu nasiblah peramah kot idak gabra gakkan...
Mana tau dia nak 'kidnap' jutawan belaka dalam teksitu...
Nasib satu-satunya lelaki yang ikut rombongan kami suami Maria
ada dalam teksi kami...
Bayangkan teksitu masuk lorong sempit yang hanya satu kereta dan motosikal..
Kagum gak ngan drebartu, boleh undur kereta bagai....
Dalam gabra ikut jalan sempittu, hatini tetap yakin yang kami akan sampai
juga ke Binh Tay Market....

AKHIRNYA sampailah  kami tempat yang dituju...
Tak  sempat nak ambil gambar sebab terkedu dan terkejut...
Akak tengok kat blog kawan-kawan Binh Tay Marketni takler cam gini...
Masatu fikir mungkin lepas jalan kaki sikit nampakler kot...
Punyalah lurus dan naifnya akak masatu...
Rupanya dia bawak kami sebuah rumah tapi besarlah 3 tingkat...
kena naik lif dan ada sebuah bilik menempatkan kain-kain..
Masalahnya tidak banyak pilihan dan harga murah sikitjer dari pasar Ben Thanh..
Kalau campur balik tambang teksi wal hasil balik asal... Memang bengang giler rasanya...
Kalau dia tahu Pasar Binh Taytu dah nak tutup kenapalah bawak kami ke sini dulu...
Katanya esokler dia bawak tapi tak mungkinlahkan esok kami dah nak balikpun...
Menurut Rozi dia bayar juga sikit pada orangtu tanda adab
tapi Nampak juga muka orangtu sedikit berubah..
Ikutkan hati tak payah  bayarkan sebabnya masa dia offertu kita dah
mintak dia tetapkan harga kena bayar tapi katanya ikhlas...
Lagipun ikutkan janji kami nak ke Pasar Binh Tay bukan ke sinikan... 
Rugi masa betoil kot idak bolehler kami ronda HCMC lagi...
Nak buat camner itulah pengalaman, ramai orang tak merasa ke tempat ini...
Lagipun masa pergitu kami dapat menyaksikan skil pemanduan orang sana...
Tengah


20 comments:

  1. oh tk thu pn psl binh tay ni
    nnt nk tnya kgkawan yg ulang alik ke sana
    tp klu betul murah berbaloila pegi
    apapun sib baik slmt balik

    ReplyDelete
  2. assalam Cho
    ketinggalan sikit sy ni he hee
    wah bestnya shoping kain2 tu

    ReplyDelete
  3. saya pun tak tahu pasal pasar bin taytu...ari tu pergi ke pasar thanh jer....

    ReplyDelete
  4. saya tak boleh masuk group zila ni..
    sebab saya tak reti nak tawar-menawar, huhu

    ReplyDelete
  5. isy jajni capati betul kan..kalau zila pun bengang kak..

    ReplyDelete
  6. aha, bazar binh tay lebih murah n lbh selesa sbb besar...xpelh, yok tahun dpn kita p sana lg....hehehe....

    ReplyDelete
  7. erm..mde dh nk jd nk wk camner...takpelah.leh jd kan iktibar... apa2 pon ni smua pgalaman..mana tau lain kali murah rezeki leh ke sini smula n leh pegi ke tmpt y x smpt pegi tu

    ReplyDelete
  8. nasib baik cuma dibwk ke situ , klu diculik ke tpt lain , haru gak tuh . melancong nih mmg byk risiko nya . x blh mdh percaya kat mrk ...

    ReplyDelete
  9. Nampak gaya kena pegi lain lah tu..

    ReplyDelete
  10. kalau sy pon bengang jg...sabo je la akk..anggap je pengajaran utk kami yg belum penah smpi ke sn...

    ReplyDelete
  11. xpe la kak...jadikan pengajaran...len kali kene rancang betul2...sekali da terkena

    ReplyDelete
  12. scary betul..mujurla x kena kidnap ke apa..org tu nak upah jgk kot tu psl tak kabo pasr tu dah tutup so dia gnti bwk jgk ke tmpt lain kot..huhu

    ReplyDelete
  13. uihh..mmg syurga shopping lah kan lagi lah yang mencari tudung,baju kurung wat biz...

    emm....murah da lah murah....
    hehe..kak,leh wat biz lah gitu.da tau selok belok vietnam mana nak beli..hehe =p

    ReplyDelete
  14. Apa pulak nama tempat tu CZ...sebuah kedai je hehe

    ReplyDelete
  15. Sian akak...mati2 terkena yek...bila gi tmpat2 yg best shopping ni mmg kita nk byk masa kt tmpat yg kita brkenan nk membeli belah...tp bila abis masa duk ronda xtau hala gitu,msti bengang abis kn...

    ReplyDelete
  16. sya ngn husben naik bas je kak ke psr bin thay tuh...klu bli by bulk ok le..utk yg mniaga...

    ReplyDelete
  17. aduuuhhh...trkilan jgk klsu jd mcmni kan.k'zila..mmg akkan trasa mcm dh kena klentong..grrr..

    ReplyDelete

Nuffnang oh Nuffnang