Nuffnang saya

Followers

Friday, March 22, 2013

Sekolah Rendah Agama

Gambar  ambil Atikah balik dari Sekolah Agama ...
 secara automatik membuatkan akak teringat zaman akak kecil..
Zamantu sekolah agama bukan macam sekarang yang lebih teratur...
Tiada baju seragam hanya baju kurung sahaja.
Kelas bukan macam sekarangni...
Kelas kami hanya di bawah surau..
Tiada sekatan antara kelas yang ada, lebih terbuka..
Kalau ustazah sebelahtu lebih menarik semua orang pandang dia..
Sudahnya ustazah kelas sendiri terpaksalah kuatkan suara untuk menrik perhatian..
 
Sebelum masuk kelas dan waktu rehat main jer kerjanya..
Main buaya-buaya kat parit sebelah sekolah...
Main lompat tali sampai peluh-peluh..
Rasanya emak tak pernah marahpun baju semua kotor...
 
Kalau hari jumaat semua pelajar dari darjah satu sampai enam berkumpul...
kami belajar marhaban, nasyid dan macam-macam aktiviti...
Guru besar akan belanja ais sirap dan makanan ringan...
seronok tak terkata selalu tak sabar hari jumaat...
Kalau buat puasa sunat juga dapat hadiah coklat kandos dan lain-lain...
Berbangga jugak akakni sebab guru besar
sekolah agamatu adalah arwah tok kesayangan akak...
Tok adalah antara yang mengasaskan sekolah agama di kampung akak...
 
Rindu dengan zaman dulu, penuh dengan keriangan...
rindu dengan arwah Opah dan Tok..
mereka berdua adalah idola akak selamanya...
arwah Tok akak guru agama juga pendakwah...
kalau dia pergi mengajar di surau atau masjid pada waktu malam
selalunya dia akan tidur di masjid kerana ada majlis Qiamulail dan
esoknya ada kuliah subuh...
Opah akak akan ajak kami temankan dia..
seronok sebab boleh bergebang ngan sepupu yang memang tinggal dengan Opah dan Tok..
 
Semoga akak dapat menjadi seperti mereka...
melakukan banyak kebaikan dengan penuh keikhlasan...
Opah dan Tok akak akan mengajar bakal jemaah haji setiap minggu
sebab masatu Lembaga Tabung Haji belum lagi buat kelas macam sekarang..
Semuatu dilakukan tanpa bayaran...
~~~~~ Insaf sebab semalam bonus dan kenaikan gaji tidak
seperti yang dibayangkan ~~~~~
Mengubati kekecewaan dengan kisah motivasi arwah Tok dan Opah..
Mereka hidup senang walaupun tanpa wang berjuta....
Canggih yerk Sek Ren Agama pun tiga tingkatkan... 
Kenal Atikah dari jauh sebab beg dia seorangjer warna hijau....

Jadilah manusia yang positif wahai CHO ZILA.....

27 comments:

  1. Alhamdulilah.. Teringat plak dulu bersekolah kat sek agama time sek rendah.. =)

    ReplyDelete
  2. ena dahulu sampai darjah 4 je sekolah agama, lepas tu tak sekolah dah...hehehehe... bila teringat balik, seronok je.. balik dari sekolah kebangsaan, rehat beberapa minit, pergi sekolah agama lak.. huuuuuuu

    ReplyDelete
  3. sekarang nie...semua dah kedepan...sekolah agama pun dah cantik2 tak macam dulu kan...?

    ReplyDelete
  4. Alhamdulillah...pada saya pilihan yg tepat lah mama buat utk anak2. sebab sy pun bercadang mcm ni jugak...nk hantar ke sekolah agama.

    ReplyDelete
  5. zaman zura dulu sekolah agama dah bangunan batu.. tapi 1 tingkat jer. baju sekolah dah sama cam skrg.. baju putih kain hijau..
    rindunye zaman dulu2.

    ReplyDelete
  6. Besarnya skolah agama nie...kat mana nie?

    ReplyDelete
  7. KALAU KITA TAK MENGAJI SEKOLAH AGAMA DODULU. CUMA LEPAS SEKOLAH ADA LA USTAZ YG NGAJAR KAT MASJID.

    ADA 2 KELAS JE MASA TU. SEMUA CAMPUR TAK KIRA UMUR. lEPAS KERAJAAN WAT FARDU AIN BARU PINDAH BELAJAR KAT SEKOLAH

    ReplyDelete
  8. haah kak zila...org pun pernah jadikan tuan din sebagai idola..masa nak buat keja kusus PMR, saya gi sekolah rakyat, jumpa tuan Din, & interview...dia sporting sangt... untung kak zila, dapat jadi cucu mereka.dua-dua baik sangt :-)
    * pernah jugak main buaya2 kat sebelah tu...hik3x....

    ReplyDelete
  9. haah..cam sekolah keb bangunan die..canggih sume dh skang

    ReplyDelete
  10. sekolah agama akak dulu ok..pakai baju putih kain hijau..heheh..
    tapi kuat monteng..ish3 anak sapa tak taw:)

    ReplyDelete
  11. dulu sekolah agama Nur bawah surau juga...sekarang dah lain
    kat kawasan Nur siapa daftar cepat dapatlah masuk..dah penuh memang susah....tak ada sekolah lain

    memang kena ada pembaharuan sebab anak murid dah ramai...

    ReplyDelete
  12. tingat sek agama sy dulu...bangunan papan je...atap zink panas ke sejuk ke kami redah je

    ReplyDelete
  13. time nani dulu sekolah agama waktu petang kat masjid.. sebelah masjid ada bangunan sekolah agama utk menengah.. tapi ustaz dan ustazah mengajar budak2 sekolah rendah (nani la) waktu petang.. alhamdullillah.. sekolah fardu ain namanya... di situ lah tempat menimba ilmu agama.. dan main2 ngan kawan2.. walaupun hanya berbekalkan 20 sen duit sekolah.. :)

    ReplyDelete
  14. waa bestnyer sekolah agama dier...cantik...mesti seronok anak2 belajarkan...

    ReplyDelete
  15. wahhh besarlah sekolah agama tu sis....cam sekolah kebangsaan jugak...sekolah saya dulu cuma ada 1 building n 2 tingkat jer...

    ReplyDelete
  16. kalau dl sekolah agama,..kan main sempit lagi,..tumpang sekolah..sekarang selesa sungguh nampaknya..

    ReplyDelete
  17. cantik skolah agama dia. kalau sekolah kiter dulu kecik je. satu tingkat pastu kayu.

    ReplyDelete
  18. Huu..tiba2teringt pulak zaman kita dulu2.. bnyak main dr belajarnya..masa trrllu pnjg rasa, sbb sempat main smpai berpeluh2 klau time rehat tu.. samalahkita, dl sekolah agma, cuma menumpang madrasah/surau jugak..

    Skkrg, zaman dh jauh berubah..

    ReplyDelete
  19. budak2 skrg amat bruntung krn byk peluang yg mrk dpt.....

    ReplyDelete
  20. Sekolah agama skang beso2. Rindu kat skolah agama saya.

    Tahniah kak, Dpt bonus & naik gaji even tak seperti yg dijangka. Sya end of this month dpt.

    ReplyDelete
  21. Best nya sekolah agama..
    InsyaAllah dah pasang niat juga nak hantar anak ke sekolah agama..:)

    ReplyDelete
  22. masa yati dulu sekolah, sekolah kayu...pi sekolah pakai bj putih, kain hijau, ngan sliper je...takde kasut2 sekolah ni...

    ReplyDelete
  23. zaman saya sekolah agama dah teratur jugak..ada bangunan macam sekolah kebangsaan tu...cuma bila gi sekolah agama, kitaorang main2 ..malas nak belajar..sebab dah penat..hahaha..

    ReplyDelete
  24. Zaman sekolah kita dulu memang best kan ;)

    Samala duru pakai baju kurung je p kelas agama :D

    ReplyDelete
  25. K'zila..sy plak xpernah attend sekolah agama..cuma pg masjid tiap2 ptang bljar mngaji:)

    ReplyDelete
  26. Happy Earth Hour~ =)

    Regards, www.lonelyreload.com (A Growing Teenager Diary)

    ReplyDelete

Nuffnang oh Nuffnang