Nuffnang saya

Followers

Tuesday, March 5, 2013

Autisme ke anak akuni

Kali ini cerita pasal Azalia pulak...
Akak memang risau sebab dia belum lancar membaca...
Walaupun umur dia 6 tahun tapi sebenarnya dia baru berumur 5 tahun..
lahir hujung tahunkan...
Jadi memang banyak bagi tumpuan untuk meningkatkan kemahiran membacanya...
 
Masalah Azalia yang ketara ialah keliru b dan d...
Kadang-kadang keliru S dan Z, ada gak keliru n dan h...
 p dan q juga.. jadi camnerkan..
Akak tidaklah risau sangat sebab anak-anak memang sering keliru..
tapi ada gak takut-takut kalau ada masalah autisme ...
Tapi taklah sebab ciri-ciri utama yang lain tiada pada dia..
 
Tidak sensitif dengan keperluan, perasaan dan pemikiran orang lain.
oh tidak dia sangat sensitif...
Manakan tidak dialah yang selalu peluk ibu dia
kalau dia rasa ibunya dah mula nak menangis...
"ibu jangan menangis.. kenapa ibu sedih".. 

Tidak suka sentuhan atau dipeluk..
oh tidak Azalia adalah anak yang sentiasa di pangkuan ibunya...
sampai ayah dia bagi amaran adik dah besar...

Tidak boleh berkomunikasi dengan baik..
oh tidak Azalia adalah anak yang pintar berkata-kata..
Kadang-kadang bahasanya lebih hebat dari orang dewasa...

Azalia cuma anak yang keliru..
mungkin dengan banyakkan latihan dia akan lebih lancar lagi....
Sekarangni Azaliapun dah rajin menolong ibunya di dapur... 
Curahan hati Azalia
sepatutnya "kenapa ibu marah Nurul Azalia"
Huruf kecil dan huruf besar yang bergabung... alahai anakku...
banyak benda yang adik kena belajar...

33 comments:

  1. inshallah x lama lagi dia akan kenal huruf tuh.

    tulis banyak kali huruf Pp...
    suruh dia tulis 50 kali ker..sebb mcm tuh lah dulu mak saya ajar.

    dulu elin pun keliru huruf kecil. P jadi q.
    lelama nanti pandai dah. :)

    ReplyDelete
  2. In Shaa Allah kak, beri dia masa utk belajar lagi..anak-anak ema pun selalu campur tulisan besar dan kecil..

    ReplyDelete
  3. Ehe sama jer dgn anak akak Nabil Zila... masih keliru b dan d... skrg akak ajar dia kalau b dia pandang nabil .. kalau d dia x pandang Nabil... ooohhh sekarang dah tahu...

    Sabar jer dulu Zila... ajar pelan2 :D

    ReplyDelete
  4. biasalah tu kak. anak saya dulu pun camtu gak. x bole bezakan b dan d. mula2 mmg mcmtu. nnt dah lama2 ok la tu. cuma kena rajin belajar je la

    ReplyDelete
  5. sama dgn anak sy. umur pun sama.. lahir ujung tahun gak. mmg tgk dia kebelakang dari kawan2 lain. mmg tak pandai baca lagi. kenal hurup pun kdg2 ingat, kdg2 xingat. mmg rasa risau sgt. skrg ni mmg pastikan tetiap ajar dia..

    ReplyDelete
  6. alahai zila..baru 5 tahun..
    kalau tak leh beza d dan b,
    itu disleksia..
    tapi itu perkara biasa budak 6 tahunlah. masuk tahun 1 nanti, oklah tu..
    anak ke2 saya pun sama..

    ReplyDelete
  7. rasanye normal tuh.. mungkin dia masih keliru.. Anis pon kadang2 tertukar jugak..:)

    ReplyDelete
  8. In Sha Allah..lama2 nanti ok lah tu...
    lily pun risaukan Qis juga ni...skrg 4thn...tahun depan dah nk sekolah..tapi cakap masih pelat lagi...

    ReplyDelete
  9. rilex arr... masih dlm proses pembelajran, kn?

    Azalia ni sama ngn Adam... almost everyday nanges ms bgn pagi... "Tak nak gi skolah!!!'

    Sabarrrr

    ReplyDelete
  10. insyallah. it's gonna b ok...normal to me..

    ReplyDelete
  11. ank saya pun berusia 6 thn.
    dia pun ada prob nk beza huruf b dan d
    saya ada ajar dia membaca guna buku bacalah ankku..bila silap je,mulalah saya jd singa..hahha
    so saya ajar dia,,kalo b buncit depan..lama2 ok,dia dh ingat.awak try la :)

    ReplyDelete
  12. Rasanya ini bukanb autisme. Mungkin disleksia. Kalo autisme tu setahu saya, dia suka menyendiri dan hidup dalam dunia sendiri taknak bercampur dgn org.

    ReplyDelete
  13. InsyaAllah slow2 kak..
    lama2 nti dia boleh beza kan huruf2 tu... comel je Azalia ni...:)

    ReplyDelete
  14. Salam Kak Cho,

    name anak Me pun Azalea, hope anak2 kite jadi anak yg bijak n mudah terima pelajaran.. InsyaAllah Kak Cho..

    ReplyDelete
  15. oh dia baru 5 thn..insha Allah slow2 nanti mesti lancar..
    tapi cuba cari info pasal disleksia..
    sebab ada masalah keliru..
    tp rasanya dia kecik lagi..
    dah besar biasanya simptom akan hilang, insha Allah
    dont worry lah zila :)

    ReplyDelete
  16. sis, cer cari info pasal dyslexia...
    my 2nd doter dulu gitu gak...
    tapi as she grows up wif a lot of practise writting...
    alhamdulillah dia dah ok....
    needs a lot of kesabaran dan latih tubi sis....
    insha Allah ok...

    ReplyDelete
  17. Ala comelnya.. pandai meluah perasaan kat buku ye. Hehe.. normal lah kanak2 camtu. Teringat anak yg ke 2 pun camtu gak, tapi sekarang alhamdulillah.

    ReplyDelete
  18. tak ada la kak. rasanya ok lagi tu. setakat tak dapat beza jea. baru 5 tahun kan..

    maybe kena byk buat latihan kot. anak saudara nik pun lambat jugak tapi skarang ok la.mmg dulu lagi tunggang langgang la huruf dia.

    tapi kalau akak rasa tak sedap hati boleh jea check kan.

    ReplyDelete
  19. Kak,
    Dun wori k.
    Insyaallah....yang penting akak turut bantu dirumah kerja kerja sekolah tadika nya tu..tambahkan sket latihan membaca.

    Saya mengajar anak membaca,saya akui susah.nak dapatkan asas pun bukan senang tau.nikan pulak nak lancar baca..mmg kena ada latihan berterusan.kena rajin.tapi ye lakan.saya ni pun walaupun housewife,bukan sempat nak duduk perhati je...kadang tak terbuat apa yang dirancang..

    ReplyDelete
  20. kena sabar dgn anak2 mcm ni.. in shaa allah pandai lah tu , pelan2lah ye

    ReplyDelete
  21. InsyaAllah kak klu banyak latihan dia akan mahir nanti.. Gud Luck utk azalia..

    ReplyDelete
  22. xpe kak,slow2,banyak masa lg.kena gigih sikit.sy pon ada anak kecik.xtau gak cane keadaan nya.sama sama doa ye.

    ReplyDelete
  23. ank buah kite pon mcm ni... normal kot kak. hehe.. naek drjah satu, dia pandai sendiri je baca tu.. hehe.

    ReplyDelete
  24. setiap anak xsama prkembangannya...
    Biasanya di awal prsekolahan kebykan murid akan keliru dgn huruf b, d, p,dan q....begitu juga dgn nombor biasanya mrk akn tulis trbalik spt no 2 dan 5.
    Jgn risau2....InsyaAllah, bila makin meningkat usia semua tu akn dpt dikuasai ditmmbah dgn latihan brterusan.....


    Anak ke 2 akak pn begitu..dia lancar membaca di akhir thn 2 n dia mampu buktikan dia jadi mampu jadi best student n dpt straight A utk UPSR n PMR lepas.

    ReplyDelete
  25. takde lah kakkk...autisme ni lain. dia takleh fokus. azalia kecik lagi. nanti lama2 tererla menulis membaca macam biasa.

    ReplyDelete
  26. lancar membaca ke tidak tu...biasa bagi budak yg berumur baya tu CZ...sebab mungkin kurang latihan...
    Insyaallah tak delah tu...

    ReplyDelete
  27. tak pe kak.. jangan terlalu memaksa dia ye.. ajar dengan cara yang meenyeronokkan dia :)

    ReplyDelete
  28. insyaAllah..... lepas nie mesti oklah tu......

    ReplyDelete
  29. azalia kecik lg kak,,dunt worry..mcm ifiya jugak anak sulung sy skrg sering keliru ngn b n d, k n c, kite bg diaorg ms ok,,,azalia kn anak yg baik,,,sy doakan dikya success,,,

    ReplyDelete
  30. normal rasanya kak..tp sy pun riso gak mule dekat cha cha...memang budak2 mcm tu rasanya..tp kalau dah 8 taun tp konpius lg..mayb ada masalahla kan...kecik lgla kak...no worries =)

    ReplyDelete

Nuffnang oh Nuffnang