Nuffnang saya

Followers

Friday, June 20, 2014

Resipi Nasi Minyak Terbaik dan Daging Hitam Tanpa Bawang

Harini dah jumaat esok cuti .. 
akak tak seronok sangat sebab teringatkan bapak akak yang masih di hospital. 
Untuk menghilangkan keresahan mari layan resipi yang menjadi trademark emak dan apak akak. 
Kalau dulu balik dari asrama tentu bapak akak akan masak nasi minyak dan daging hitam tanpa bawang...
Mudah nasi minyakni sebab dengan lauk begitu sahajapun sudah mencukupi...
Tapi untuk kali ini akak tambahkan jelatah, sambal udang dan ayam goreng untuk padanan terbaik...
Layanjerler blogger caca merbani kejap cerita kerja, kejap lagi cerita anak-anak, lepastu cerita jalan-jalan ~ macam-macam adakan... 
Kali ini kasi peluang pada akak untuk menulis resipi pulak... 

Ini gambar bulan sudah gamaknya...
Nasi minyak makan dengan jelatah, daging  hitam, ayam goreng dan sambal udang...
Kenapa makanan masuk dalam bekas makanan bukan mangkuk..
Sebab senang kalau mak mertua akak nak suruh budak-budakni angkat...
Maalumler mak mertua akak tak larat nak bangun makan di meja...


RESIPI NASI MINYAK

Samajer macam orang lain masak... tapi akak nak tulis jugak bolehkan...

Nasi minyak Cikgu Zakaria

Bahan-bahan 


4 cawan beras basmati 
6 cawan air 

(sukatan airnya ialah 1 cawan beras = 1 1/2 cawan air)
2 helai daun pandan 
pewarna kuning  (kalau mahu ~ anak akak tak bagi bubuh katanya tak sedap ehm!!)
sedikit gula batu (untuk bagi nampak berkilat)

2 sudu susu pekat
[bahan tumis] 
1/2 inci halia 
2 ulas bawang putih 
1/2 biji bawang besar 
2 sudu besar minyak masak 
1 sudu besar minyak sapi- letak 1 1/2 sb 
1 batang kulit kayu manis 
3 kuntum bunga cengkih (ni jarang bubuh)
[bahan hias] 
bawang goreng , kismis 

Cara-cara 
Cuci beras dan rendam selama 10 minit. Toskan. 
Hiris nipis-nipis halia dan mayang semua jenis bawang 
Panaskan minyak dan tumiskan semua bahan tumis sehingga bau wangi 
Masukkan beras dan gaul rata. 
Masukkan air , susu, gula batu dan daun pandan. 
Masaklah nasi sehingga masak 
Bila nasi kering, letakkan 1-2 titik pewarna kuning  ditempat yang berasingan. 

(letakkan sedikit air campurkan dengan pewarna)
Bila dah masak, gembur-gemburkan nasi tu. 
Hiaslah dengan bawang goreng, gajus atau kismis jika suka 


RESIPI ::  DAGING HITAM CARA SHIFAK

Resipi daging hitam cara Shifak (nama emak akak) ini memang menjadi menu wajib keluarga kalau berhari raya walaupun emak tetap masak Rendang Tok yang terkenal di Negeri Perak. Umpama tidak  berseri hari raya tanpa daging hitam ini.. Jom layan resipi Daging Istimewa yang senang untuk dibuat dan yang penting sedap dimakan dengan lemang dan juga nasi minyak. Lagi satu masakan ini tahan lama sebab tidak mengunakan santan.

Daging Hitam Shifak

Bahan-bahan :-

Bawang merah (hiris untuk dibuat bawang goreng)
Daging dihiris halus
Cili kering kisar
Kicap Pekat
Gula
Air Asam jawa

Cara membuatnya :-

Bawang di goreng sehingga garing, kalau boleh banyak ler sikit...
Daging diperapkan dengan kicap (mak akak hanya guna kicap jenama Tamin) dan sedikit gula, tambahkan air sedikit. Perapkan selama lebih kurang 10 minit dan ditapiskan tapi kicaptu jangan dibuang.
Panaskan minyak dalam kuali :-
Tumiskan :- Cili kering kisar agak banyak sedikit sehingga garing.
Masukkan:- daging yang telah ditapis.
(apabila daging agak2 masak)
Masukkan pula:- kicap tadi dan jugak air asam jawa..
Terakhir sekali masukkan:- bawang goreng tersebut...
(gaul sebati).. wah dah siap... senangkan.....

RESIPI :: JELATAH (NENAS danTIMUN)

Nenas (potong kecil)
Timun (potong nipis)
Cili merah (hiris nipis)
Bawang kecil (hiris nipis)
gula, garam dan sedikit cuka...

Gaul rata semua bahan dan masukkan dalam peti ais...

Dah siappun masakan kita untuk hari ini.. boleh dicuba di bulan Ramadhan nanti.. Lagi seminggu kita puasakan... Kepada yang belum ganti puasatu segerakanlah. Ramadhan bulan yang dinanti, kehidupan tidak sama seperti 11 bulan yang lain... Semoga kita semua akan mendapat keberkatan di bulan mulia itu nanti...

~ AL-FATIHAH untuk arwah apak akak yang meninggal pada 23 hb Jun 3 hari selepas resipi ini keluar.. Semoga segala amalannya diterima oleh Allah... Moga Allah ampunkan dosanya... 

17 comments:

  1. hai kak...

    wahh kuar nasi minyak hah hari nie...tu laa lieya ari ni masak ayam kurma dah terpikir2 nak buat nasi miyak tapi tadi leh lupe terus tanak nasi putih plak....nanti lieya nak try versi akak...nampak menarik jugak...yg penting simple...

    ReplyDelete
  2. daging masak itam tu kak...waduhhh meleleh tengok..
    boleh la ni simpan resepi tuk bulan puasa..semalam berangan nak masak nasik ujan panas tapi tak jadi..

    ReplyDelete
  3. daging tu ringkas betul bahan-bahannya..boleh cuba ni hehe

    ReplyDelete
  4. amboiiii mengancam nyer gambarrrr..

    ReplyDelete
  5. Ait..! Nma mak akak sama dgn sy ler...:)

    Simpn resepi dlu ye...nnti nak try...

    ReplyDelete
  6. perkh sedapnyer menu... nk mencuba tuh mmg nk tp kene tugngu balik kg kalu msk kt umah nih bkn termkn sgt

    ReplyDelete
  7. Sedap tu cho zilla ...
    Moga baba zilla cepat sembuh ye..

    ReplyDelete
  8. menarik betul resepi ni..
    dah takde jemputan kahwin, terliur lak tengok resepi ni

    ReplyDelete
  9. kicap tamin ingatkan QV pada seorg teman ... org perak mmg suka kicap tamin . tak mau nya dia dgn kicap lain

    ReplyDelete
  10. bila nak pandai masak macam akak ni

    ReplyDelete
  11. akak sha ske daging itam tu kak hehehe

    ReplyDelete
  12. Takpalah Cho. Blog kita, tulis ajelah apa kita nak :)

    Wah, senang je nampaknya buat daging hitam Shifak tu. Saya memang suka bab-bab daging ni.

    ReplyDelete
  13. waaaa....laparnya...daging itam tu sgt menyelerakan

    ReplyDelete
  14. nasi minyak sedapnya.saya x pernah masak.sndiri lagi.. ada masa blh buat ni.. nak2 menu utk bulan puasa nti.hi in

    ReplyDelete

Nuffnang oh Nuffnang