Nuffnang saya

Followers

Thursday, March 6, 2014

Belanja berhemah

Sukanya harini dah khamis maka makin hampirlah hujung minggu...
Harini bukak facebookjer dah terbaca kisah panas pelakon Hanez Suraya...
Masa baca surat khabar hari ahad dulupun dah rasa panas hati..
Ah malasler cerita kisah diani tak bawak faedahpun..
Korang bacalah sendiri.. Hanez Suraya tuntut permohonan maaf terbuka

Jom kita cerita benda yang tak kurang panasnya..
Kos hidup masa kini yang semakin meningkat...
Sekarangni kalau bawak RM50 keluar macam tiada nilainya...
Tapikan ada juga orang yang merasakan RM50 tu sangat bernilai...
Kalau kita bagi dia RM50tu dia kata banyak benda dia boleh dapat...
Jadi di mana silapnyer!!!
Terbaca ini ... antara contoh yang diberikan..

Akak nak bagi kisah keluarga akak masa dulu untuk perbandingan waktu sekarang...
Kalau zaman dulu bapak beli kereta terpakai zaman sekarang kita nak beli yang baru...
Kalau dulu sampai ler sekarangni keliling rumah macam-macam tanaman ada..
Kalau dulu akak di kampung tak merasalah makan ikan yang mahal...
Kalau makan ikantu dahler ikan kembung mak dah siap kira sorang setengah ekor..
Kalau sayurtu selalunya ambik keliling rumah... segar sesangat...
Kalau makantu nasi ngan kuah yang banyak ..
Kalau dapat makan ikan masinpun makan tetap bertambah...
Kalau ayam atau dagingtu memang jarang sangat masuk kat rumah...
Kalau hari rayatu memangler wajib ada tapi hari biasa payah nak nampak...
Zaman sekarangni anak kita dah hidangan penuh meja boleh kata takder makan kegemaran dia...
Mungkin kitani terlalu mengikut kehendak dia kononnya dulu kita tak merasa..

Ini cumalah contoh...
Akak rasa kita mampu mengubahnya....
Buat masa ini yang akak mampu fikirkan ialah nak bawak bekal ke pejabat...
Oleh kerana mingguni akak puasa ganti minggu depan nak mulakan...
Bukan apa sekali makan di kedai untuk sarapanpun boleh mencapai RM5..
Padahal sarapannya bukanlah apa sangatpun..
Aktiviti hujung minggu mesti dihadkan...
Bawak anak-anak keluarni mencabar sikit...
Masuk kedaijer mesti ada benda nak dibelinya..
Macam-macam alasan untuk membenarkan tindakannya...
Kena berjimat cermat ke arah kebaikan...

Kita boleh mengambil iktibar dari kehidupan sekeliling kita..
Ada keluarga besar yang pendapatannya sederhana dapat hidup elok...
Petuanya tentulah keluarga itu pandai mengatur kewangannya...
Berbalik pada peribahasa ini "Ukur Baju dibadan Sendiri"

22 comments:

  1. lieya sokong sgt2 dgn penulisan akak kali nie...betul kak, byk rase jimatnye kalo kite jenis masak kat umah..bawak bekal...puase lagi...

    mcm lieya sendiri skrang dah masak pagi2 tuk bekal anak2...mmg jimat...dulu mase tak bawak bekal belanja setiap sorang rm5..dah due org sah2 rm10 tiap ari..skrang ni dah bawak bekal cume bagi rm1 jek sehari so baru rm2...tu pun selalunye tak gune...kalo air tak cukup jek baru beli....mmg jimat kak....

    lieya pun skrang amalkan puase sunat senin kamis...jimat dah 2 ari tak keluar duit belanje kat opis....

    ape2 pun, kite mampu mengubahnye..ecewah!!

    ReplyDelete
  2. jangan jadi ' biar papa asal bergaya ' ... bila dah biasa berjimat nanti , jadilah alah bisa tegal biasa

    ReplyDelete
  3. Betul tu Kak...kita ni kena ukur baju dibadan sndiri..sy dah start cut off perbelanjaan yg tak patut..reduce benda2 yg tak penting dlm perbelanjaan rumah...
    erm! kisah Hanez tu..mmg panas hati klu baca!.. tolong paham perasaan sesama wanita..

    ReplyDelete
  4. sokong sgt dgn n3 akak nehhh!!!
    bawa bekal adalah langkah terbaik untuk berjimat. lagi pon, makanan yg kita bawa dr rumah tuh lagi terjamin kebersihannye kan!

    ikut jugak kesah HS tuh.. kesian kan~ harap2 HS sedarlah tindakan yg dia tengah buat tu.

    ReplyDelete
  5. nani pulak hari2 akan bawa bekal.. kalau singgah beli sapan tu just kuih je.. buat bekalan lapar waktu teatime.. kadang2 buntu nak masak, mmg beli gak.. tu pun seminggu ada sekali je kot beli.. tapi kalau sebulan lebih kurang 1 - 2 kali je beli luar.. hmmm.. bajet mmg bajet.. tapi nani lebih kepada *apa yang anak2 makan.. nani makan.. so fair&square.. kan..

    ReplyDelete
  6. bab bawak anak kluar hujung minggu mmg tak leh nak elak.. :(

    ReplyDelete
  7. Falsya ade gak terdetik nak bawak bekal gie opis..tp xberkesempatan nak masak lg..hehehe..

    ReplyDelete
  8. betul tu kak...kos sara hidup melampau sgt sekarang ni...SA pun bawak bekal cuma minggu ni on diet...makanya amik sarapan pagi jer...tghari makan buah...ptg makn roti utk alas perut..malam x makan..hehehe....

    ReplyDelete
  9. Jom kita berjimat :-) betul tu akak jm g pasar hari pun boleh habis rm100 bila tgk x byk pun barang beli tuk stok smggu klau la yg ada family tu kan mesti kos lg tinggi

    ReplyDelete
  10. Dulu memang banyak source dari keliling rumah. Sekarang semua beli..

    Kakak rasa sudah berpuluh tahun kakak memang jenis pergi kerja membawa bekal. Puncanya kakak malas nak keluar. Kalau tak bawa bekal pun kakak kirim kawan ( ini pun jaaaarang sangat).

    ReplyDelete
  11. yang penting jngn membazir kan?

    ReplyDelete
  12. Setuju sangat2 kak. Kos sara hidup skang makin tinggi.

    ReplyDelete
  13. tu dia luahan hari seorang rakyat marhainnn.. mmg survival hidup kini semakin mencabarrrr uhuhuhu

    ReplyDelete
  14. kes hanez tu pelik sikit...sape yg kene mtk maaf sape huhu

    ReplyDelete
  15. Agreed... semuanya berbalik kpd cara kita handle perbelanjaan keluarga kan..
    Oooh klu igt kisah dulu2, itu yg buat kita lg boros tu, kononya dl kita tk dpt merasa, jd kasi can anak2 utk merasai semua tu, tp tak sangka slh cara kan.. apapun kena beringat sllu..
    Yup, ukur baju di badan sndiri :)

    ReplyDelete
  16. kami dekat kuching nie sekali belanja barang basah rm 100 untuk seminggu, masak untuk makan berdua hanya satu atau dua lauk jek, suami g kerja bawak bekal,jarang sangat2 makan dekat luar huhu..konon nak berjimat tapi tetap jugak rasa tak boleh nk berjimat, tak tahu mana silap tu belum belanja bila balik kg yang setahun hanya 2 kali huhu...apa pun ukur baju badan sendiri...

    ReplyDelete
  17. setuju kak. dulu semua ulam2 sayur2 boleh petik je dari laman rumah. tak perlu beli pun kangkung seikit 0.80sen. skrg ni kalo nak guna daun pandan, serai daun kesum pon kena beli. pastu dulu pun mmg byk benda yg jarang dpt dimakan. sbb tu le skrg ni saya jadi pemilih makan sebab masa kecik tak makan byk benda. dulu susah nak makan ayam sbb ayam mahal. tapi skrg ayam je la harapan pun. berbanding dgn ikan. ikan lagi mahal. huhu. kalo saya kuar pegi beli lauk basah mingguan, rm50 tak cukup kak. itu hanya utk 2 org makan je. eh, termasuk luth la. utk dia lauk lain mcm labu dan kentang, broccoli.

    kempen bawak bekal tu saya sokong kak. selalu jugak saya bawak bekal gi ofis. bukan pasal jimat je. selamat dan halalan toyyiban tu dah pasti. selera pun kena je dgn selera sendiri.

    ReplyDelete
  18. kite nasib baik umah dekat giler dgn office

    so lunch boleh balik makan kat umah

    kat situ dah jimat sikit

    kite pun dah jarang shopping benda merapu ni. uhuhu

    ReplyDelete
  19. setuju dgn kata2 akk ni...
    apa yg sy perhatikan org skrg lebih memandang kpd 'benda' yg dimiliki org lain hgga terlupa pd diri sendiri. contoh, hp..semua nk pakai smartphone. bla tgk org beli hp terkini, dia pn nk tkr jg..pd hal benda lain perlukn $$...

    ReplyDelete
  20. Betul ni, Cho. Anak-anak sekarang ni penuh rumah dengan makanan masih kata takda makanan juga. Tapikan kata MIL saya, saya ni jenis tak pandai menguruskan wang. Apa nampak semua beli ikut kata hati. Tak timbal balik apa nak beli, bandingkan harga dan sebagainya. Yalah hajat di hati nak beri anak-anak yang terbaik aje tetapi secara tak sengaja, buat pembaziran berhemah pulak jadinya.

    ReplyDelete

Nuffnang oh Nuffnang