Followers

Friday, February 24, 2012

Makam Sa'ad bin Abi Waqas di Guangzhou

Kenangan suami akak melawat makam Sa'ad bin Abi Waqas di Guangzhou. Hanya gambar sebab akak tidak berada di tempat kejadian.. jadi biarkan gambar menceritakan semua. Masjid Abi Waqas.
Di kota Guangzhou, ibu kota wilayah Guangdong berdiri masjid tertua di China, iaitu Masjid Abi Waqqas. Sebuah masjid dengan gaya senibina khas China berdiri dengan anggun. Namun, yang menjadi pusat perhatian di tempat ini adalah makam Saad bin Abi Waqqas, yang diyakini sebagai bapa saudara Nabi Muhammad SAW. Abi Waqqas sendiri adalah penyebar Islam pertama di China.
Baca seterusnya di sini :- iltizamPintu Gerbang Menuju Makam Sa'ad bin Abi Waqqas r.a.
Di sinilah terletaknya makam Sa'ad bin Abi Waqqas.
Telaga yang digali oleh Saad bin Abi Waqqas dan masih boleh lagi digunakan hingga ke hari ini.Makam Saad Bin Abi Waqqas di Guangzhou

Untuk mendapat maklumat lanjut boleh juga melawat blog :- ustazamin .

24 comments :

Anum said...

bestnya dpt pg tgk real :)

amirah said...

cantik masjid ni..unik

AdaM Hawa said...

cantik masjid tu.. bile la nak jejak kaki d sana..

fazrulnoor said...

bestnyer kalau ade kesempatan ke sana

Kakzakie said...

Baru semalam petang kakak dengar radio IKIM menjemput pendakwah PERKIM yg berasal dari Cina (pelajar UIA asalnya) bercerita tentang masjid Abi Waqas ini dan perkembangan Islam di sana.

mama_umar_maryam said...

kagum :)..klu dpt g sini 1 hari nnt kene lawat masjid ni jugak

hajar said...

CANTIK & UNIK..

Rinna said...

Bestnyaa kalau dpt pergi ke sana kan..

MAYA said...

bestnyer kalau dpt pg sana kan..

..::SangRatoo::.. said...

beshnye kan... :)

norhidana said...

cantik masjidnya...
teringin ke tmpt2 camtu

Nazayiena said...

Bestnya dpt pegi situ....masjid yg unik....

Lieya said...

Singgah sini.. seb baik akak ade tepek gambar2 ni, dapat gak kite tengok2kan... boleh tau tempat orang.. ni lah bagusnya blog...

sisdee said...

sungguh malu saya tak tau pasal kisah nie..tq for sharing..byk pengetahuan dia sini..

wahida said...

kagum...bestnya kalau dapat tgk depan mata sendiri...

jeles...

'idun sa'idun said...

bestnya kalau dpt melawat tmpt bersejarah mcm ni..

eB ezrin said...

bestnyer dpt gi tgk... :)

kasihibu said...

betul pepatah melayu
jauh berjalan luas pandangan
sya tak pernah sampai di mana mana pun luar negara ;p

Salina@IbuAqil said...

seronoknya sis.. ;)
TC & Happy Weekend!! ;)

Juliet_iRa~" said...

kalaulah dapat ke sana.

:)

eita said...

seronoknya dapat melawat..real lagi..

anisalya said...

cantik tempatnya...

Tihara said...

saya cari2 cerita tentang makam saad abi waqas jumpa kat blog zila ni..nice, syukur alhamdulillah, tq sharing :)

yusnizal said...

pembetulan, kubur saad abi waqas ra di madinah bukan di china. http://www.youtube.com/watch?v=8A3whPNoTcA