Nuffnang saya

Followers

Tuesday, May 14, 2013

Kayap menyerang kanak-kanak

Tiba-tiba ambil perhatian pasal kayap... Mestilah ada sebabnya. Minggu lepas Azalia selalu merungut yang dia gatal dan sakit di punggung dan bahagian kemaluan. Ibunya yang prihatinni cuma tolong gosok dan bebel sikit-sikit kata dia tak bersih elok-elok. Sekali tengok tempat yang dia kata gatal sangattu lain macam terus bawa dia berjumpa doktor. Doktor sahkan yang tempat gatal diatu adalah kayap. Walaupun dia mampu bertahan tapi tengok dia jalan terkengkang sebab nak mengelakkan bendatu bergesel memang sangat kesian... Malam semalam dah jumpa juga dengan tok saudara Dik Ya untuk minta penawar penyakit kayap sebagai ikhtiar disamping ubat diberikan oleh doktor. Harini dia masih bersemangat nak ke sekolah sebab dia kata nak buat kad untuk ibu... Doakan dik Ya cepat sembuh yerk..

Ambil dari Wikipedia :-
Kayap atau juga dikenali herpes zoster (atau sekadar zoster) merupakan penyakit virus yang disebabkan oleh virus varicella zoster (VZV).[1] Seseorang yang mengalami penyakit ini akan mendapat ruam kulit yang memedihkan dengan lepuh pada satu-satu kawasan badan dan ia seolah-olah berbentuk jalur. Jangkitan awal VZV boleh menyebabkan cacar air yang biasanya dialami oleh golongan kanak-kanak dan orang muda. Setelah penyakit cacar air sembuh, virus itu masih lagi berada dalam badan tetapi dalam keadaan tidak aktif. Jika tahap daya tahan selular seseorang itu menurun, maka VZV boleh aktif kembali dan merebak ke saraf periferi hingga ke kulit yang akhirnya membawa kepada penyakit kayap.[2] Penyakit kayap adalah berbeza dengan penyakit herpes simpleks walaupun virus varicella zoster dan virus herpes simpleks adalah daripada subkeluarga yang sama iaitu Alphaherpesvirinae.
 
Ada sedikit info di UTUSAN ONLINE

Dari blog  EZATULELIZA @penyakit-kayap-herpes-zoster :-
kayap tidak ada kena mengena dgn kebersihan diri…ia terjadi disebabkan virus chicken pox kembali aktif…ia juga tidak gatal pada permulaannya, tapi terasa panas dan pedih..tempoh pengeramannya lebih kurang 2 minggu..selepas kayap mulai kering, baru akan terasa sedikit gatal dan dinasihatkan agar tidak menggaru supaya tidak dijangkiti kuman..doktor biasanya akan membekalkan ubat anti virus, ubat tahan sakit dan cream sapu…sekiranya kayap tersebut dijangkiti bakteria barulah doktor bekalkan antibiotik..Kayap juga tidak berjangkit, jadi janganlah rasa takut nak dekat dengan orang yang ada kayap.
Dari blog AZMANISHAK @ herpes-zoster-berhati-hati-mungkin-anda-adalah-seterusnya
Jadi sekiranya terjadi pada anda ataupon anak-anak anda, apa yang perlu adalah, jangan panik. Dapatkan nasihat doktor dengan segera. Zaman sekarang dah canggih. Dah ade ubat untuk merawat Herpes Zoster. Cuma agak mahal. Kalau mampu berubat cara tradisional, aku sarankan ikut je cara tradisional. Masa aku terkena dulu pon, doktor yang mengesahkan penyakit aku tu, dia sarankan aku balik dan berubat di kampung. See?
Cepat sembuh sayang....

27 comments:

  1. Cian diaaa. Kayap ni kena jg2 ye kak. Semoga cepat sembuh

    ReplyDelete
  2. Alahai siannye kak...mesti sakit tu...mcm kebetulan plak kot musimnye sbb opismate lieya ni ade 2 org kene kak...tp dah gi klinik kate bukan kayap so sapu je la krim...mmg sian sbb jln pun terhencut2...

    Miga azalia cepat sembuh....

    ReplyDelete
  3. kesian azalia, sekarang ni pulak musim panas sangat...mesti bertambah gatal kan bercampur pulak dengan peluh.

    ReplyDelete
  4. terima kasih kak... nani pun dapat info dari penyakit ni kat sini.. moga azalia cepat sembuh.. kesian budak2 kan.. merata2 ada virus..

    ReplyDelete
  5. kesian kat dia....
    cocer skarang lak kan panas....
    mesti makan terasa gatal dia tu...
    ditambah lak dgn peluh2 kan...
    alahai...kesian...
    semoga cepat2 sembuh....

    ReplyDelete
  6. ala siannyer ,moga cepat sembuh yer

    ReplyDelete
  7. saya pernah kena kayap masa f1 dulu.. seksa gak la..sampai tak boleh pakai baju sbb pijar badan.. tapi tak sapu pun ubat doktor bagi. berubat kampung je. masa tu kena kat belakang badan.. semoga cepat sembuh ya..

    ReplyDelete
  8. kesian dik ya, msti tak selesa time kt sekolah, dhla sekarang nih pns semacam cuaca... kalu berpeluh2 msti lg tak selesa... moga cpt sembuh n ilang terus kayap tuh

    ReplyDelete
  9. siapakah yang mengubat???
    cikcu dulu kena kat dada mmg gatal sangat... kak jana yg perasan...

    ReplyDelete
  10. alahai kesiannyeeee...kalau kene kat celah kangkang lagi la seksa nak berjalan...get well soon..

    ReplyDelete
  11. Nasihat saya, dapatkan rawatan anti virus dalam bentuk external( cream) & makan( pil/syrup)..utk pastikan virus di hapuskan semuanya...Komplikasi kayap mmg agak bahaya jika rawatan tak complete. Berubat tradisional ni saya tak kata salah, cuma ada sebahagiannya mendatangkan/meninggikan risiko secondary infection( bacterial infection), contohya sapu 'ubat' yg tak sterile, in fact saya tahu ada yg merawat secara 'meludah' ke ruam kayap!

    ReplyDelete
  12. Salam cho Zila..Semoga azalia cepat sembuh

    ReplyDelete
  13. siannya dik ya kak....semoga dia cepat sembuh...

    ReplyDelete
  14. siannye dia...semoga cepat sembuh ye....

    ReplyDelete
  15. ala hi cian dia..mesti pedih kan..get well soon syg!!

    ReplyDelete
  16. Pantang or tua2 jangan makan benda bergoreng. Dulu2 bapak saudara kena nenek halau dia keluar rumah bila dia nak goreng ikan. Katanya nanti bisa2 dan pijar2 tu makin menjadi masa menggoreng.

    Biasanya kayap ni dalam perubatan trdisional di kategorikan sebagai benda panas.

    ReplyDelete
  17. kesian dik ya...semoga cpat sembuh ye syg,,..

    ReplyDelete
  18. Pernah dengar jugak pasal kayap ni CZ....... Ubat dia pakai kelapa disembur Kat kayap tu....... Entah betul entahkan tidak

    ReplyDelete
  19. bahya ke kayap ni kak? sy dgr mcm agak bahaya kalau merebak kan.

    ReplyDelete
  20. semoga dik ya cepat sembuh...kesian dia...

    bagus info ni kak...saya baru tau ni...

    ReplyDelete
  21. kaayap dlu pnh kna msa dlu hostel.huhu

    ReplyDelete
  22. kesiannya...moga cpt sembuh.....

    ReplyDelete
  23. semoga cepat sembuh ye dik ya

    tak pernah kena sakit ni

    harap tidak lah

    mesti sakit :(

    kuatkan semnagat.

    ReplyDelete
  24. ala kesiannya. mesti sakit kan. skang dah ok ke kak?

    ReplyDelete
  25. siannyer dia...semoga cepat sembuh tau!

    ReplyDelete

Nuffnang oh Nuffnang