Nuffnang saya

Tuesday, February 14, 2012

14hb Februari sentiasa diingati

14hb Februari ~ akak bukan ingat sebab Valentine day, akak tidak pernahpun sambut hari kekasih itupun seumur hidup ini. Tak mungkin akak menyambut hari kekasih ini sebabnya hari ulang tahun kelahiran sendiripun tiada sambutan diadakan. Malah pernah satu tahun itu akak terlupa yang hari itu adalah hari lahir akak sehingga mendapat ucapan happy birthday baru teringat alamak dah naik umur aku setahun.

Apa sebab akak ingat sangat 14hb Februari ini? Kenangan pada 14hb Februari sembilan tahun yang sudah membuatkan akak sentiasa mengingati tarikh itu. Kalaulah Mohamad Najmi masih ada sehingga hari ini sudah pasti akak dapat ucapkan kepada dia " Selamat Hari Lahir Najmi yang ke 9". Namun itu semua tidak mungkin berlaku..

Masih mengingati pada hari ini akak melahirkan dia tanpa suara tangisan, dapat melihat rupa dia kali pertama dan terakhir. 14hb Februari sembilan tahun yang sudah umpama mimpi buruk menjadi kenyataan. Kenapa akak kata mimpi buruk? Semasa mengandung sudah pasti kita selalu membaca buku yang berkaitan kehamilan dan ada terbaca pasal satu artikel tentang kematian bayi dalam kandungan. Hati kecil akak berkata "kalaulah ini terjadi mahu gila aku gamaknya", maalumlah itulah kandungan pertama akak setelah menanti selama 2 tahun.

Setelah kejadian ini benar-benar terjadi pada akak, memang akak rasa macam kosong sangat. Akak rasa menyesal kerana tidak menjaga kandungan akak itu dengan baik. Namun apa masuk dalam wad itu akak mendengar banyak masalah yang mungkin lebih berat dari akak maka akak rasa sedikit bertenang. Akak sedar sesungguhnya Allah s.w.t itu maha kaya, tidak didugakan kita berlebihan dari kemampuan kita sendiri.

Dalam ketabahan akak itu seperti dikatakan oleh adik beradik akak yang lain sebenarnya kala bersendirian akak tidak keruan. Maalumlah semasa mengandungkan Najmi akak tidak berkerja menjadikan akak sentiasa rasa keseorangan. Syukur selepas bekerja kesengsaraan hati akak itu dapat diubati sedikit demi sedikit..

Memang itulah kenangan yang sentiasa akak ingati sampai bila-bila, akak masih ingat reaksi doktor yang manyampaikan berita " " baby awak dah meninggal dalam kandungan, harap awak bersabar , esok kami akan.... " bla.. bla... akak dah tidak mendengarnya lagi.. Akak pernah menulis cerita ini di sini :-
bayi-mati-dalam-kandungan. Itulah kenangan 14 Februari.

Teringat juga entry akak yang sudah
doa2 untuk memohon mendapatkan anak untuk yang sedang mengalami apa yang telah berlaku dalam hidup akak dahulu. Semoga tabah menghadapi, memang senang untuk berkata tapi payah kalau sedang menghadapinya namun mesti ingat kalau kita susah ada lagi orang yang lebih susah dari kita.
Teringat kat gambar header untuk fotopagesni, inilah dua orang permata hati akak sekarang.

39 comments:

  1. al fatihah
    moga arwah anak akak tenang disana..
    erm...cheqna macam speechless la...
    pepun cheqna pasti arwah pasti sentiasa dalam ingatan akak kan??

    ReplyDelete
  2. berat mata memandang, berat lagi bahu memikul..
    setuju dengan ayat akak, Allah s.w.t itu maha kaya, tidak didugakan kita berlebihan dari kemampuan kita sendiri. "arwah najmi akan tunggu akak di pintu syurga.."

    ReplyDelete
  3. kuatkan semangat kak..bersyukur dgn ketentuannye..kerana ade hikmah semua ni..

    ReplyDelete
  4. al fatihah..moga arwah muhammad najmi tenang di sana..insyaAllah

    ReplyDelete
  5. sabar okay kak.. anak tu, sedang menunggu akak di syurga..dia sentiasa jaga akakdari sana..senyum selalu.. :)

    ReplyDelete
  6. bidadari sudah menunggu akak di pintu syurga..alhamdulillah..

    ReplyDelete
  7. Sama ngan nama anak Nurul,syukur anak akak tu tunggu di pintu syurga......

    ReplyDelete
  8. insyaallah kak, anakmu najmi sedang menantimu disana. Mudah mudahan dia menjadi tiket akak ke syurga. Maha suci Allah yang menimbal balikkan kesedihan didunia ini dengan kesukaan yang sebegitu diakhirat kelak..:)
    semoga akak berbahagia..Amin

    ReplyDelete
  9. al-fatihah
    semoga arwah tenang dan menunggu akak di sana

    ReplyDelete
  10. al-fatihah...dia tgu akak kat sana..die yg akan tarik akak ke syurga nanti..sabar ye kak.

    ReplyDelete
  11. al-fatihah....

    moga najmi tenang di sana...

    ReplyDelete
  12. al-fatihah..Allah lebih mengetahui apa yg terbaik buat kita

    ReplyDelete
  13. semoga akak tabah hadapi dugaan dr Allah ni..semoga arwah tenang di sana..amin..

    ReplyDelete
  14. terlupa ari ini 14 feb...x pernah sambut pun

    al fatihah....
    moga tabah...

    ReplyDelete
  15. Al-Fatihah. Tak pe kak. Janji Allah pd Najmi pastinya syurga! Percayalah kak!

    ReplyDelete
  16. Saya dah baca dah entry yg akak link kan tu. Mcmn nak jaga kandungan baik-baik? Saya belum pregnant lagi. Takut2 la ada apa2 yang tak boleh saya lakukan tapi saya lakukan msa pregnant nanti.

    ReplyDelete
  17. SEDIH SGT2 MEMBACANYA..
    SESUNGGUHNYA TUHAN LEBIH MYAYANGINYA..
    AKAN MDOAKAN UTK IBUBAPANYA DI AKHIRAT KELAK

    ReplyDelete
  18. Sabar ye kak, Ujian dari Allah, tp ingatlah bahawa baby akak menunggu akak di syurga kelak, insyaAllah..

    ReplyDelete
  19. berat mata memandang, berat lagi bahu yang memikul..

    semoga najmi tenang disana dan menanti kehadiran akak di syurga..

    ReplyDelete
  20. Sabar ye kak.. sedih pulak saya baca... alhamdulillah akak dikurniakan pgganti najmi.. bkn 1.. tp 2 DIA bg akak.. :-)

    al fatihah untuk najmi...

    ReplyDelete
  21. sedihnya..mmg terasa jugak sbb nurul pernah 2 x mengandung tapi tak pernah rasa kehilangan..mmg sedihkan.bila kita j=kendong dia..dialak pergi..kiranya yang sulung lelakilah ek=)

    ReplyDelete
  22. dia menanti akak di syurga....insyaAllah...dia jugak yg menolong akak nanti..kira bertuah jugak akak tau...


    kak, sy pun mcm akak...kalo fikir yg bukan2..."kalaulah ini terjadi mahu gila aku gamaknya".... sampai leh bergenang kalo kita fikir yg bukan2...walau sblm kejadian..tapi bila dah kejadian berlaku...kita kuat dan tabah walau hati siapa yang tahu...tapi Allah tu tak kan bagi ujian sehebat itu pada org yang tidak boleh hadapi..Dia lebih mengetahui bahawa akak kuat utk terima ujian dari Nya..sebab itu akak terpilih..

    tapi seriusly..sy mmg selalu berfikiran gitu 'kalo anak aku hilang diculik atau sebagainya..mahu meroyan agaknye' sampai bergenang2 air mata..bila fikir kalo keadaan itu terjadi kepada saya...sambil tgk anak plak tu..mmg mengalir la air mata jadinye...
    tak sanggup sy kalo dia hilang diculik...sy takut dia diseksa..sy tak sanggup bayangkan keadaan dia diseksa oelh orang jahat..sampai dalam hati berkata...biarlah dia pg dari diseksa oleh penculik..

    begitu negatif sy ni kadang2...

    ReplyDelete
  23. akak ada saham di sana.

    syukurlah.

    walau saya tahu, berat mata memandang, berat lagi bahu memikul. sebab mak saya ada 3 orang anak yang meninggal sebaik sahaja lahir.

    ReplyDelete
  24. Bergenang airmata saya baca link akak tu... Tabahnya akak.. kalau saya ditempat akak, tak tau la macamama... Mungkin Allah lebih menyayangi dia..sabar ye kak..

    ReplyDelete
  25. sabar kak. insyaAllah anak akak tunggu akak di sana nanti.

    ReplyDelete
  26. Al-fatihah~
    InsyaAllah.. dia menanti mamanye di syuga..

    ReplyDelete
  27. sedih kak ita baca..Al-fatihah untuk arwah najmi,semoga tabah....walaupun dah lama berlalu kenangan tu pasti datang...

    ReplyDelete
  28. Tak dapat nak saya bayangkan kalau saya diuji sebegini..sedihnya..alhamdulillah dah ada penggantikan? Al fatihah buat dia..

    ReplyDelete
  29. Al Fatihah...semuga tabah..
    namun syukur masih ada permata hati yang cumel2 menemani..

    ReplyDelete
  30. terkesan d hati sy baca entry akak..
    al-fatihah utk arwah.
    semoga akak diberi kekuatan utk menghadapinya, kak, baby akak tggu akak d sana :)

    ReplyDelete
  31. akak...menetes air mata saya...
    kalo saya belum tentu tabahnyer...
    xper...baby dh tunggu kt sana tuh... :)
    al-fatihah...

    ReplyDelete
  32. alfatihah.. sedikit berkaca mata ida bc entry ni. kalau yg berkait pasal anak ni mmg ida sensitif sgt...

    akak tabahkan hati ye. alhamdulillah akak sekarang ada 2 org buah hati yg comel2...

    ReplyDelete
  33. tak sanggup nak lalui...
    takut...

    ReplyDelete
  34. baby tu tunggu akak di Jannah, insyallah.

    ReplyDelete
  35. salam :)
    al fatihah..kalau pasal anak nie mmg sedih la baca..takutnya kalau saya menghadapi situasi mcm tu..mampukah saya..btw alhamdulillah dah ada penyeri hati yg 2 org tu..hehehe

    ReplyDelete
  36. Sedihnya baca entry entry Akak ni, takpe kak, dia menunggu di syurga

    ReplyDelete
  37. al fatihah..xpe kak..dia akan tunggu akak di sana nanti

    ReplyDelete

Nuffnang oh Nuffnang