Nuffnang saya

Followers

Tuesday, April 8, 2014

Lumut beli makanan hasil dari laut

Harini selasa rupanya ingatkan dah rabu...
Sibuk sangatlah pagini sampai tak sempat nak masukkan entri baru juga nak berblog walking..
Cerita balik kampung minggu sudah belum lagi habis rupanya..
Ini baru cerita balik kampung punyalah banyak entrikan...

Kalini nak cerita kisah ke Pekan Lumur membeli hasil dari laut..
Lumut memang terkenal dengan hasil dari lautkan..
Tapi selalupun balik kampung tak sempat nak ke sini..
Sebab masa akak datangtu cuti sekolah memang payahlah nak cari tempat letak kereta..
Selalunya beli di kedai luar dari tempat yang jadi tumpuan..
Haritu singgah ke kedai Hasil Laut Jamilah...
Seronok rasaya membeli semuanya segar-segar belaka..
Belikan sikit untuk jiran yang selalu tolong tengokkan Atikah dan Azalia...
Pekan Lumut yang sangat tenang...
Pekan lama yang penuh dengan sejarah....
Jeti yang selalu sesak dengan manusia yang ingin ke Pulau Pangkor walaupun ada jeti alternatif...
Pening nak pilih yang mana satu berkenan di hati...
Pilih jangan tak pilih semuanya boleh dikatakan murah belaka..

Korang kena baca artikel ini OLE-OLE LUMUT kalau ada yang berhajat nak ke Pulau Pangkor dalam masa terdekat.... Tak kenal maka Tak Cintakan.. Lumut memang tempat yang terkenal untuk membeli hasil laut. Kalau dulu penjualnya kebanyakan bukan melayu kini telah banyak kedai orang melayu yang menjual hasil dari laut ini.... Hasil laut di Lumut ini bukan sekadar jadi makanan ada juga dibuat hiasan. Terus teringat masa kahwin sepupu memberikan buah tangan hiasan dari kulit kerang beli di Lumut. Kalau sebelah pihak yang lagi satutu dari negeri lain tentulah menjadi satu ingatan yang kuat tentang negeri Perak... 
Lebih kurang beginilah rupanya hiasan yang dijadikan buah tangan untuk tetamu majlis perkahwinan sepupu temantu dulu. Tahun Melawat Malaysia masih ada lagini, mohler datang ke negeri Perak Darul Ridzuan terutamanya ke daerah Manjung. 

Masa kami nak baliktu baru perasan yang Muzium TLDM tapi sebab masa dah suntuk tak dapatlah singgah. Mungkin lain kali akan pergi ke sana lagi, Insyaallah... 

24 comments:

  1. dlu penah dok lumut mmng best la..skrg ni dah lama plak tak gi sana...

    ReplyDelete
  2. wah!!!!mengimbau kenangan lama saya nih. bila plak nak g lagi ni

    ReplyDelete
  3. baru sampai sekali kak ke lumut..
    rambang mata pilih hasil laut tu..

    ReplyDelete
  4. Lumut tu tempat tentera laut kita kan Zila. Kakak tak pernah sampai sana. Tengok gambar yg Zila tepek nampak dah maju tempat itu..

    ReplyDelete
  5. sotong kering bergula!! feberet zura tuh! sebungkus sekali jeling jer habes.. sedapnyeeeee.

    ReplyDelete
  6. selalu terpergi kedai cina kat sini

    sekarang dah tau ada kedai Jamilah..

    ReplyDelete
  7. dana tak penah sampai lg lumut kak, tingin nyer pg sana... kalu dh pg sana wajib lah borong segala makanan laut.../ rugi kalu tak

    ReplyDelete
  8. Akak kalau menghala ke Lumut tu memang selalu singgah di Kedai Jamilah ni.. murah sangat..

    ReplyDelete
  9. lumut penah pegi bbrapa kali gk
    mmg meriah ngn hasil laut kan..
    best sgt...sy suka ikan tu..pedas2 rasanya..

    ReplyDelete
  10. Last gi lumut masa jaman skolah kot. Suka sotong gula.

    ReplyDelete
  11. memang wajib shopping hasil laut lumut sis...
    ikan bilis dia, sotong...
    tu lum masuk jajan lagi...
    memang kat pekan lumut tu je leh berabis duit tau....

    ReplyDelete
  12. Ingat masa cuti sekolah hari tuh masa balik kg Perak ingat nak laa terjah ke Lumut tapi cam tak sempat la plak..so next time laa. Dah lama rasanya tak pergi sana.

    ReplyDelete
  13. zura prnh smp kt pekan lumut 2 kali...setiap kali pergi kompom borong ikan bilis byk2... pastu kopok2..huihh sedap !!

    ReplyDelete
  14. X penah lg pg lumut ni..
    Ada rezeki blh la plan bercuti ke sini.
    Cantik hiasan dr kulit kerang tu..

    ReplyDelete
  15. dah pernah gi pangkor . beli makanan tu kat kilangnya ... rambang mata .

    ReplyDelete
  16. dah lama tak pi lumut
    aritu plan nak camping kat pangkor tp last nya jadi benda lain

    ReplyDelete
  17. bla la sy dpt dtg ke sini...setakat teluk intan je sblm ni

    ReplyDelete
  18. aah...bestnya kalo dpt borong mcm2..

    ReplyDelete
  19. Nampak macam 'majulah sukan untuk negara' aje sekarang Lumut ni. Macamlah saya tahu rupa bentuk Lumut ni dulu-dulu. Tapi kalau balik kampung macam ni rupanya, dah tak rasa cam balik kampung pulak feelingnya.

    Saya baru baca kat blog mana ya pasal hasil laut beli kat Lumut ni. Sukanya saya kalau dapat ke sini, memang saya borong sampai tak muat kereta.

    ReplyDelete

Nuffnang oh Nuffnang