Nuffnang saya

Followers

Monday, October 8, 2012

Demi Masa

Dulu emak dan apak selalu berleter, masa tak boleh undur kebelakang. Kalau buat kerja jangan bertangguh masa tak menunggu kita. Satu saat kita tidur, orang lain dah melangkah berbatu-batu. Jangan buang masa nanti sendiri yang rugi. Boleh kata semua yang pasal buang masa memang diaorang tak suka...
 
Alangkah bagusnya kalau akak sedar kepentingan masa.. dan sekarang masanya akak berleter dengan dua orang budak comeltu. Selalunya pukul 8.00 pagi seperti gambar di bawah ini van akan datang ambil diaorang. Namanya budak-budak, kalau hari ini akak perangai baik, adiknya pulak buat perangai. Kalau tak kerah memang tak bergerak, mula risau sebab tahun depan Atikah nak sekolah darjah satu. Alamak kelam kabutlah akak tahun depan kalau dua-duanya tak berubah perangai.. Kata-kata apak dan emak dulu sekarang dah jadi kata-kata akak, sampai Atikah dan Dik Ya pun cakap ibu tak penatker berleter.. dulu kita tak berani nak cakap gitukan dengan emak bapak, isyh anak zaman sekarang...
Kalau ibu kamuni tak berleter, mana korang nak bergerak.. tapi ibu sayang kamu berdua..
Ayat selalu guna kalau ibu tak berleter makna ibu tak sayang kamu ok....
Sebab sayanglah ibu ini berleter dan marah selalu...
marah-marah sayang.... 

20 comments:

  1. budak2 zaman skang ni klau x kena berleter mmg x sah kan. sama la ngan anak sulung saya tu. cuma dia kalau bangun tidur, mmg cargas sungguh. kdg2 xyah kami kejutkan pun. tau2 je dia dah bangun sendiri :)

    ReplyDelete
  2. hehe..betul tu..mak sy pon slalu ckp gittu..dulu2 buat x th jek..sbb degil kan..skang kalo suami x gerak bila suruh mula la naik angin dan kene tazkirah oleh ustazah isteri ni..haha..

    nk berleter kt anak kecik lg..laki jd mangsa..hah

    ReplyDelete
  3. tingat masa kecik2 dulu ..nenek selalu berleter..yg kita ni pulak buat2 xdgr dgn nyanyi sdiri slow2 masa tu.Skrg ni bila dah mak2 berleter lak kat anak..dorg wat dunno rasa mcm geram yg amat..dlm hati terpikir..'aku dulu mcm ni gak ler hihi'...now dpt balasan cash heheh.

    ReplyDelete
  4. Kita dulu mana ada fikiran nak feedback tanya balik - 100% ikut. Sekarang lain dia hairan cakap benda yg sama tak penat ke? itu pada fikiran mereka.

    Anak..anak...

    ReplyDelete
  5. Betul betul, setuju.. Kalau tak dengar mak membebel mesti rindu hihihi...

    ReplyDelete
  6. betui2...sya dah kawin pon masih kene leter ngn mak..hahhahaha

    ReplyDelete
  7. mulut ni mmg selalu la berleter..dulu pelik nape mak suka beleter tp bila dah ada anak ni baru la faham..hehe

    ReplyDelete
  8. Salam kenal...
    Biasa la...dlu kita kna leter,skrg giliran kita plk berleter,..hehe...bdk2 mmg gitu...dah bsr skit nnti dia paham la mksud masa tu nnti:-)

    ReplyDelete
  9. a'aa betoi tu.. berleter sbb sayang.. dulu sy kecik2 pun sellau kene berleter tapi xberani nak mnjawab.. diam je.. hihi

    ReplyDelete
  10. setuju..

    sbb asya pon selalu bunyi.. "mama x syg asya.. sbb mama marah..mama x syg asya ke?? "

    lps tu msti lya jwb
    " sbb mama syg asya la mama marah..sbb nk asya jd bdk baik..bdk pndai.. kalo mama x mrh camner asya nk pndai..nk d gud girl.. "


    huhu..itulah..kt msa kecik2 dulu..bila mak meleter msti dlm hati bekata-kata kan..skarang dh ada ank..bru faham kan.

    ReplyDelete
  11. Betul... tu juga ayat aku utk ank2! "Org yg tak marah anak die tu, MEMANG tak sayang anak die!" hihihi.... sbb tu I selalu berleteq kt 3A! HaHaHa

    ReplyDelete
  12. sy dh ada ank nti mst kuat beleter jugk ihihu

    ReplyDelete
  13. lily pun selalu berleter kat Qis...kita berleter pun sebab kita sayangkan diorg..

    ReplyDelete
  14. Teman jarang nak berleter dengan anak2 teman cz dah berazam kalo teman ada ada anak nanti...tak mahu berleter mcm emak teman..hehehe

    so teman selalu guna reversed phycology...kalo anak2 teman tak mahu bangun tido ker apa...teman guna ayat nie..."okey....tak payah bangun gi school...tidorlah lagik..." kelam kabut derang bangun...hehehhe...

    samer jugak kalo mandi...kalo derang lewat mandi...ib dia kata.." tak payah mandi ....tengoklah tv..." kelam kabut masing2 capai towel.

    Selepas tu....ahkak akan tanya kat anak2 ahkak...naper ibu marah? so...masing2 akan jawap...sebab kakak & cha lambat mandi...or lambat bangun tido nak gi school.

    Alhamdulillah...berkesan cz ahkak tak sokong jika kita suka berleter dengan anak2...tak sesuailah hehehe

    ReplyDelete
  15. hehe... dah jadi ibu ni baru faham kenapa ibu suka berleter kan.. ^_^..dah duduk di situasi yg sama mcm mak kita dulu..

    anak2x skrg mmg ada je jwpn..haih..

    ReplyDelete
  16. dulu nurul selelu jadik tarzan..hehe la nie dah kurangdah mcm fenat.hehe tapitulah mmg kena leternie sbb kalau idak mmg tak jalan keje2.huhu

    ReplyDelete
  17. wani sampai skang pun ada lg kene leter dgn mak tu tera dh kawen muahahaha

    ReplyDelete
  18. saya mmg x suka buat keja btgguh...huhu

    tp skrg x taw la...mcm masa tu cpt tul kan....sy ni mcm nk manage masa x betui aje..haha..

    ReplyDelete
  19. kadang2 perlu jugak kita berleter kan cho

    ReplyDelete

Nuffnang oh Nuffnang