Nuffnang saya

Followers

Friday, January 23, 2015

Pantai Samila kami datang

Dan untuk  pit stop seterusnya adalah ke Pantai Samila, Songkhla.
Naik gajah dah merasa, bukit dah naik dan kini kita ke pantai pulak...
Akak dah pernah sampai masa ikut rombongan Puspanita pejabat suami tahun 2004 tidak silap...
Rasanya sekarangni Pantai Samila ini lebih teratur dari dahulu...
Kalau pergi ke Pantai Samila selalunya orang bergambar sahaja...
Ada juga aktiviti pantai dilakukan di sini tapi untuk orang macam kitani cuma nak menengokjer...

Tempat pertama yang kami singgah adalah The Great Serpent 'Nag'..
From the plaque: The Nag and water were the creation of the all things. The spraying water brings health, good luck, happiness, and washes away sins. The Nag is highly respected in southern Thailand. The Nag was emplaced in 2007, at the instigation of the town mayor, who wished to bring happieness and good fortune to the population of the town. The religious background of the Nag covers a wide area, including Buddhism, and traditional Chinese beliefs. Sumber dari carian google
Kalau nagatu sahaja kira macam burung di Langkawitu...
Cuma yang tak bestnyer ada juga macam tempat sembahyang diaorang...
Tapi layanjerlah dah sampaipun sinikan..
Nasib nagatu tidak mengeluarkan api...
Nagani siap keluarkan air lagi..
Tidak pusingpun kawasanni...
Banyak juga bas pelacong yang berhenti..
Azalia denga gaya kenyit mata...
Mak dia tak aci pakai spek mata hitam...
Tidaklah menarik sangat tempatni untuk kitakan...
Masa kami pergitu memang matahari atas kepala..
Memang taklah kita nak posing bagaikan..
Rupanya masa akak mengoogle jumpa maklumat gini..
Yang akak  bergambarni adalah kepalanya...
Dan bahagian badan dan ekor pula dekat-dekat sini juga...
Kenalah kita mencarinya, ah tak kuasa akak kalau tahupun... 

Seterusnya kami ke kawasan yang selalu dikunjungi pelancong...
Kalau pergi ke Songkhla mesti bergambar dengan si ikan duyung...
Kot idak macam tidak sempurna pulak lawatankan.. 
Lagipun dua beradikni belum lagi pernah sampai sini...
Menurut kisahnya pada satu malam ikan duyung terserempak dengan seorang nelayan muda.  Ikan duyung ini ketakutan dan terus berenang ke laut semula. Nelayan itu terus menunggu untuk bertemu semula dengan ikan duyung tetapi hampa. Inilah lagenda si ikan duyung yang  sedang menyikat menyikat rambutnya dengan sikat emas di tepi pantai Samila ni.. Patung ikan duyung ini diperbuat dari tembaga dan dibina pada tahun 1966 oleh Jitr Buabus. Sumber dari carian google
Adik Ya sedang cuba menyikat rambut puteri duyung...
Seksi bebenoler ikan duyungni ...
Patutlah nelayan mudatu sabar menunggunya..
Bergambar bersama..
Macam-macam stail orang berposingkan...
Seronok tengok gelagat orang..
Orang tengok gelagat kitakan...
Laut sini kelihatan banyak kapal ...

Seterusnya ditempat yang sama kita melawat patung kucing dan tikus..
Di sini juga ada pulau kucing dan tikus...
Ada juga ceritanya jom baca...
Menurut lagenda,  ada seekor anjing, kucing dan tikus yang belayar dalam sebuah sampan milik seorang pedagang Cina. Mereka mencuri bola kristal ajaib dan cuba untuk melarikan diri dengan berenang di Pantai Samila ni tetapi lemas.   Kucing dan tikus pulamenjadi pulau di tasik Songkhla dan anjing mati di pantai dan jadi sebuah bukit bernama Hin Khao Tang di teluk berdekatan. Bola kristal tu hancur dan menjadi pasir pantai yang putih yang dikenali sebagai Hat Sai Kaeo. Begitu lah kisahnya..  Sumber dari carian google...
Atikahtu dah kenapanyer....
Memang panas terik masani tapi sebab banyak pokok reduplah sikit...
Jadi selain dari ikan duyung sekarang ada tarikan yang baru...
Dulu masa akak pergi rasanya tiadapun replika yang ini..

Kalau nak beli cenderamata boleh beli di sini kerana harganya lebih murah dari di Hatyai..
Ada juga orang menjual minuman bergerak ...
Memang usaha mereka untuk mendapat pelanggan terbaik...
Ada juga aktiviti menunggang kuda di sini...




11 comments:

  1. Ada beberapa lagenda lah kiranya di sini... :)

    ReplyDelete
  2. bestnya zila kat sini menarik sangattttt....

    ReplyDelete
  3. cantik jugak view dia kan kat sana puas la posing bergambar :)

    ReplyDelete
  4. Cantiknye kak..falsya xpenah lps lg sana..mcm best jer..

    ReplyDelete
  5. pantai samila ni luas kan kak
    el pun ritu ada gak singgah p sini
    anak2 lari2 main layang2
    sempat gak lah bergambar ngan puteri duyung ekekeke

    ReplyDelete
  6. bnyk betul kisah2 silam depa ye...ha'a la seksi bebeno si duyung tu ye ;p

    ReplyDelete
  7. tensionnya... kenapa lah saya ke sana tak terjumpa pun mende2 ni semua... nak kena pegi lagi ni nampaknya

    ReplyDelete
  8. lamanya JMx singgahsini rupanya akak g jalan2 ke Hatyai..kiranya x berapa menarik lah pantai ni eh..dulu JM tak pegi ke pantai samila nih

    ReplyDelete
  9. tak pernah sampai lagi pantai samila ni... kat Kedah ek Kak Cho? eh! Songkhla rupanya... heheheh...

    ReplyDelete
  10. Banyak lagenda kat Pantai Samila ni rupanya. Masa saya pergi zaman tok kaduk dulu, memang jumpa ikan duyung jer. Kucing, tikus mahupun anjing memang tak nampak bayang pun masa tu :)

    ReplyDelete

Nuffnang oh Nuffnang