Nuffnang saya

Followers

Thursday, January 15, 2015

Percutian Luar Negara Pertama

Terima kasih atas kata semangat kawan-kawan untuk entri sebelum ini...
Entri kali ini lebih ceria dan gembira...
Kisah lama tapi masih kena cerita juga di sini sebagai kenangan...
Tambahan lagi inilah percutian kali pertama anak-anak ke luar negara..
Walaupun mungkin cuti kami hanya ke Hatyai tapi penuh bererti...

Banyak benda yang berlaku sepanjang usaha kami untuk ke sana...
Syukur percutian pendek ini dipermudahkan...
Perkara pertama yang sangat menyusahkan ialah membuat paspot...
Tiga Pejabat Imegresen terpaksa kami redah untuk mendapatkan buku merahtu...
Kali pertamatu memang salah kamilah pergi tepat-tepat pejabat dibuka...
Kesilapan sebab ingatkan Pejabat Imegresen Putrajaya masih lagi di
Rupanya dah lamapun pindah ke...

Kali kedua pulak mencuba di UTC Pudu Sentral lagi panjang barisnya ..
Datangpun tidak berapa nak cepat sebenarnya...
Kali ketiga minggu yang lain ke Shah Alam..
Datang sebelum pukul 7.00 pagi...
Memang dah fikir kalau kali ini pun masih tidak berjaya...
Terpaksalah korbankan cuti sehari untuk membuatnya...
Beratur satu hal yang potong barisan satu hal..
Memang angin satu badan..
Akhirnya berjaya juga tapi cerita paspot tidak berakhir lagi...
Kami terpaksa datang lagi esok sebab waktu pejabat hampir berakhir...
Anak akak bila sebut kena datang lagi terus ternganga...
Diaorang ingat kena beratur dan bersempit-sempit lagi...

Ini cerita kami buat paspot di hari minggu..
Kalau ingin tenangkan fikiran datanglah hari biasa gamaknya...
Jom dengar cerita cuti kami pulak...

Kami pergi ke Hatyai dengan kereta tapi masukkan ke Thailand dengan teksi...
Kereta akan di letakkan ditempat yang boleh menyewa teksi dan booking hotel  di Pekan Changlun...
( Changlun pekan yang paling hampir dengan Sintok -banyak kenangannyatu..)
Banyak tempat letak kereta di pekan Changlunni malah di Bukit Kayu Hitam...
Selepas makan malam barulah kami bertolak dari Puchong...
Tidak perlu tergesa-gesa bawak kereta santai-santai sahaja...
Singgah di R&R untuk solat subuh dan sarapan pagi...
Terus boleh letak kereta samada di Changlun atau Bukit Kayu Hitam...
Kalau dari Changlun kenalah ambil teksi ke Bukit Kayu Hitam..
Masa akak pergi 17/11 yang lepas Pekan Changlun banjir kilat...
Muka budak tak gosok gigi tapi bergambar kemain menyengih...
Kedaini memang tempat kebiasaan kami semenjak dari dulu..
Tapi semenjak ada anakni kami tidak pernah ke Hatyai...
Rupanya sudah hampir 9 tahun kerana kali terakhir kami pergi masa mengandungkan Atikah...
Pekan Changlun banjir...
Bukanlah banjir besar tapi jalan raya sesak jugalah..
Cabaran pertama sebelum sampai ke Hatyai...
Teringat kisah kawan akak pernah tersekat semasa pekan Hatyai banjir besar tahun 90-an...
Sepanjang jalan dari Bukit Kayu Hitam ke Hatyai juga ada kawasan yang naik air..
Berdoalah dalam hati janganlah banjir pulak nanti...
Jom cop paspot...
Orang tak berapa ramai sebab hari ahad...
Kami tak boleh nak pergi hari sabtu sebabnya ada kenduri anak sepupu suami...
Bagus jugakan tidaklah ramai sangat orang..
Inilah rupanya tempat pemeriksaan imegresen sebelah Thailand...
Kalau di sebelah Malaysia tidak perlu keluarpun dari teksi....
Bagi sahaja paspot terus di cop...
Ini dah kenapa anak ibu yang sorangni....
Atikahni memang alah dengan bau-bauan...
Kereta orang Thailand memang ada bau bunga..
Macam bunga untuk sembahyang diaorang...
Sepanjang perjalanan dari Bukit Kayu Hitam ke Hatyai jenuh nak jawab dia tanya bila nak sampai...
Dik Ya dengan gigi jarangnya...
Singgah ke pejabat teksitu untuk tempah teksi balik juga pakej jalan-jalan kami...
Sebenarnya boleh saja nak tempah di hotel dan tepi jalan banyak pakej ditawarkan...
Sampai di hotel kami terus meronda-ronda...
Perkara pertama yang ingin dicari ialah beg sekolah.. 
Dua orang budak dengan hasil belian mereka...
Senyum sampai ke telinga nampaknya..
Yang dibelakangtu tentulah makanan yang mesti di bungkus makan di bilik...
Udang goreng, ayam goreng, sosej (anak akak suka sangat), pulut mangga ...
Isyh yang ni buat akak rasa nak pergini..

Ini cerita pada mula kami sampai ke Hatyai...
Kami memilih untuk menginap di Grand Plaza...
Hotel ini berdekatan dengan banyak tempat yang kita nak pergi...
Urusan check in mudah walaupun kami sampai seawal 10.00 pagi...
Lepas hantar barang ke bilik terus keluar lagi tanpa mandi pagi...
Seterusnya cari makan di Restoran Hameed yang paling dekat dengan hotel...
Sesudah kekenyangan jomlah kita membeli belah...
Beli barang anak-anak yang banyaknya..
Sebelum balik bilik bungkus makanan goreng-goreng juga di depan hotel sahaja...
Dah dapat makan, dapat beli barang maka tidurlah dulu...
Petangnya pula kami ingin melawat Pasar Terapung...
Jadi tentulah kena rehat terlebih dahulu...

17 comments:

  1. lama tak singgah, ceria betuk blinq2 star. btw bestnye shopping @hatyai…nak g la jugak.

    ReplyDelete
  2. el dah pernah g hatyai..dok kat grand plaza jugak
    tp weols drive sndiri masuk hatyai
    kt depan hotel tu yg jual udang beso2 tu kan kak..kat situ mlm ramai org mkn
    ada je jual pulut mangga mlm situ
    el pun dah p flood market
    best..

    ReplyDelete
  3. bestnya jln2 negara org..mak tuan, besarnya udang goreng tu, terliur tgk...:)

    ReplyDelete
  4. dulu husband falsya and the geng ade plan nak ke phuket..drive dari kl ke phuket..tpppp byk sgt halangan xjadik terus..

    besaunye udang2 tuh kak..puas makan tuh..

    ReplyDelete
  5. best nya ,..ramai yang cakap makanan kat sana sedap2..kena dengan selera orang malaysia..

    ReplyDelete
  6. kat sana tang makan tak jadi masalah kan kak....asalkan halal...yg lain2 leh dikatekan kene dgn selera kite....hepi tgk anak akak dpt jalan ke sane....seronok gak ...lieya bace pasal pulut mangga tu terus teliur..susah nak cari yg sedap kat sini...kat sane mesti lagi sedap dan lemak kan kak....

    pasal passport tu kak, kalo akak dtg buat kat putrajay lagi teruk....lambat pergi nombor habis...hari tu pergi pukul 7.30 (q sebelum pintu bukak) pun nombor habis...lieya syak ade permainan org dalam ni amikkan nombor tuk kawan ke sedare...ermm tensi dibuatnyer...

    ReplyDelete
  7. ohh hatyai.. best2.. tapi tu la.. mase saya gi jenjalan hatyai.. saya takot gak.. yea la.. katanye negara sempadan ni tak aman, masih ade puak yg haluan kiri la... letop2 bangunan shoping mall la.. hurm.. tapi Alhamdulillah..........tade pape jadi time tu... tempat yg anak kak Cho amik gambar kat kucing tu, saya pun ade amik gambar gak, hee~

    ReplyDelete
  8. Saya pun baru balik dari Hatyai hujung bulan Disember tu, tapi kami drive ke sana..lebih mudah sebab ada anak2 kecil, nak bawa macam2 hehehe

    ReplyDelete
  9. Best lah anak2 dapat gi over teh sea. Saya tak pernah kesini lagi.

    ReplyDelete
  10. ingat nk repeat lg pi hatyai tp nak naik kereta plak ..ari tu naik bas rombongan ,,,,

    bkn ke brg kat sana mahai kak .... lebih mahai dr kat malaysia la .... klu mainan pun kemain mahai ..pedang berlampu 120bath klu kat sini br rm5 je .... night market tu meriah tp mahai !! makan pun sama mahai

    ReplyDelete
  11. seronoknya jalan jalan luar negara. hehe :D nani teringin nak pergi krabi tapi tak lepas lepas :(

    ReplyDelete
  12. Berpinau mata tgk byk sgt benda yg boleh shopping kat situ. Bestnya kak.

    ReplyDelete
  13. bestnyer..
    at least blh knl tmpat org..
    skarang klo nk kemana sblm bulan 11.. sbb normally bulan 12 hujan+banjir

    ReplyDelete
  14. seronokkkknyyeee kak jalan2...oversea

    ReplyDelete
  15. Eh, macam dah baca dan dah komen! Dejavu pulak rasanya saya nih....

    Samalah kita, Cho. Rasanya saya lagi lama tak pergi ke Hatyai ni berbanding Cho. 10 tahun lebih kot.... Bab buat passport tu, biasalah Cho. Kalau takda hal dengan imigresen ni, memang bukan imigresenlah ceritanya. Dulu masa kena cop paspport HD tiap tahun, memang bernanah telinga, hati dan perasaan menahan sakit hati tengok sikap pegawai imigresen di kaunter tu.

    ReplyDelete
  16. mmg memcabar akak kalau nk buat passport nih..ramai org nk ke luar negara terutama jika akak pegi buat hari sabtu or ahad..mmg berpeluh2 berjam2 lah tunggu baru sampai turn

    JM pernah laluinya itu sbb better pegi hari bekerja or ambil cuti

    kak Zila ke hatyai berapa hari..berapa sewa teksi tu sehari...byr dalam RM or THB

    ReplyDelete

Nuffnang oh Nuffnang