Nuffnang saya

Followers

Monday, March 10, 2014

Anak Bertuah Ibu

Sejak akhirni tak banyak cerita pasal dua orang budakni...
Tak banyak benda aktiviti yang dijalankan bersama so takder gambar...
Harini nak bercerita pasal anak ibu yang bertuah namanya Nurul Atikah...
Dia memang istimewa kerana sebelum kelahiran dia akak telah mengandung sebanyak 3 kali..
Sesungguhnya kelahiran dia sangat istimewa dan rasa sangat bertuah...
Beruah kerana berpeluang untuk punya anak sendiri...

Kuasa Allah maha besar ...
Tidak sampai setahun usia Atikah dan akak disahkan mengandung lagi...
Dan di usia Atikah setahun 6 bulan dia dah ada adik pulak..
Namun dia tetap istimewa ...
Harini tiba-tiba hati akak sayu mengenangkan dia...
Dia dah semakin besar dan bulan depan umurnya dah 8 tahun...

Akak hanya nak bercerita yang dia dahpun habis bacaan Iqra'
Seronok dia dapat bawak al-quran ke sekolah minggu lepas..
Dia hanya mengaji dengan ustazah di sekolah agama..
Kena bayarlah sebab dia akan mengaji waktu awal pagi, waktu rehat atau waktu balik...
Sebenarnya Atikah dah masuk Iqra' 4 atau 5 masa di Genius Aulad..
Akak mintak ustazah ajar dia dari Iqra' 1 ...
Ustazah yang mengajar Iqra' masa tahun 1 dulu lambat sikit..
Tapi masa tahun 2 ini agak agresif...
Syukur kini dia membaca al-quran...
Walaupun anak orang lain dah pun khatam ibu tetap bangga dengan kamu Atikah...

Akak nak mengajar dia di rumah tapi memang tak boleh...
Atikah ada sifat yang buat hati kita tak seronok nak ajar dia..
Tapi Azalia ni akak ajar dia mengaji mula dari Iqra' 1 ...
Azalia tak banyak kerenah... senang nak tegur dia..
Atikah tak boleh ditegur nanti dia memberontak..
Yang akhirnya membuatkan kita rasa tak boleh tahan...
Itu yang ambil keputusan bagi orang lain yang mengajar dia...
Dia kalau orang lain cakap dengar sikit...
Terutama kalau cakap cikgu atau ustazah..
Moga jadi anak solehah selalau...
Anak yang sentiasa dilindungi oleh Allah s.w.t.


27 comments:

  1. amin..semoga doa ibu dimakbul oleh NYA :)

    cantik manis anak dare cho zila..
    anak saya pon dah baca al-quran start darja 1..

    ReplyDelete
  2. Alhamdulillah..semoga makbul doa seorang ibu..kena banyak sabar kan kak...

    ReplyDelete
  3. ajar sendiri kdg rasa x sabar..
    biar yg lebih pakar ajar, dia lebih pandia.

    :)

    ReplyDelete
  4. belajar dengan orang pun ada baiknya.....dengan orang anak2 mudah mendengar kalau dengan kita main2 gitu....

    ReplyDelete
  5. lain anak lain ragamnya kan sis...
    i pun tumpang bangga dgn pencapaian your kids :)

    ReplyDelete
  6. macam tu la kan kerenah nak ;) semga menjadi anak yg baik ;)

    ReplyDelete
  7. Moga Atikah membesar yg baik & solehah..mmg berbeza sifat anak2 ni kan..cantik anak akak ni..:)

    ReplyDelete
  8. Tahniah Atikah~

    Zura pon tumpang bangga jugak.. Moga Anis pon cepat2 dapat masuk Al-quran..:)

    ReplyDelete
  9. manis je dia bertudung merah tu.
    Lain anak lain ragamnya kan.. ;)

    ReplyDelete
  10. semoga yg baik2 aje utk anak2 kita kan. dulu anak sulong hantar mengaji kat ustazah...dah nak khatam quran dah...then hantar kat ustaz pulak...disebabkan asyik main jek dll hal, hb ambik keputusan anak2 belajar ngaji dgn ayah. Lagipun anak2 dgr kata ayah, kalau dgn sy, sy yg nangis dulu.

    ReplyDelete
  11. dah besar dah anak dara akak. 8 tahun dah. berapa tahun lagi nak akil baligh dah. cepatnya masa berlalu.

    ReplyDelete
  12. Aina setuju tu sebab Aian pun tak boleh ajar anak2 depa menjawab sikit mula mak nak naik angin.

    ReplyDelete
  13. anak saya pun belajar Iqra kat Genius Aulad..tapi saya tak sure pulak dah sampai tahap mana! Kena check balik ni

    ReplyDelete
  14. alhamdulillah.dah besar sekejap je.kan smga atikah mmbesar sbgai anak solehah.aamiin

    ReplyDelete
  15. Alhamdulillah atikah dh habis iqra,lepas ni khatam quran pulak ye..tahniah dr anty!

    ReplyDelete
  16. Anak saya abang Uwais sama ngan atikah memang banyak sikit kerenahnyer..kena banyak bersabar..saya hantar ngaji kat kelas tusyennyer jer...senang..tapi kadang saya hujung minggu saya suruh dia ngaji saja nak test ok tak dia ngaji ngan ustazah kat kelas tusyen..memang banyak improvemen...
    kadang dia selalu cakap saya ni garang macam singa...bila ngajor tu yang dia malas nak ngaji ngan saya sabo jerla...

    ReplyDelete
  17. Bestnya akak..ajar anak mengaji.. saya mula terfikir, sempat ke nak ajar dan bukan pandai pula. Mulalah rasa bersalah pada anak. Nampaknya saya yg lebih bagi tumpuan bila umo diorang ni bertambah. Tahun dpn dah sesuai rasanya nak mula ajar..

    ReplyDelete
  18. besarkan anak nie byk dugaan kan kak..falsya nie anak kecik lg..dh pikir mcm mana peel kalau die dh besau nnt..

    ReplyDelete
  19. Macamtu la ragam anak anak. Kalau kita ajar mcm mcm alasan dorang. Tp anak anak akk mengaji hr isnin sampai rabu je. Klw dapat ngaji direct seminggu lagi bagus. Cepat khatam. Si nbila dah naik quran since umo 6 tahun. Tp yg no 2 tu dah darjah 2 tp baru iqra 3. Yg umo 4 tahun tu baru baca iqra 1.

    ReplyDelete
  20. Alhamdulillah... insya-allah walau apa pun cara sebagai penjaga adalah tanggungjawab kita memberi anak-anak ilmu dunia dan akhirat.

    Berkat rajin dan gigih percayalah semua anak akan jadi anak solehah. Amin..

    ReplyDelete
  21. comey anak dara akk sorg ni
    smoga jd insan yg solehah dan terbaik dunia akhirat

    ReplyDelete
  22. selamat tengah hati cho. hihi.sihat hari ni? dah lunch?

    idok le teman minat benor dgn takraw tu. ater neman cik abe je. hihi.

    ReplyDelete
  23. alhamdulillah, dah masuk al-quran..zara kami ajar kat rumah jek sbb tak smpat nk survey org ajar mengaji..tp tuhla, mmg tk dpat ajar hari2 ikut kesempatan lah kan..hukhukhuk..now die dah kat iqra'5..harap tahun ni at least dpt habiskan buku iqra' then tahun dpn leh masuk quran kan..insyaALllah..

    ReplyDelete
  24. Oh, Atikah ni sebaya dengan anak saya yang sulung rupanya! Anak saya pun sama, tak boleh jumpa Mommynya. Banyak kerenah yang akhirnya kita yang terpaksa mengalah kalau tak nak BP naik.

    ReplyDelete
  25. Lain orang lain ceritanya nak dapatkan seorang zuriatkan CH....mmg sukar jugak tu ...dah tentulah Atikah budak yg bertuah dan disayangi...anak yg sangat ditunggu tunggu...

    ReplyDelete

Nuffnang oh Nuffnang