Followers

Friday, February 24, 2012

Makam Sa'ad bin Abi Waqas di Guangzhou

Kenangan suami akak melawat makam Sa'ad bin Abi Waqas di Guangzhou. Hanya gambar sebab akak tidak berada di tempat kejadian.. jadi biarkan gambar menceritakan semua. Masjid Abi Waqas.
Di kota Guangzhou, ibu kota wilayah Guangdong berdiri masjid tertua di China, iaitu Masjid Abi Waqqas. Sebuah masjid dengan gaya senibina khas China berdiri dengan anggun. Namun, yang menjadi pusat perhatian di tempat ini adalah makam Saad bin Abi Waqqas, yang diyakini sebagai bapa saudara Nabi Muhammad SAW. Abi Waqqas sendiri adalah penyebar Islam pertama di China.
Baca seterusnya di sini :- iltizamPintu Gerbang Menuju Makam Sa'ad bin Abi Waqqas r.a.
Di sinilah terletaknya makam Sa'ad bin Abi Waqqas.
Telaga yang digali oleh Saad bin Abi Waqqas dan masih boleh lagi digunakan hingga ke hari ini.Makam Saad Bin Abi Waqqas di Guangzhou

Untuk mendapat maklumat lanjut boleh juga melawat blog :- ustazamin .

24 comments :

  1. cantik masjid tu.. bile la nak jejak kaki d sana..

    ReplyDelete
  2. bestnyer kalau ade kesempatan ke sana

    ReplyDelete
  3. Baru semalam petang kakak dengar radio IKIM menjemput pendakwah PERKIM yg berasal dari Cina (pelajar UIA asalnya) bercerita tentang masjid Abi Waqas ini dan perkembangan Islam di sana.

    ReplyDelete
  4. kagum :)..klu dpt g sini 1 hari nnt kene lawat masjid ni jugak

    ReplyDelete
  5. Bestnyaa kalau dpt pergi ke sana kan..

    ReplyDelete
  6. bestnyer kalau dpt pg sana kan..

    ReplyDelete
  7. cantik masjidnya...
    teringin ke tmpt2 camtu

    ReplyDelete
  8. Bestnya dpt pegi situ....masjid yg unik....

    ReplyDelete
  9. Singgah sini.. seb baik akak ade tepek gambar2 ni, dapat gak kite tengok2kan... boleh tau tempat orang.. ni lah bagusnya blog...

    ReplyDelete
  10. sungguh malu saya tak tau pasal kisah nie..tq for sharing..byk pengetahuan dia sini..

    ReplyDelete
  11. kagum...bestnya kalau dapat tgk depan mata sendiri...

    jeles...

    ReplyDelete
  12. bestnya kalau dpt melawat tmpt bersejarah mcm ni..

    ReplyDelete
  13. betul pepatah melayu
    jauh berjalan luas pandangan
    sya tak pernah sampai di mana mana pun luar negara ;p

    ReplyDelete
  14. seronoknya sis.. ;)
    TC & Happy Weekend!! ;)

    ReplyDelete
  15. seronoknya dapat melawat..real lagi..

    ReplyDelete
  16. saya cari2 cerita tentang makam saad abi waqas jumpa kat blog zila ni..nice, syukur alhamdulillah, tq sharing :)

    ReplyDelete
  17. pembetulan, kubur saad abi waqas ra di madinah bukan di china. http://www.youtube.com/watch?v=8A3whPNoTcA

    ReplyDelete