Nuffnang saya

Followers

Wednesday, January 25, 2012

Tungau di mata Atikah

Peristiwa ini sebenarnya berlaku selepas kami bercuti panjang balik kampung. Semasa kenduri di Taiping Atikah ada tanya samada mekap dimata dia dah buang ataupun belum. Akak kata dah buangler takkan tak bersihkan muka kot.

Tapi perjalanan balik ke Kuala Lumpur dari Ipohtu akak suruh suami akak tengokkan mata dia sebab banyak kali gak dia cakap mata dia macam sakit. Jadinya suami akak nampak adalah satu makhluk yang sangat halus dihujung mata dia dah kenyangpun. Tapi dalam perjalanan baliktu cuba juga buang memang susah sangat sebab tungautu melekat dengan baiknya kat kelopak mata Atikah.

Oleh itu projek membuang tungau itu hanya berlangsung keesokan harinya selepas dia bangun tidur. Akak peluk dia dengan kaki dan tangan dia tak boleh bergerak dan tolong bukakkan mata dia dan suami akak pulak tarik tungautu. Dua tiga kali juga mencuba maalumlah Atikah ngeri tengok ibu dan ayah dia yang bersungguh-sungguhtu gamaknya. Akhirnya dapat gak tungautu dan tak sabar-sabar suami akak menamatkan hayatnya.. tak sempat nak ambik gambar tau.

Sebenarnya akak tak tahu bendatu apa tapi rasanya tungauler kot, sebab hari pernikahantu akak dah buangkan satu tungau kat badan Atikah. Tapi masatu senang buang cuma letak minyak zaitun dengan senang akak tarik tungautu. Adik akak cerita anak dia memang ada kena sampai masuk wad kecemasan sebab masuk dalam telinga. Maalumler duduk kampung lama seronokler berlari ke sana sini dahler musim hujankan, takperlah bertuah apa masih ada kampung boleh gak cerita kat kawan-kawan.


Inilah agaknya rupa tungautu.
Inilah rupa kelopak mata Atikah selepas tungautu dicabut. Kelakar teringat masa nak cabutkan tungautu, memang bengang sebab dia macam nak bagi tungautu duduk di situ sampai bila-bila. Inilah rupa muka budak yang tadi meronta-ronta sekarangkan baru selesa bendatu dah takder...




30 comments:

  1. alololo siannye..yela takut gak tungau2 ni kan.. dulu penah ada kes tak tau serangga apa landing kat telinga mak...kita guna sepit tak lut gak nak cabut...

    pastu guna lidi kuis2 kat kaki dia baru leh cabut... serangga tu siap cengkam kt telinga mak kita..nasib tak mauk dlm telinga...

    ReplyDelete
  2. kesiannya..tak pernah kena lagi setakat ni, seram gak kalau kena nak cabut tungau ni lagi kan..

    ReplyDelete
  3. eh akak benda ni sakit kan klu kena.pastu rasa mcm gatal2.selalu binatang ni ada pada kucing.saya masa kecik pernah kena masuk dlm telinga...

    ReplyDelete
  4. kesiannya dia.. sya x pnh plak kena mcm ni...

    ReplyDelete
  5. tungau tu kalau gigit jadi gatal kan? cian atikah..

    ReplyDelete
  6. ala siannye...
    lega da cabut kan... =)

    ReplyDelete
  7. saya panggil binatang ni cengkenit..kih3... :)

    ReplyDelete
  8. alolo syiannyer...
    huhu...

    dah bengkak nasib buang cepat2 kan kak..

    btw, salam ukhuwah yong! :D tq sudi singgah teratak ecah..

    ReplyDelete
  9. adik saya dulu kena tungau kat anu dia..eh tungau dengan cikenit sama tak..hahaha..

    ReplyDelete
  10. kalau kat ganu kami panggil pirah
    sakit woooo

    ReplyDelete
  11. kat kpg mmg banyak benda ni hehehe tungau2 ni kalau dah gigit ada sampai bengkak teruk pun ada...teringgat zaman kecik2 dulu hehehhe

    ReplyDelete
  12. tungau ke cekenit kak? kalo tungau bukan gatal sesangat ke?

    ReplyDelete
  13. tak pernah kena dan tak tahu ada tungau kat kelopak mata ya. Selalu dulu2 emak kata tungau kena dekat anu lelaki je...huhu

    ReplyDelete
  14. aduh.. tentu dia tak selesa.. lega dah dapat keularkan.. Alhamdulillah..

    ReplyDelete
  15. Zmn kanak2 dulu pernah nampak.. mmg gatal2 badan bila terkena.

    ReplyDelete
  16. kesiannye..memang bahaya mende alah ni kan?kalau dah melekat,sakit woo nk cabut...

    ReplyDelete
  17. tungau ni macam kutu babi kot saya rasa, syukurlah dah dapat dikeluarkan ye...

    ReplyDelete
  18. kat kampung dulu2, adik ida pun selalu kena. tp kat ganu kami panggil 'pirah'. rasanya sama aje. kalau dah landing kat satu2 tempat mmg susah nak buangksnnya.

    kesian kat atikah.

    ReplyDelete
  19. ish ngeri2...sakit tuh kan sampai bengkak gitu...

    dulu adik dana masa kecik2 pnh ada kutu babi msk dlm telinga...duk nngis je hari2...ingt apa rupenyer kutu babi... huhui nsb lah blh kuarkan...

    ReplyDelete
  20. ala siannye..sakit tu..
    ingat lg mase kecik2..mak x bagi dok kt atas rumput, takut ade tungau...yeke?

    ReplyDelete
  21. Memang benda ni kalau kena teruk. Anak sepupu kena kat telinga. Nangis je. Tak perasan benda tu ada kat telinga.

    ReplyDelete
  22. kesiannya atikah...mesti gatal mata dia...
    kekadang tungau ni suka kt tempat yg gelap2..cth kt pusat..

    ReplyDelete
  23. sakit sangat kalau binatang tu hinggap kat mata..susah nak buang tu

    ReplyDelete
  24. eh eh sis...
    i tak tau pun pasal tangau sis...
    nie 1st time dengar and tau pasal nie....

    sib baik cekap uols kan...
    kalo akak mmg tak tau nak buat apa....

    tangau tu sebenarnya ada kat mana?
    kat luar rumah ker, kat dlm rumah mcm kat tilam bagai?

    kena google gak nie nak tau :)

    ReplyDelete
  25. Nasib baik cepat dapat agak benda itu tungau. Dulu anak saudara kakak entah macam mana tungau tu boleh ada kat pusat. Sampai bengkak. Pergi klinik baru tahu...

    ReplyDelete
  26. uish ngerinyer dgr, kalo dak2 kecik lagi camner eh? eee ruper tungau tuh pn kami xtau. hu3. gambar cam beso? beso maner eh?

    ReplyDelete
  27. gaya mak yang sampai pegang kaki tangan tu yang buat atiah ngeri..he he

    ReplyDelete
  28. camtue eh tungau..
    tak pernah tengok
    tapi selalu dengar masa zaman sekolah asrama dulu..

    ReplyDelete
  29. cian tgk muka dia..seb baik dpt kuarkan..x pernah tgk menatang tuhtp selalu jgk dengar ..

    ReplyDelete
  30. sakit klu kena gigit binatang kecik ni....

    ReplyDelete

Nuffnang oh Nuffnang