Nuffnang saya

Friday, March 2, 2012

Diet Detoks

Artikel ini yang membuatkan akak berangan tak sudah dan sedang mencubanya.
Diet Detoks, Bantu lancarkan sistem limfatik
Untuk menyahtoksin, anda perlu mengikuti semua program diet rendah lemak yang sihat dan tinggi serat menerusi pengambilan buah-buahan serta sayuran yang banyak. Sambil itu juga, lebihan berat badan dapat dikurangkan mengikut langkah-langkah berikut :

♥ Ambil sekurang-kurangnya lima hidangan sayuran dan buah-buahan segar setiap hari. (ini belum buat sebab malas nak pergi beli buah-buahan dan kalau dah beli 10 biji epal misalnya anak-anak akan habiskan epaltu dalam masa dua hari sahaja. Itu yang malas beli)ALASAN mantapkan...
♥ Kurangkan jumlah pengambilan lemak. Contohnya, makan makanan yang digril berbanding makanan bergoreng serta buang lemak yang kelihatan pada daging. Begitu juga ketika anda membeli makanan, carilah yang tertera lemak dilabelnya.
(Ini camner yerk belumler sampai makanan hanya digril atau dibakar sahaja, tapi rasanya dah cuba kurangkan makan.. Dan dari segi tamakpun dah berkurang misalnya kalau dulu nampak pisang goreng boleh dimakan sekali hadapjer tapi sekarangni makan satujer cuma nak merasa.. kuang... kuang) ALASAN.. ALASAN...
♥ AIR PENTING UNTUK MEMBERSIHKAN SISTEM DAN MENGELUARKAN TOKSIN DARI SEL TUBUH. JADI MINUMLAH SEKURANG-KURANGNYA DUA LITER AIR BERSIH BERTAPIS SETIAP HARI.
(Hanya ini yang akak buatler malah berlebih-lebih lagi)
♥ Bertukarlah dari amalan minum teh atau kopi kepada teh herba atau kopi yang dinyahkafein. Hirup juga jus buah-buahan bersama saripatinya dan elakkan minuman bergas.
(Ini dah semakin baik dah tak minum teh atau kopi bersusu tapi sebab dah habit minum gak nescafe dengan gula yang sedikit.. minuman bergas memang selalu mengelakler)
♥ Jauhi minuman beralkohol...
(Ini tak payah ceritalerkan tak pernah sentuh seumur hidup... nauzubillah)
/div>
♥ Minum segelas air hangat yang berisi jus perahan lemon segar sebaik anda bangun dari tidur. Inilah cara yang mudah untuk menyahtoksin. (Setiap pagi memang minum air hangat tapi belum lagi mencuba yang ada perahan jus lemon)
♥ Elakkan snek manis di antara waktu makan. Amalkan snek sihat seperti potongan buah-buahan dan sayuran mentah atau ulam-ulaman. (inilah usaha yang paling dinantikan sebenarnya.. akak memang alah nampak snek manis dan masin.. kalau Atikah dan Azalia beli snek macam potato chipstu akak yang makan berlebihan sebab diaorang bukanlah suka sangat benda itu..
Akak dah mencuba dari hari rabu dan harapnya akak akan mengekalkan momentum (ayat tak hengat hasil takder) itu sehingga berjaya...

11 comments:

  1. ai dah kurangkan kopi selalu 1 mug sndiri nownie kacau asben punya jek..hahahahah elakkan minuman 3in1..gula tinggi tu ;)

    ReplyDelete
  2. assalam zila..
    yang no satu..suah acik nak ikut
    yang kedua jugak susah..masak lomak cili api je manjang..
    yang acik boleh buat minum air bertapis dan tidak mimun kopi.teh dan yang sewaktu dengannya..
    tapi kan kebelakangan ni bila timbang asek naik je..peli acik..

    ReplyDelete
  3. kalau minum air sunquick lemon tu kire lemon jugak x hehee...susahnya nak diet..nak tuurun sekilo berjanggut nak tgu..tp nak naik sekilo cepat macam kilat =(

    ReplyDelete
  4. Boleh cuba our detox pack. InshaAllah mudahkan proses pembakaran lemak..:)

    ReplyDelete
  5. saya pon tengah cuba sedaya upaya ni nak diet
    hehehe

    ReplyDelete
  6. Buah-buahan dengan sayur-sayuran la kena amik banyak kan? Huhu.. BUah-buahan pun dah mahal skrg.

    ReplyDelete
  7. kite br ni try d apple fiber..
    dlm 2,3 ari makan, kaki plak bersimen..
    skrg ni hold la, nnti makan x psl2 terbeyat dlm suor, tak dan.. huhuhuuh

    ReplyDelete
  8. boleh cuba jugak ni. utk kesihatan jugak kan?

    ReplyDelete
  9. assalam Cho
    tq info yg bagus ni, nak try minum air hangat + jus lemon tu he he

    masalah yg sama ngan cho kat bawah tu k.u.t.u he he sarah pun kena jangkit ngan kawan2 taska hu hu jenuh gak tp ok sb rambut jenis halus ni cepat hilang he he

    ReplyDelete
  10. bagusnyer info..diet yang baik tuk semua orang..:)

    ReplyDelete
  11. gud info..boleh try..tp xtau la boleh suceed ke x..huhu

    ReplyDelete

Nuffnang oh Nuffnang