Nuffnang saya

Followers

Thursday, January 29, 2015

Resipi Puding Roti Kukus

Banyak benda nak cerita tapi kurang kesempatan hendak mengarang...
Hari ini nak ambil peluang ronda blog kawan-kawan dulu...
Rasanya lama tidak meninggalkan jejak di sana...
Terima kasih kerana sudi datang sini dan komen...
Akak sungguh menghargainya...

Jom layan  resipi mudah yang akak ambil dari internet.
Sangat mudah untuk dibuat dan yang penting tidak perlu membakar...
Ikutkan memanglah mudah tapi sifat kerajinan yang tiada memang jarang buat...
Kena buat lagi untuk membalas pinggan yang diberikan oleh jiran tetangga...
Teringin hendak mencuba pelbagai resipi puding roti...
Jadi untuk permulaan kita buat yang paling mudah terlebih dahulu...
Resipi ini juga untuk kemudahan anak-anak ibu yang pastinya kena kedapur bila besar nanti...
PUDING ROTI KUKUS  

Bahan-bahan

6 keping roti – dipotong kecil-kecil
1 tin susu cair (375 ml)
2 biji telur
4 sudu besar gula
1 sudu kecil esen vanilla
2 sudu besar butter
Sedikit kismis

Cara-cara

1. Masukkan telur, gula dan esen vanilla di dalam bekas dan kacau hingga sekata.
 Masukkan susu cair dan kacau adunan hingga sekata.
2. Sapu butter pada roti dan susun dalam loyang.
3. Tuang adunan ke atas susunan roti dan tabur kismis.
4. Kukus dengan api yang sederhana selama 20-25 minit.

5. Selepas dikukus, sejukkan di dalam peti sejuk sebelum dihidangkan
Jomlah kita sama-sama buat puding roti kukus yang mudah ini bersama-sama...
Semalam masa akak buat tiada butter tidak mungkin itu alasan untuk tidak buat puding rotikan..
Pertama kali akak buat dulu guna bekas besar...
Resipi ini tidak banyak dapatnya jadi tidak nampak cantik...
Jadi kalau nak makan puas-puas kenalah tambah bahannya...
Ini entah apa namanya apam dewa kot!!
Dua apam ini akan menyusul kemudian kiranya Cho Zila rajin...
Terima kasihlah adik-adikku kerana tolong perangatkan kakakmu ini...
Periuk kukus kakakmu ini dah lama sangat berehatnya...

16 comments:

  1. Sedap pulak tengok apam choklat tu cho zilla.. ;)

    ReplyDelete
  2. Macam mana sibuk dan letih tapi sesekali dilawan juga sebab keinginan mencuba resepi mesti ada dlm diri.
    Dah nama pun ibu ada anak betul tak Zila..
    Tunggulah 3-4 tahun lagi anak dara dua org tu pulak dok mengulek resepi kat dapur
    Kakak sedang mengalaminya sekarang Zila..

    ReplyDelete
  3. wahhhh wahhhh apasal rajin sgt nih kak... asik bt dessert je... jeles tau i

    ReplyDelete
  4. ya Allah kak..dessert2 yg sedap...dah le lieay puase nie...terbayang2 kalo dpt makan puding roti tu.... ooo tu versi kukus ye kak...lieya suke bakar...garing2 sikit...tapi sebenarnye lieya punye periuk kukus dah bocor...kene beli gak le satu buat stok kat umah ....lieya tak penah buat apam...tingin gak nak cube....

    ReplyDelete
  5. sume hasil dari roti ke Kak Cho.. suke puding roti, lagi suke puding caramel...

    ReplyDelete
  6. wahhhh sedapnyaaa puding roti :D

    ReplyDelete
  7. puding roti ni..mudah dibuat, cepat...sesuai utk " last minute" dessert :)

    ReplyDelete
  8. senang je kan kak ada yg makan puding roti ni dgn sos kastard sedap gak

    ReplyDelete
  9. Apam yg bawah tu cantiknya..tggu resepi yg ni..puding roti kukus dah selalu buat.hehe..

    ReplyDelete
  10. sedapnya kak..bak sepinggan!hehe

    ReplyDelete
  11. Eh, boleh la buat hari ni. Pengukus kat umah tu beli sesaje je tp tak pakai2. Kon0n dulu beli utk senang buat puding yg kukus2. Tetibe dah beli tak buat2 pun. Ari ni nak try buat puding roti ni la. InsyaAllah.

    ReplyDelete
  12. ya Allah sedapnye mudah rupanye resepi ni .....

    ReplyDelete
  13. Puding roti kukus tu saya pun selalu buat.yang resepi ketiga tu apa kak??apam jugak ke/?

    ReplyDelete
  14. Apasal gambar apam yang last tu buat sayang terbayangkan cheese cake pulak....

    Cho ni rajin sungguh tahun ni. Azam baru ke nak rajin baking membaking, kukus mengukus ni? Hehehe....

    ReplyDelete

Nuffnang oh Nuffnang