Nuffnang saya

Followers

Friday, August 10, 2012

Rindu nak berbuka di kampung

Rindu.. rindu.. sangat rindu nak berbuka puasa di kampung. Rasanya dah lama betoi akak tak dapat berbuka puasa bersama dengan emak, bapak dan adik beradik yang lain di kampung. Teringat puasa masa kecik-kecik dulu lagilah buat akak rasa nak menangis sekarang jugak. Teringat mak kejutkan bersahur sentiasa menjadi ingatan yang berkekalan. Masa bersahur emak selalu masakkan yang simple tapi nikmatnya bersahur bersama memang tidak terkata. Lagipun akakni yang simpletu lagilah bertambah nasinya...

Teringatkan  berbuka dikampung lagi sedih sesangat. Bayangkan emak masak lauk dua jenis dan satu pencuci mulut tapi masa berbuka ambik kau penuh satu meja, jiran yang bagi. Teruja sesangat tengok lauk pauk dan pencuci mulut yang berbagai jenis dan warna. Sekali-sekali kami berbuka beramai-ramai dengan bawa lauk masing-masing... memang seronok...

Paling teringat masa mak dengan apak "moreh" memang kenangan betoiler. Masa mak dengan apak kuat dulu selalunya diaorang yang masak sendiri kitani menolong apa yang patutjer. Jiranpun ramai datang tolong jadi semuanya menjadi mudah. Masatu apak selalu masak nasi minyak, ayam masak merah, dalca sayur dan daging masak istimewa keluarga kami. Memang masakan apak TERBAIK walaupun dia tidak selalu masak.

Masa akak mula belajar puasa dulu kalau cium bau tumisan nasi minyaktu saja buatkan rasa kejap itu jugak nak buka puasa. Pernah gak sekalitu pujuk emak nak berbuka alasan dah tak tahan sangat nasiblah emak boleh psiko akak, kot idak melayang RM1. Isyh memang rinduler...

Masa Ramadan paling seronok dulu ialah waktu malam. Pergi ramai-ramai sembahyang terawih. Memang meriah sesangat surau kat kampung masatu, siap pasang panjut lagi. Selalunya apak memang rajin buatkan panjut kat rumah.. eh tau tak panjut tu apa!!!. Bapak akak akan buat panjut gunakan buluh dan dia buat macam-macam bentuk. Kampung yang selalunya malam amat gelap gelita bulan Ramadan cerah bercahaya. Lepastu boleh main bunga api dan mercun lagiler riuh rendah... alamak syahdunya..

Akakni dari cerita rindu nak berbuka di kampung dah melalut cerita kenangan dulu-dulu pulak... Sebenarnya banyak nak cerita kenangan Ramadanni maalumler bulan ini memang ditunggu oleh kitakan...

Selain nak berbuka puasa dengan emak dengan apak perkara yang paling dirindui ialah makanan ... Makanan akak berubah 100% dari di sini. Akak  tak  masak masakan kegemaran akak di sini sebab nanti akak yang makan sorang-sorang.. 

12 comments:

  1. memang seronok kan kalau berbuka ramai2 dikampung..suasana nyer lain sgt! tak sbr nk blk kg nextwik..hehe

    ReplyDelete
  2. menggamit kenangan sungguh baca cerita akak ni. seronok sgt kan time dulu2 bila berbuka ramai2. now msg2 dh dewasa n ade anak2. lain pulak keadaannya. :)

    ReplyDelete
  3. bila baca entery nie
    terus fikiran anum melayang ke kg

    ReplyDelete
  4. memang betul3 rindu ni kak..sib baik la kampung saya dekat je..

    ReplyDelete
  5. samalah Cho byk kenangan puasa kat kg kan...kalulah dekat tiap minggu blk kg.mkanan pun lain, ye la sini kita sorang je yg suker he he
    tp awal puasa sempat jg sy bersahur dan berbuka sama mak pak dan kakak2, sehari selepas tu dah pak sy msk hospital terus kelamkabut..

    ReplyDelete
  6. dulu time bujang selalu rindu nak balik kg...dah kkawen,dua2 kg dekat...x rindu dah heee

    tp kdg2 rasa kalau berjauhan lg rasa suasana raya tu kan...

    ReplyDelete
  7. sya membayangkan apa yang di tulis di entry ni
    seronok dan meriahnya dulu dulu kan?

    ReplyDelete
  8. As salam Kak,

    Tak tahu kenapa terasa syahdu sgt baca coretan akak ni... satu persatu wajah kaum keluarga yg masih ada & dah lama pergi terlintas kat mata... teringat2 zaman dulu2... tp semuanya dah berlalu n tak mungkin akan kembali lagi... rindunye nostalgia berpuasa di samping keluarga :(

    ReplyDelete
  9. memang suasana berbuka sendri ngan berbuka ngan keluarga tak sama kan....ida tinggal skali ngan mak ayah...sekali sekala berbuka ngan mertua....

    ReplyDelete
  10. memang Rindu sekali nak berbuka puasa di kampung jika teringan...
    salam kenal, kunjungan perdana untuk persahabatan, saya suka blog ini dan follow 352
    saya akan senang jika anda menerima dan follow kembali
    ditunggu
    salam ramadlon
    dan terima kasih

    ReplyDelete
  11. Kat kampung jadi sedap dan meriah berbuka ni sebab ia berlaku ngan orang yg kita rindu dan sayang. Tu yang lauk sikut pun makan jd banyak

    ReplyDelete
  12. memang kalau berbuka kt kampung mesti penuh ngan macam-macam menu kan..sy pun teringat-ringat ni..:)

    ReplyDelete

Nuffnang oh Nuffnang