Nuffnang saya

Followers

Sunday, October 20, 2013

Nasi lemuni rancangan Sarapan TV3

Pagi tadi tengo rancangan Sarapan TV3 yang hosnya nama Sham.. Harini dia di Pulau Pinang...
Sebut Pulau Pinang selalunya orang ingat nasi kandar...
Tapi kali ini Sarapan ajak kita mencuba nasi lemuni...
Masa tengok iklan sarapantu akak dah tak sabar nak tengok..

Masa dalam pantang dulu itulah makanan rutin akak...
Datuk akakpun suka sangat masak nasi lemuni..
Dia panggil nasi sambung nyawa...
Khasiatnya daun lemuni yang jadi bahan utamanya 
memang macam-macam...
Gambar : Google
inilah rupanya daun lemuni...
keliling rumah kampung akak banyak sangat..

Cara masak nasi lemunini mscam masak nasi lemak..
tapi versi nasi lemak zaman dulu...
Kena letak halia dan rempah ratus juga kena lemak sikit..
Ehm sedapnyer makan dengan sambal tumis ikan bilis...
Nanti balik kampung kena makan..
Katanya khasiat hebatnya adalah awet muda...
Tak payah cucuk sana sini....
Harapnya nasi lemuni akan setanding nasi kerabu
kalaupun tak boleh lawan nasi lemak....

13 comments:

  1. sedap kan Nasik ni,dh lama tak makan..igt2 makan masa kecik dulu je..skang dah susah nak carik daunnya

    ReplyDelete
  2. nasi lemuni ni warnanya tetap putih macam nasi lemak tu ke...

    ReplyDelete
  3. tak pernah tahu sal nasi lemuni ni.so tak dapat byg rupa dia mcm mana.

    ReplyDelete
  4. nak sikit kak, ..pengubat hati yg lara ni..uhuhuk..ada lagi x

    ReplyDelete
  5. nmpk mcm sedapp jeeer makk.,ehHHe

    ReplyDelete
  6. ooooohhhh... dia dpt nama dr daun nih ye kak... nasi tu rsa camne dh boh dun lemuni nih? cam best je

    ReplyDelete
  7. daun lemuni tu masuk skali dalam nasik ke masa masak? ATau jadi kerabu je?

    ReplyDelete
  8. Lemuni tu tahu tapi nasi lemuni tak pernah makn pulak.

    ReplyDelete
  9. Daun lemuni pernah dengar dari entry pcl. Tapi tak penah makan..

    ReplyDelete
  10. sedap aper nasi ni kan.. & maaf lambat terjah balik, kebusyan dgn kerja & kesihatan Adik x mengizinkan lately !

    ReplyDelete
  11. Tak pernah dengar lah CZ dan tak pernah makan rasanya....daun tu pun tak pernah jumpa

    ReplyDelete
  12. owhhhhhhhh...ini rupanya daun lemuni :))

    ReplyDelete
  13. sedap nasi ni.. makan macam nasi lemak gak.. daun ni memang ada je kat kampung

    ReplyDelete

Nuffnang oh Nuffnang