Nuffnang saya

Followers

Tuesday, June 11, 2013

Jalan jem cuti sekolah

Sekolah dah buka semula tapi entry cuti sekolah baru nak masuk ....
Layanjerlerkan....

Jem... jem.... jem merata-rata masa cuti sekolah...
Akak balik kampong masa hari wesaktu, memang sangat jem...
Itulah pasal tak ikut jadual yang dirancang..
Sebenarnya akak nak balik kampong hari rabu sebab memang dah ambil cuti..
Tapi suami akak pulak teringin nak balik kampung...
katanya kalau balik hari rabu tak dapatler dia nak ikut...
Kesian lakkan... tu yang rancangan akak dah jadi tak betoi...
BALIK KAMPUNG
Balik ikut PLUS sebab kalau ikut jalan dalam cam jem teruk..
Rupanya ikut sinipun sama, dengar radio katanya ada kemalangan
di Bukit Tagar, tapi masa kami lalutu tak Nampak apa-apapun...
Kalau ikut lebuh raya memang bosan kalau jem bertambah bosan...
BALIK DARI KAMPUNG

Balik dari kampung kami lalu jalan dalam...
Kalau dari kampung akaktu dari Bota - Seberang Perak -
Hutan Melintang - Sabak Bernam - Sungai Besar - Sekincan-
Tanjung Karang - Kuala Selangor dan seterusnya masuk LATAR....
Memang jalanni kegemaran akak sebab tak mengantuk kalau memandu..
Macam-macam pemandangan tersaji di depan mata.... 
Boleh singgah untuk membeli hasil penduduk kampung...
Memang meriahler bisnes diaorang masa cuti sekolahni...
Setakat nak tengok pemandangan sawah memang merata-rata...
Alamak dah jem sikitler.... oh tidak...
Ambil gambar buah sukun dari jauh...
Ini tanda dah  bosan sesangatler....
Memang tidak digalakkan untuk ikut jalan dalam
kalau cuti sekolah atau cuti umum....
Jem masa nak masuk pekan Tanjung Karang rasa sakit juga hati ini...
Masalahnyer hari ahad ada pasar malam di Tanjung Karang....
Teringin nak singgah sini, memang susahler nak cari parking ...
Suami akak tidak akak singgah punya tempat yang susah nak parking...
Istimewanya lalu jalan ini ialah kedai makan sekarangni memang macam-macam..
Kedai cendul, kedai mi udang, kedai soto, karipap gergasi... isyh memang
meriah dengan kedai makanler.... Tapi tuler sejak jem menjadi-jadi di pekan Tanjung
Karang dan Kuala Selangorni akak dah kurang ikut  jalan ini...
Kalau ikut lebuh raya yang buat jiwa kacau ialah sikap pemandu yang suka ikut lorong
kecemasan... macam dia jer yang nak cepat... orang lainpun nak cepat juga...
Bila sampai depan dan tak boleh nak lalu pandai lak nak masuk balik barisan...
Isyh kalau semuapun bertimbang rasa oklah... sama-sama merasa....

25 comments:

  1. Oo akak org bota..
    Saya klu blk tlk intan
    Mmg ikut jln dlm jek banding hiway
    Lama dh xikut hiway
    Jem sket jek kt jambatan tg karang tu biasanya
    Tp mcm akak ckp, lalu jln dalam takde la bosan mcm lalu hiway
    Nak singgah buang air pun sonang hihi

    ReplyDelete
  2. kalau jem, saya cepat pening kepala..lagi-lagi kalau yang bawa kereta bukan Mr Hubby huhu

    ReplyDelete
  3. Betul tu kak...sbb tu berkira2 nak gi bercuti ni...x yah jauh2 la kak bagi contoh cameron je laaa....sesak gile kalo cuti sekolah....hati meronta2 nak pi jln2 tp tahan je laa....tgu nanti2 laaa kak...lg pun cik abe lieya exam so mmg xleh kemane.....

    Ermmm tgk suasana kampung akak terus rindu nak lik johor nih...mgu depan laa balik kg hehehehe

    ReplyDelete
  4. besa la kan..musim cuti sekolah..mmg compom jem..lepas ni sediakan roti siap²..hehee jgn marah

    ReplyDelete
  5. time ni sume nak berjalan balik kg kan..tapi memang penat bila tempuh jem ni kan

    ReplyDelete
  6. tempat sy sm je kak..cuti ke x cuti ke ttp jamed arghhhhhhhh

    ReplyDelete
  7. selalu jg lalu jln dlm tempuh t.karang n k.selangor ni nak g t.intan n bgan datoh umah mertu adik..pemandangannya mmg x jemu..sepanjang jln plk ada je org jual hasil tnman penduduk kan..

    ReplyDelete
  8. salam kak...cuti sekolah memang jammed kan..tp bila cuti sekolah jalan kl time g keja kureng sikit jem..hehehe..

    ReplyDelete
  9. Sa;am Cho Zila,Bota kat area mana ya?Dulu klu time htr anak blk asrama kat Meru mmg sakit hati...paling teruk JAM kat Tg Karang..pjg gilerrr.Skrg anak dah tak sekolah kat sana dah....
    JAM tpt lain lak.hihi

    ReplyDelete
  10. betol, mmg sakit hati bila tengok orang guna lane kecemasan, tak tau ke klu ada kecemasan, camne bomba ke ambulans ke nak lalu, tak ke menyusahkan.. macam diorang je nak cepat, kita ni tak.. geram betol!!!

    ReplyDelete
  11. semua gambar cantik2 laa..suka view sawah padi tuu

    ReplyDelete
  12. jalan dalam pun ok..ada 2 lane ek....kalo 1 lane, sakit jiwa gak..mcm jln balik kg sy...huhu....

    ReplyDelete
  13. mcm mana x jem.. musim cuti sekolah ni la ibubapa ambil peluang nk berjalan & balik kampungkan...

    ReplyDelete
  14. biasalah tu kak, masa tu lah berduyun2 org balik kg, syoknyer nengok padi tuh kak, masa dana lalu dulu tuh msh kecik lg padi nyer area kole selangor tuh...

    ReplyDelete
  15. Mmg jem kak musim cuti sek. Kami blk kg belah selatan pun jem teruk kt hgwy. Kami pun ikut jln dlm tp jauhla ckit dan x jem..hehe..kami x suka cuti2 msia time cuti sek.anak sek tadika lg xpe bole je cuti2 msia bila2 masa...akan dtg x merasala bila kyra msk drjh 1 :D

    ReplyDelete
  16. Lama dah tak balik Bota ikut jalan dalam, selalu berdesub ikut highway saja. Cuti sekolah dok diam2 kat rumah, hujung minggu ni baru nak balik Bota.

    ReplyDelete
  17. Hari Khamis lepas pun saya sekeluarga baru ikut laluan Tg Karang- Sekinchan tu...dari Shah Alam kami ikut jalan dalam, pergi ke Teluk Batik...Mmg cantik pemandangan sawah padi area Sekinchan tu :)

    ReplyDelete
  18. kalu ikut jalan situ memang best kak kan,dapat tgk pemandangan kg cuma yg jem tu la tak best sikit

    ReplyDelete
  19. tanjong karang tu kg saya zila hihi... situ pun klu time cuti2 mang jalan alternative tuk org balik kg@ balik bandar...

    ReplyDelete
  20. ye.. nampak macam lawa pulak menara ni. pernah pegi tapi tak turun kete lalu je. hehehe...

    saya tau jalan2 akak balik kl tu. sebab dri utp kdg2 saya ikut jalan lama cuma tak masuk LATAR. Kalau masuk LATAR tu maknanya kami silap jalan. ngeee~

    merasa jugakla masuk LATAR. hehe~

    ReplyDelete
  21. oh..oh..ohh..balik kampung hee nyanyi lagu balik kg pulak yer..mmg seronok kalau dpt balik kg ni tapi yg tak tahan tu jem lah..sbb tu JM sejak dua menjak ni JM balik naik bas jek..malas nk redah jem :-)

    ReplyDelete
  22. saya pernah lalu jalan ni k'zila..mmg sungguh sejuk mata memandang..hijau kiri & kanan ...suka sangattt :))

    ReplyDelete
  23. Biasalah ....jem sekarang bukan kat KL je merata tempat...
    Sabau aje le...

    ReplyDelete

Nuffnang oh Nuffnang