Nuffnang saya

Followers

Tuesday, January 13, 2015

Hari Pertama sekolah 2015

Semalam anak-anak akak semangat nak ke sekolah..
Jemu bebeno gamaknya cuti sekolah lama-lama...
Yang ibu dengan ayahnya tidak mengambil cutipun...
Pandai-pandailah wahai anak...
Masalahnya suruh mintak pada guru senarai kena bayar...
Dua-duapun tak buat....
Jadinya hari ini kena jugalah ibu pergi sekejap...

Tahun ini penuh cabaran sebab dik Ya turun kelas...
Perasaan masa terima keputusantu memang terkejut..
Tidak menyangka dia akan turun kelas tergolek-golek...
Kedudukan dalam kelaspun buat ibunya rasa nak pitam...
Namun difikirkan balik dia hanya budak kecil yang baru mengenal alam persekolahan...
Panjang lagi masa dik Ya untuk menjadi pelajar yang hebat...
Ibunya juga kenalah berubah dalam usaha membantu dia.....
Atikah juga walaupun naik kelas usaha kena berterusan...
Kejayaan tidak akan datang bergolek...

Wahai anak ibu mungkin tidak pandai mengarang puisi...
Hanya doa dan harapan yang tinggi ibu sandarkan pada kamu berdua...
Ibu tidak punya harta yagn menimbun...
Kamulah harta ibu satu-satunya...
Jadilah insan yang berpekerti tinggi...
Insan yang berguna pada bangsa, agama dan negara...
Selamat bersekolah tahun 2015.....
Langsung tak ambil gambar hari mula sekolah...



21 comments:

  1. sekolah dah start mak2 semua busssy semula....:)

    ReplyDelete
  2. Jatuh dan naik dah memang lumrah persekolahan kan kak... Takper...perjalanan masih panjang.

    ReplyDelete
  3. moga jadi anak yang cemerlang yea, insha Allah :)

    ReplyDelete
  4. Semoga anak-anak akan mendapat kejayaan di dunia ini tanpa melupakan bekalan untuk ke sana nanti...

    InsyaAllah. :)

    ReplyDelete
  5. It's ok kak. dik ya masih bnyk masa dan peluang utk lebih maju dan cemerlang lagi.
    insyaAllah, everything gonna be fine. kena sentiasa bagi semangat dan dorongan je la

    ReplyDelete
  6. Selamat bersekolah Dik Ya dan Atiqah. Aunty doakan semoga Dik Ya dan Atiqah lebih cemerlang tahun ini. Bukan setakat ilmu duniawi tetapi juga ukhrawi. semoga menjadi anak kebanggaan ibu dan ayah. Insyaallah.

    ReplyDelete
  7. Tak macam saya zaman skolah dulu la, yg tak pernah bosan pun cuti skolah. Siap malas nak gi skolah semula lagi ada. Nampak benor banyak mainnya. Mungkin sbb dulu boleh bermain dgn bebas kot, sbb tu tak pernah boring cuti skolah wp mak ayah tak bawak pergi bercuti.

    Dikya turun kelas, itu small matter la. Nampak dia macam boleh kejar balik nnt. InsyaAllah.

    ReplyDelete
  8. bebudak jemu aganya takder aktiviti sangat masa cuti... masa dulu saya kat kampung masa cuti sekolah... naik je matahari berdesup hilang... sorang jadi tarzan kat sungai sorang jadi ketua lanun masuk hutan... balik semua kena belasah ngan mak bapak... cuti habis semua tak puas...

    ReplyDelete
  9. Takpa...perjalanan utk dikYa masih panjang...
    Insya Allah dikYa akan cemerlang....kena usaha lebih..usaha smart, not hard :)

    ReplyDelete
  10. Usia macam Atika dan Azalia memang perlukan pemantuan kita lebih lagi
    Belum pandai berdikari. Kakak percaya semakin besar anak-anak semakin pandai sebab dah tahu erti kejayaan.

    ReplyDelete
  11. betu la tu kak..dorang jemu lelama sangat cuti..anak zee yang sulung pon gitu..hari2 cakap tak sabar nak gi sekolah..
    ala kak atikah kecik lagi..banyak lagi dorang kena gali..
    zee sendiri pon risau yang yang no.2 zee tu..tak boleh lagi nak membaca..takot gak nak peksa awal tahun nanti camner tu nak jawab?

    ReplyDelete
  12. betul kak...lama lagi masa dik ya tu...saya ni ahmad dah masuk tadika...aduiii..penat teramat mcm la anak masuk universiti

    ReplyDelete
  13. Anak saya yang masuk darjah 2 ni pun kami tak tunggu pun dia..dia pi sekolah lepas tu ayah nya pergi kejap bayar duit buku semua terus balik..tak yah tunggu2 dah..sekolah dia,tau la dia cemana nak buat..hehehe

    ReplyDelete
  14. Comelnya dua2 anak dara akak ni....tak pe kak, masih jauh lagi perjalanan diorang..naik turun kelas tu perkara biasa je..

    ReplyDelete
  15. Selamat kembali ke sekolah anak2~

    Zura Amik cuti hari isnin haitu. tapi cuti menjaga si Adik.
    pengasuh dia bercuti. hal sekolah si kakak, papa dia yg uruskan.
    hehehehe

    ReplyDelete
  16. ala xde pe la ... ni bkn penentu kejayaan kehidupan die pun ... hanya satu permulaan kpd kejayaan .... good luck

    ReplyDelete
  17. tgk gaya dua2 excited nk pi school tu kak, bosan duk umah lama2 kan

    ReplyDelete
  18. wah..excited nampaknya...hehehe

    ReplyDelete
  19. insyaAllah kak..dikya boleh naik kelas lagi tuh..lgpun dikya belum smp ke penghujungnye lagi..hehe..

    ReplyDelete
  20. Takpalah, Cho. Nak nak exam besar, kita pulun habis-habisan belajar ya, Dik Ya :)

    Itu yang buat saya ambil cuti bila anak naik sekolah. Nak uruskan itu ini. Kalau cakap dengan anak, memang dia buat tak kisah je sebab bukan dia yang kena uruskan segalanya, tentulah kita nak kena follow up juga.

    ReplyDelete
  21. jgn risau akak..masa masih panjang...dik ya masih ada masa untuk tingkatkan prestasi beliau tu

    ReplyDelete

Nuffnang oh Nuffnang