Nuffnang saya

Friday, March 16, 2012

Atikah yang ibu sayang

Hari ini hati sedih lagi mengenangkan adik Irfan Danish yang meninggal dunia kerana lemas di taman tasik Titiwangsa. Bila membaca kisah ini akak akan terus teringatkan anak sendiri dan terus bersyukur kerana Allah masih mengizinkan mereka untuk bersama akak lagi. Kita hanya mampun berikhtiar sebaik mungkin melindungi keselamatan mereka namun hanya Allah yang menentu segalanya.

Sebagai manusia biasa sudah pasti kita tidak lepas dari lalai dan leka, moga Allah pelihara kita semua dari sifat itu. Akak pernah bawa Atikah dan Azalia ke taman tasik Titiwangsa dan memang kita tidak boleh membiarkan budak-budak berada di tepi tasik. Akak rasa kalau kita yang dewasa yang jatuhpun memang payah nak naik balik sebab tebingtu menegakkan. Masa tengok tv pagi tadi akak cakap dengan Atikah dan Azalia, itu pasal ibu selalu marah akak dengan adik sebab ibu tidak mahu kehilangan kamu berdua. Ibu sayang kamu, ibu sayang kamu.. paham....

Sebenarnya akak ingin sekali bercerita tentang Atikah tapi entahlah tak tahu nak tulis macamana tapi yang nyata akak agak risau dengan perangai dia. Akak hanya berdoa moga Allah memberikan Atikah kebaikan yang berkekalan dan dimuliakan tingkah lakunya supaya menyenangkan hati semua yang mengasihinya. Doa ibu bapa adalah yang terbaik. Untuk InGaTaN akak sendiri tolonglah jadikan amalan :- Bacalah surah Toha ayat 1-5 untuk melembutkan hati anak yang degil dan tidak mendengar kata. Memang dalam proses membaca ayat ini setiap hari selepas solat dan kala teringatkan dia... Dia anak baik tapi sekali-sekali dia agak "rebel", kerana ingat orang hanya sayang pada adik dia lebih dari dia..

Atikah yang ibu sayang... Minggu sudah akak balik kampung dan sempat singgah ke Tesco Sri Manjung. Selalunya balik kampung tak sempat-sempat singgah sini. Suka dengan kedai souveniarni tapi takut-takut nak ambik gambar depan kedainyer...

21 comments:

  1. biasalah tu sis...
    anak2 nie ada tikanya buatkan kita risau dgn pe'elnya...
    insyaAllah berkat doa & bimbingan ibu bapa...
    fasa tu akan berlalu and things will be better...insyaAllah...

    ReplyDelete
  2. anak2 ni kadang2 makin dimarah makin degil..macam2 kita kena belajar bila dah jadi ibu bapa kan.. dulu masa kecik pandai je komplen mak ayah tak sayang la itu la ini la..hehe..

    susahnya nak terangkan maksud rebel tu kan..hahaha..

    ReplyDelete
  3. cabaran mendepani anak-anak zaman canggih..

    bukan macam kita dulu marah ayah dan mak itu ajaran tapi sekarang bak kata kepimpinan melalui teladan kadang-kadang niat marah kita untuk mengajar jadi ikutan si anak pulak..

    saya pun kadang kala pening juga dengan kerenah depa..:) mudah-mudah allah terus beri kita semngat yang banyak untuk anak-anak...

    ReplyDelete
  4. kanak-kanak.. ada masanya ingin perhatian lebih.. terkenang ragam si anak dara malam td.. maafkan ummi..

    ReplyDelete
  5. ye la kak..rebel tu apa hehee...semoga anak2 kita jadi anak yg solehah dan cerdik..amin..

    ReplyDelete
  6. ye la kak..rebel tu apa hehee...semoga anak2 kita jadi anak yg solehah dan cerdik..amin..

    ReplyDelete
  7. ye la kak..rebel tu apa hehee...semoga anak2 kita jadi anak yg solehah dan cerdik..amin..

    ReplyDelete
  8. bila ada adik si kakak akan terasa jurang kasih sayang..padahal kita sayang semuanya...

    ReplyDelete
  9. alhamdulillah, sejuk perot ibu mengandungkan atikah ni.. =)

    ReplyDelete
  10. hmmmmm...same goes with my Athirah..she always said that mommy babah dh x sayang kakak lg ke..asyik dgn adik je..

    pdhal kita sayang dua2..so, benda2 mcm ni kena terus terang dgn anak2.."adik yg msh kecil kan perlukan perhatian..adik kan belum bole berckp, berjalan.." lame2 dia faham..

    apepun, saya doakan yg terbaik utk anak2 akak..semoga kita tabah hadapi karenah anak2 zaman skang.. :)

    ReplyDelete
  11. lain anak lain ragamnya
    bila mereka tiada disisi kita merindui mereka kan?
    sangat sangat rindu..dan tanpa sedar melelehlah airmata seorang ibu

    ReplyDelete
  12. betol tu kak.. doa ibu dan ayah nih sangat di makbulkan Allah..

    moga anak2 kita sentiasa dalam lindunganNYA..amin~

    ReplyDelete
  13. salam ..
    lama jg x singgah cni..
    bese la pe'el ank2 x sama,,suatu ketika dulu ank akk yg sulung pun mcm tu jgk..gedilnye lbh, pas tu ingat kita sygkan lbh adk2 dia dr dia..alhamdulillah makin besar makin berkurangan sifat degil nye tu..klu tidak asyik nak melawan je ckp kita..insyaallah nnt hilang la tu bilamana dia dah mula faham nnt..

    ReplyDelete
  14. biasalah tu kak... kadang tu dia nk perhatian lebih... dana kan kakak sulong masa mule2 dpt adik selalu gk bt hal...
    sbb tkt sgt kasih utk kite dh takde

    ReplyDelete
  15. assalam Cho
    sedey dan takut sgt dengar budak mati lemas ni
    selalu fikir tiapkali ke Tasik tu camna la kalu terjatuh hu hu

    ReplyDelete
  16. As salam kak,

    Die jeles lah tu kot dgn adik die... Risau jgk ni bila Iman dpt adik nnt ntah mcmna...

    Lupa lak, aritu akak ade tnya ttg bj size xxl di Peru ni.. Ade kak, mcm2 size ade... :)

    ReplyDelete
  17. tulah kak.kadang kitanie sayang semua sama rata tapi mungkin dia lebih terasa plak=)kesiankan yang arwah2?moga anak2 kita selalu dibawah lindungan ALLAH

    ReplyDelete

Nuffnang oh Nuffnang