Nuffnang saya

Followers

Tuesday, April 22, 2014

Nasib Penunggang motorsikal

Salam Selasa untuk semua....
Harini seawal pagi akak merempit ke AMCORP Mall Petaling Jaya...
Ada urusan kerja yang harus diselesaikan di sana...
Akakni memang tak suka sesangat bawa kereta kalau tempat dituju bolehler naik motorsikal...
Sebelumnipun akak berulang dari Kinrara ke SS2 PJpun naik motorsikal...

Mula-mula bawa motortu kekok juga tapi lama kelamaan jadi seronok...
Separuh dari stress yang membelenggu kehidupan seharian hilang....
Tidak perlu lagi bosan sebab kereta tak bergerak...
Tidak perlu nak marah-marah dalam kereta kerana tengok cara orang memandu...
Kita dengan dunia kita hanya perlu mencilok sahaja...
Yang penting tidak perlu lagi bayar tol RM1.60 sehala..
Bayaran tempat kereta di Petaling Jaya agak mahal kalau pas bulanan paling murah masatu RM80...
Kalau pakai duit syilingtu pulak pegawai MPSJ pulak terlalu eficient kalau lambat naya kena saman...
Itu semua dah tak payah difikirkan lagi kalau menunggang motorsikal...

Tapi harini sebab dah lama tak menunggang motorsikal diwaktu puncak ...
Terkial-kial rasanya nak mencilok...
Kalau dulu rasa setaraf dengan penunggang yang lain..
Namun dalam hati akak kata yang bawak keretani lagiler tabah...
Macam tak bergerakjer akak tengok... oh tidak...
Jadi pemandu di lembah Klangni tahap sabar perlu tinggi...

Macam takder kena mengena dengan tajuk pulak...
Ada.. ada ... nasib penunggang motorsikal pulak kalau hujan memang basah lencun...
Itu tak seronoklah sikit tambahan kalau lamu isyarat merah...
Tapi okjer bagi akak hujan airjer kot bukan api...
(alasan akak meredah hujan kalau suami marah)...
Lagi satu sikap pemandu kereta juga buat kita rasa nak marah...
Ada 3 lorong tapi keretanya jadi 5 lorong...
Langsung tak boleh nak tunjuk skil mencilok...
Sabarjerler, tapi ada gak penunggang tak sabar ditendangnya pintu kereta orang...
Isyh.. isyh betuller kata orang yang rakyat Malaysia memang tak sopan santun kalau di jalanraya...
Sebelum balik kepejabat singgah McDonald di plaza tol Sunway...
Mintak kopi takder minum tehpun bolehler...

Hujung minggu tiada aktiviti jadinya tiadalah cerita untuk di merepekkan di sini..
Hari sabtu depanni pulak akak kena kerja separuh hari alahai nampaknya tiada aktiviti jugalah minggu ini...
Namun hari minggu tetap seronok dari hari bekerja...


22 comments:

  1. hujung tahun lepas hingga kini memang selalu bawak kereta sebab nak menghantar anak2..kalau tak sebelum ni merempet jugak..tapi dekat jer..
    walopon dekat ..mulut bebel jugak bila bawak kereta..slalunya orang depan atau tak bg signal yg slalu kena bebel..hihi..

    ReplyDelete
  2. saya dh lama x merempit kat kl kak.kalau dulu tahun 2008 slalu ulang alik ats highway kl seremban dri seri kembangan ke pudu sbb hntr cik abe blk jb..pjj kan masa tu.nek keta jem.bawa moto je la.hihi.
    tapi skrg byk naik lrt je.naik moto jadi pembonceng je.hikhik

    yg pnting kna hati2 kan msa mncilok.. silap mencilok naya.hukhuk

    ReplyDelete
  3. Kak..bila nak bawa saya merempit ni kak.

    ReplyDelete
  4. bestlah kak merempit ke mana2... laju je nk pg mana2 nk balik umah pun sampai cpt, cumenyer time ujan tak tahan lah... pyh sikit nk kemana2...

    ReplyDelete
  5. Cayalah Cho! Gimme 5! Eh, eh, sori... saya tak pandai bawa motor apatahlagi nak mencilok. Suh pegangkan motor pun gagal penuh gaya. Habis tumbang motor orang belum abis bayar loan :)

    Cho, serius ni! Naik motor gi kerja? Marbeles rasanya... tapi tak takut ke? Sebab berdekad dulu, (ni citer sebelum millenium) saya naik motor tonggek BFF yang bawa, rasa macam nak tercabut nyawa takut giler...

    Saya pun memang suka marah bikers kental ni sebab mereka tak takut langsung dengan kereta kita orang. Pernah juga zaman anak dara dulu pintu kereta saya kena tendang dek mat rempit sebab tak bagi dia laluan selebar-lebarnya dia nak merempit. Salah saya ke dia? Eh, whateverlah yang penting komen saya tak keluar tajuk lagi kan! Keh3x.

    ReplyDelete
  6. ohhh rindu nyer nak merempit dgn eady..tapi ape kan daya askar ramai!hehehe..

    ReplyDelete
  7. hubby saya merempit p keje dr klang ke shah alam..tiap ari doakan keselamatan...

    ReplyDelete
  8. naik moto mmg cpt dr kete tp risiko bahaya gk...smoga dijauhkan

    ReplyDelete
  9. macam tak percaya pulak zee akak ni cilok mencilok..hehehe..terer la boleh bawak motor..
    zee ni nak pegang stereng pon takot..

    ReplyDelete
  10. Beraninya Zila bawa motor.... akak masa sekolah dulu jer berani merempit.. sekarang motor berdua dengan suami pun berani pergi surau hahaha... kat jalan besar takut mak :)

    ReplyDelete
  11. sama la kita kak minah rempit ;p sy dekat 2 thn gi keje merempit je..tol mmng takde kt kg ni yg jimat nya minyak ;p

    ReplyDelete
  12. cayalah kak merempit
    smlah ngan el
    el pun suka merempit dr drive
    sng x hadap jem dan pagai driver yg lain..w/pun tmpt keje el tu 10min jalan kaki tp dah ada moto naik je lah cepat skit haha

    ReplyDelete
  13. sebenarnya kesian pada penunggang motosikal ni.. patut semua highway ada laluan motosikal yg selamat dan terang bila malam.. kalau mcm kat kesas tu malam2 takut jugak sbb gelap kan.. bahaya betul..

    ReplyDelete
  14. yg sedihnya akak pn xpandai bawa motosikal...so terpaksalah bawak kereta kemana2...

    ReplyDelete
  15. Cayalah. Klw akk suka nek kete lagi. Ataupun nek tren. Jemu dah nek moto. Lgpun skt bontot

    ReplyDelete
  16. saya tak ada lesen motor..tp teringin nak bawa motor ke tempat kerja..tak tahan dengan jem setiap hari...

    ReplyDelete
  17. akk tak reti bawa motor, nak bonceng pun takut...hhee

    ReplyDelete
  18. jalan yg zura guna setiap hari ada construction utk mrt, jln jdk sempit sgt..tp dlm sempit2 tu ada jer moto masuk celah2 kereta..huhuh ngeri tgk takut bergesel ngn dorg..

    ReplyDelete
  19. syoknya kak pandai bwk moto..kita pun teringin nak belaja tunggang moto tp takut nak p ujian motor ambil lesen..kekeke

    ReplyDelete
  20. Kunci motor mmg standrd gitu yek CZ...hehe
    Salute le dgn awak yg pandai merempit dan mencilok. OKje nama je ada lesen moto....bawak jalan beso pun tak pernah ...takutttt hehe

    ReplyDelete
  21. Tak larat nak bwk kete kalau ke kl.

    ReplyDelete

Nuffnang oh Nuffnang