Nuffnang saya

Followers

Tuesday, February 25, 2014

Reriang si mata bulat

Hari ini selasa... bulan Februari dah nak sampai ke hujungnya...
Banyak benda yang ingin diusahakan belum lagi bermula...
Semoga harini adalah hari yang terbaik untuk kita semua...
Entri harini masih kisah balik kampung minggu sudah...
 Cuba teka apa yang dibincangkan oleh saudara sepupu ini...
Budak-budakni main dengan reriang... 
Punyalah 'excited' budak bandar macam anak akak....
Siapa yang suka tangkap seranggani??
Inilah budak yang suka serangga...
Gambarni masa kami ke Bukit Larut..
Masani sibuk dia nak mencari belalang....
Orang sibuk nak menikmati keindahan alam dia sibuk cari belalang..
Reriang ialah serangga dalam order Hemiptera, suborder Auchenorrhyncha, dalam superfamili Cicadoidea, dengan mata besar terbuka luas di kepala dan biasanya bersayap lutsinar. Terdapat kira-kira 2,500 spesies reriang di serata dunia, dan banyak lagi belum dikelaskan. SUMBER ~ Wikipedia...

SUMBER ini ~ Hairieusoff @ reriang
Musim Panas sudah menampakkan sifatnya. Panasnya memang panas dan kala ini bunyi siulan Reriang atau Cicada (bahasa Inggeris) atau Semi (bahasa Jepun) kian rancak kedengaran.

Rupanya reriangni suka keluar kalau musim panas... sekarangnikan musim panas... 

25 comments:

  1. salam dan selamat pagi
    singgah sini jap

    ReplyDelete
  2. Reriang? 1st time dgr menatang ni kak ☺

    ReplyDelete
  3. brapa anak akak tangkap reriang ni...
    kat cni juz panggil riang kot, x der re kat dpn.. hehehe

    ReplyDelete
  4. sweetnya nama serangga tu...ni 1st time dengar.

    ReplyDelete
  5. 1st time gak dgr nama serangga ni kak.. :)

    ReplyDelete
  6. susah dh nak jumpe reriang nih kan~
    masa gi cameron highland dulu dpt jumpa serangga nih..:)

    ReplyDelete
  7. Rumah saya di kampung memang di hutan. Selalu jer ditemani bunyi reriang nie...tak pernah la pulak teringin nak buat main.

    ReplyDelete
  8. Reriang ni bunyi nyer tu kemain menusuk telinga...dedulu kecik2 ader gak jumpa reriang nih..tapi saya takut nak pegang...

    ReplyDelete
  9. reriang ni yg kuar bunyi kuat tu kan

    ReplyDelete
  10. sekarang ni tengah musim dia
    baru je tadi akak tangkap buang dia ke luar rumah..punye la besar mesti anak2 awak suka :)

    ReplyDelete
  11. Akak tak pernah tengok reriang ni Zila..
    Seronok merek bermain dengan serangga ni ye :)

    ReplyDelete
  12. Akak tak pernah tengok reriang ni Zila..
    Seronok merek bermain dengan serangga ni ye :)

    ReplyDelete
  13. seranga ni selalu jugak dok muncul kat rumah..tapi tak tahu pon nama dier reriang..

    ReplyDelete
  14. bkn yg ni bising sgt ke kak? takut saya bila dia hinggap..huhu

    ReplyDelete
  15. Dah lama rasanya tak tgk reriang ni kak..dulu2 sllu gak tgk..:)

    ReplyDelete
  16. bunyi dia...riuh sekampung! hihihi~

    ReplyDelete
  17. reriang tu serangga rupanya.. ingtkan riang ria kat kampung.. hehehee

    ReplyDelete
  18. haah..bunyi dia sekampung boleh dengar...hehehehe....masa duk umah kampung dulu ada la...sekali dia masuk rumah...amboii...mcm dunia tu dia sorang yang punya...

    ReplyDelete
  19. Unik nama serangga reriang tuh..
    Seronok laa anak2 bila balik kampung yer..

    ReplyDelete
  20. Ingat Reriang tu apa....hehe Mereka sure tgh tengok reriang dalam bekas tu yeh CZ...hehe sukalah anak anak tu dpt main bersama sepupu sepapatkan...

    ReplyDelete
  21. Saya pun x kenal reriang.... Datang sini boleh berkenlan pulak.... Mcm ada iras2 belalang kan?

    ReplyDelete
  22. Susah nak jumpa serangga ni kan akak..kalau tggal kat bandar lagi susah

    ReplyDelete
  23. kenapa saya rasa macam saya tak pernah tengok reriang..hahaha

    ReplyDelete
  24. Kalaulah 10 tahun lalu tanya saya semua saintifik names serangga ni, of course saya akan jawab dengan bangganya :) Sekarang ni tengok tajuk pun leh terlupa ada nama reriang nih...

    ReplyDelete

Nuffnang oh Nuffnang