Nuffnang saya

Followers

Tuesday, March 19, 2013

Kasut Sekolah Baru selepas 3 bulan

Pertanyaan... Adakah kasut zaman sekarangni tak bermutu atau anak kita yang ganas?
Hari ahad lepas terpaksa belikan Atikah kasut sekolah baru...
Sebenarnya kasut yang rosaktu adalah kasut murah yang tiada jenama...
Kalau kasut yang berjenamatu rosak akak terfikir gak
kasut zaman sekarang dah tak berkualiti gamaknya....
Kasuttu yang rosaknya adalah di bahagian yang zip zaptu..
Nak suruh dia pakai kasut bertali, tak reti pulak dia nak ikatkan...
Ingat nak ajar dia cara ikat kasutler sebab kasut bertali lebih cantik pada mata akak...
Pakai kasut dua hari punyalah hitam legam....
Masa akak kecil dulupun jenama ini juga idaman hati... 
rindu masa zamantu bapak bawak kami ke kedai kasutni setahun sekali..
usah harapler nak beli kasut baru, pakailah sampai lusuh...  


45 comments:

  1. ALhamdullilah kasut anak2 KA masih ok lagilah hehehe

    ReplyDelete
  2. sama la..yg anak awak ni elok jugak lagi.saya bertahan minggu ni dgn kasut tu sbb next week dah cuti skolah.buka skolah nnt konfem kena beli baru.yg pelik kalau pakai berjalan mcm biasa takkan smpi koyak.aduhai anak

    ReplyDelete
  3. anak-anak saya semua pakai kasut warna hitam...kadangnya tak pernah berbasuh,kalau warna putih macam mana rupa gamaknya...kasut diorang setakat ni setahun sekali je beli...memang beli mahal sikit...

    ReplyDelete
  4. salam kak..
    takde pengalaman anak pakai kasut sekolah lg.
    hehe.. zaman sekolah dlu, perkara plg malas skali nk buat ialah basuh kasut + kapur kasut. :)

    ReplyDelete
  5. toksah kata anak zila, anak yati pun camtu gak, sehari pakai dah itam legam... tak tau la kat sekolah tu dia watpe...

    klu zaman yati dulu, punyalah jaga, klu bley takmo bg kawan pijak kasut...

    ReplyDelete
  6. Tak tahulah zila. Kasut tahun kepas pun masih boleh pakai lagi. Abdul saya yg debab je kena beli seluarvsekolah sebab dah sempit. Kalau kat sekneaya, budak lelaki yg suka pakai kasut tali..budak perempuan biasa yg ada pelekat.

    ReplyDelete
  7. Wahh kasut baru.. okey la tuh.. :)

    ReplyDelete
  8. kasut anak ema still lagi ok..walaupun harganya pun murah..dan tak jenama..hehehe

    ReplyDelete
  9. Heheheehh....budak2 skrang lasak kot kak...mcm lieya mmg stenbai sorang 3 pasang....mcm anak akak jugak laa masuk ke 2 atau ke 3 dah legamm...mia mija tu mmg lasak sikit kak...main talaaa je bile berjln....

    ReplyDelete
  10. budak2 skrg sgt bertuah...
    anak2 sy...hari2 bertukar...tapi kalo sehari pakai elok lagi....jadi 2 hari la pakai..stokin dah mmg tiap2 hari

    ReplyDelete
  11. apa yg rosak pd kasut tu cho? akak tgk elok aje tu...
    tempat zip zap tu mmg cepat rosak.. kalau kasut anak akak.. tempat nk lekat tu mudah tertanggal.. biasanya akak jahitkan balik jer... guna benang putih 2 lapis & jahitla blk.. boleh guna lagi kasut tu.. sbb luarannya masih elok.. hehe..

    ReplyDelete
  12. betul la...benda2 skrng ni semuanya tak berapa nak tahan. barang elektrik pun sama. dulu kalau periuk nasik tu tahannn lama je walaupun mak masak hari2. ni kami punya dah berapa byk dah spjng 4 tahun kahwin ni walaupun dapur berasap 'jarang-jarang' 'kadang-kadang'..hehe

    ReplyDelete
  13. Tunggu anak saya darjah 1. Mesti mcm ni juga kot ☺☺

    ReplyDelete
  14. saya sampe form 5 pakai kasut zip zap brand spark..kehkeh

    ReplyDelete
  15. heheheh tak blh nk komen sbb lum tau lg aiyan nnti camne,
    tp kan kak ikut gk pd camne anak kite jaga kst tu kan... cam adik2 dana dulu masa sekolah rendah pun setahun 2-3pasang kst, tp bile dh sekolah menengah 1-2 pasang kst je... maklum dh bsr dh tau camne nk jaga elok2

    ReplyDelete
  16. hahahaha..kusam, hitam legam kasut! Teringat saya zaman sekolah...kapur kasut...lepas tu kasut jadik keras sikit dek sebab kapur....Tapi brg2 zaman sekarang ni, mmg agak kurang kualiti..ayah saya pun cakap benda yg sama

    ReplyDelete
  17. time skolah rndh suka pakai jenis lekat..

    sek men suka bertali..nmpk cun gtu..ececehh..

    ReplyDelete
  18. kalo kasut kaler putih, x larat nk berus la kasik putih kan..huhu

    ReplyDelete
  19. teringat zaman2 sekolah dulu...kasut hitam malas basuh sapu kapur..hahaha

    ReplyDelete
  20. Adulu zaman sekolah pakai kasut bata jer..hehe

    itupun kire mahal juga...

    ReplyDelete
  21. tatau la ...sbb anak kite tak masuk sek pakai kasut sekolah lagi ... tp brg2 zaman la ni mmg byk tak berkualiti punnn

    ReplyDelete
  22. zaman skarang mmg brg2 ada yg kurang kualitinya
    kalau dulu, nik setahun sekali jea tukar kasut. tak koyak dan rosak apa2 pun walaupun lasak jugak la..hehe

    ReplyDelete
  23. sebab tuh saya mesti beli 2 pasang sorang...memang cepat koyak..

    ReplyDelete
  24. saya pengawas je yang lama masa sekolah. jadi most of the time pakai kasut hitam.hehehe...masa pakai kasut putih, selagi tak berlubang & leh pakai, pakai jela.

    ReplyDelete
  25. hahaha..bebeudak zaman sekarang memang kasar sikit kut kalau menggunakan barang2 tak tahan lama..kalau zaman kita dulu berbulan 2 pakai lagi kadang tu sampai setahun boleh...hehehe

    ReplyDelete
  26. sebagai org yg punya kedai baju sekolah, senang kata mmg barangan sekarang esp kasut ni mmg tak ada quality.. but still we have to sell n u have to buy..

    ReplyDelete
  27. izan rasalah kak... kasut skrg dah kurang kualiti. tak mcm kita dulu2. takkan baru 2 bln sekolah boleh koyak, lekang bahagian tepi getah tu. atau anak2ku yg ganas sgt. sama juga kisahnya dgn beg kak...

    ReplyDelete
  28. Teringat zaman sekolah dulu..kalau malas basuh bagi kapur jak bagi putih sampai keras kasut tu..hehe...

    ReplyDelete
  29. Teringat plak kasut M masa sekolah dulu, walau terkoyak pun, still kena pakai gak sb xda duit nak beli baru..

    ReplyDelete
  30. ye dikk
    sama aje .. kasut beg dah x der kualtiti dah
    dah x mcm dulu .. kita kasut kalau 2 pasang tuu beli pakai tahan setahun kan ..
    nie skrg 2-3 bulan dah lecuh ! huhuh

    ReplyDelete
  31. belum pun satu semester (6bulan)kan..? kalo kite dulu okai ler setahun..kalo elok lagik extand lagi setahun huhu..dulu alynn pkai jenama bata..atau palas..

    ReplyDelete
  32. dulu2 sy tak sure la..tp kasut satu tu sy pki setahun la..haha...koyak rabak pun pki lg...sedey kan

    ReplyDelete
  33. Betul tu kak.. kasut sekarang tak berkualiti sangat mcm kasut zaman kita sekolah dulu dulu.. kasut anak saya pun sama kak.. setahun 2 3 kali beli kasut

    ReplyDelete
  34. huh samalah macam anak buah ena.. sebaik maknya kaya... setiap bulan ganti kasut baru... 5 pasang oooooo.. jeles ena, sbb ena dulu pun tak dapat macam dorang...

    ReplyDelete
  35. ye kak..sy pun pelik.
    samalah kasut ank sy..cepat nau hitam legam.
    padahal bukan melasak sgt punn..
    haihh pelik!

    jom kak kita pelik bersama-sama.

    ReplyDelete
  36. hm... sekolah banyak aktiviti berjalan kot? sebab tu cepat rosak.. heheh tahun depan baru Faris sekolah... excited juga nak tahu pasal menda2 macam ni...

    ReplyDelete
  37. Kadang tu yg murah memang zip zap dia kurang tahan lama sikit...

    ReplyDelete
  38. dsytnya sampai legam dibuatnya..biasalah lah budak2 kn..

    ReplyDelete
  39. samalah kita kak...jaman dolu dolu...takdenye tukar2 kasut kan..hehe.pakai sampai lusuh...

    hehe..tapi kita da jadi ibu ni,bila berkemampuan,tak sampai hati kan nak biar je anak rasa jaman kita dulu..jaman kita dulu,kita faham,mmg mak ayah susah..hehe

    ReplyDelete
  40. samalah kita kak...jaman dolu dolu...takdenye tukar2 kasut kan..hehe.pakai sampai lusuh...

    hehe..tapi kita da jadi ibu ni,bila berkemampuan,tak sampai hati kan nak biar je anak rasa jaman kita dulu..jaman kita dulu,kita faham,mmg mak ayah susah..hehe

    ReplyDelete
  41. ahaks...baru 3 bulan dh tukar kasut sekolah hehehehehe..

    ReplyDelete
  42. remy dulu pakai sampai nampak ibu jari...tu takut nak suruh mak beli baru.......hu3

    ReplyDelete

Nuffnang oh Nuffnang