Followers

Thursday, June 19, 2014

Kellie's Castle Batu Gajah

Jalan-jalan akak masa balik kampung belum lagi habis ceritanya....
Kami singgah ke Kellie's Castle dalam perjalanan nak balik ke sini....
Tujuan utama Naufal anak saudara nak ikut balik kampung adalah nak singgah sini...
Jadi kalau tak singgah memangler kesian pada diakan....
Entah apa yang nak ditengoknyer entahler... kena tanya dia sendiri...

Kellie's Castle

Kellie's Castle was meant to be a home away from home for Scottish Planter, William Kellie Smith in the 20th century. Being far away from home, Kellie desired his new residence to be reminiscent of his home back in Scotland. The castle is perched on top of a hill in what used to be a rubber estate. 

William Kellie Smith was an interesting man who was popular with his South Indian workers. Kind at heart, he erected a Hindu shrine for his workers on the castle premises. As a token of appreciation, his workers erected a statue of Kellie complete with a white suit and hat. 

Construction of this unique castle began in 1915. However, it came to an abrupt halt with Kellie's sudden death in 1926. The solitary castle, looks almost surreal in these wild plantations of Perak, it projects a strong personality and an aura of mystery. 

Recently, efforts have been made by the Perak State Government to rescue this magnificent structure from the encroaching foliage. Besides being haunted, the castle is believed to have hidden rooms and secret underground tunnels. 

The road that leads to Kellie's Castle follows the contours of the land in a dizzying, maze-like fashion, adding to the mystery and romance of the place.

SUMBER::: tourism.gov.my
Itu ceritanya....Kawasan Kellie's Castle sekarang ini  dah berjaga, nampak terurus ada tempat nak makan dan toilet juga lebih besar.. Dulu masa akak selalu lalu lalang sini jaranglah akak singgah sini tapi sejak dah makin cantikni  banyak kali dah. Jom tengok gambar jugalah...
Kena bayar tiket dulu sebelum masuk ok.. 
Tak ingat berapa ringgit tapi tak mahal manapun... 
Bergambar sebelum masuk ... 
Tengok budak sorangtu dah tak sabar sabar....
Sebenarnya kamipun tak pernah masuk dalam..
Suami akak tak bagi masuk tapi sekarangni mungkin anak dah besar sikit bolehler kot...
Lagipun masatu cuti sekolah ramai sangat orang datang melawat...
Muka budak marah kena paksa bergambar...
Ingat nak ambil gambar rumah yang separuh roboh kat bawah tak nampakler pulak...
Di belakangtu ruang tamu...
Tak boleh masukpun hanya boleh tengok dari luar...
Ini nak menghala ke rumah pengawal...
Rumah pengawal ..
Yang dibelakangtu rumah si Kellie sementara menunggu istananya siap... 
Nasib kakak boleh posing di sini... 
Cantik pulak bergambar di sini..
Tak dapat nak jalan luar negeri kat sinipun dah macam luar negeri juakkan.. kan.. 
Ambik gambar sambil kecikkan biji mata...
Kami sampai sini pukul 12.00 tengahari ...
Matahari betul-betul atas kepala...
Dik Yajer sanggup keluar ke sini ... 
Memang panas betul ...
Nak ambil gambar pun susah sebab ramai orang masani... 
Ingat nak bergambar di tempat bumbung terbuka.
Tempattu kononnya nak buat tempat main tenis dan berpesta... 
Sekali budak-budaktu dah tak larat sebab panas sesangat...
Cantikkan tingkapnyer..
Gambar di ambil gelap gelita jenuh tak boleh edit...
Ha... ha.. nak gak masuk kat sini... 
Tak tahu ni kawasan apa..
Tak berani nak lama maalumler pergi ngan anak-anak ...
Tempatni takder pagar atau apa kalau jatuh naya....
Cuaca panas sangat masatu nak bergambar dengan huruf Kelli's Castletu pun dah tak larat.... 

Pernah singgah sini dulu Kelli's Castle 1 dan Kellie's Castle 2 . Sesuai untuk bergambar... memang berbaloi-baloi singgah kalau sekiranya ke Pulau Pangkor sebelum masuk lebuh raya PLUS. Untuk pencinta sejarah dan juga cerita seram.. Sekarangni dah boleh melawat Kellie's Castle waktu malam...
Apalagi alamilah debaran pelancongan malam paranormal merungkai fakta misteri...
Inilah peluang kita menyelongkar fakta dan auta kan..
Suruh akak idakler teman... 

16 comments :

  1. kalau awak perasan..
    dekat bahagian yang menghadap sungai tu.. dekat koner dinding putih bertemu bumbung tu.. ada 3 [ satu dah hilang ] ukiran kepala .. kepala anak lelaki, anak perempuan dan bini dia..
    kool !!

    tempat lapang kat atas tu tempat main tenis

    ReplyDelete
  2. Akak pgi bila ni? Sy mnggu ke 2 cuti ada di bt gajah...rumh sedara...lama juga duk c2..kellie castle ni pun x jauh dah dri rmh dia...penah dlu pgi skali...pastu x nk pgi dah...hehe...

    ReplyDelete
  3. salam singgah..

    x penah lg smp ke sini wpun kg dkt ipoh...hihihi harus pegi jgk ni =)

    ReplyDelete
  4. cantik la kakak tempatnya kalo buat photoshoot kat sini kan

    ReplyDelete
  5. cantik la kakak tempatnya kalo buat photoshoot kat sini kan

    ReplyDelete
  6. saya pegi sini lama dulu thn 96... mmg byk perubahannye...

    ReplyDelete
  7. Cantek tempat nih kak tp agak scary sket... Adik sha photoshoot pre wedding dia kat cni hehehe

    ReplyDelete
  8. memang tempat nih cantek utk bergambar~ zura pon x pernah gak sampai sini.. InsyaAllah.. kalo ade rezeki nak jugak ke sini bawa anak2~

    ReplyDelete
  9. kena set time betul2 kalau nak ke sini...saya sampai situ bulan Dec lepas, ngam2 pukul 1 petang! panas gila!! hahahhaa..Mmg tak de la saya masuk ke castle tu..dengan bawak anak2 saya yg bising dok komplen panas...

    ReplyDelete
  10. seram tak kak? hihihi...bangunan mcm kt obesi kan...

    ReplyDelete
  11. Salam,

    Wahh cantik jugak dalam Kellie's Castle ni yea. Walaupun opah saya org batu gajah, saya tak pernah masuk tempat ni.

    Ruqayya wrote about.... Shaklee supports Israel ??

    ReplyDelete
  12. baru nak buat entry tentang kellie's castle yg hanya 15 min dr rumah saya rupa-rupanya (jumpa jalan pintas ke sana)..
    hihi..tak pe..sama tapi tak serupa nanti..

    ReplyDelete
  13. Saya nak je pergi tempat ni. Bab yang horror-horror tu yang suka tapi yalah ada anak-anak kecil ni, tak beranilah walaupun jiwa raga hati kecil ni berkobar-kobar nak masuk situ :)

    Ada tak naik bulu roma bila jalan-jalan kat dalam tu, Cho?

    ReplyDelete
  14. Menarik tmpt ni kan..ada sejarah rupanya...untung kg akak ada byk tmpt menaruk yg bole di lawati dan di kongsi bsama :-)

    ReplyDelete