Nuffnang saya

Followers

Tuesday, July 23, 2013

Majalah 3 semalam 22/7/2013

Siapa tengok Majalah 3 semalam angkat tangan !!!!!!
Tahukan Majalah 3 sekarangni dah bertukar pada hari isnin 9.00 malam.
Akak tertungu-tunggu Majalah 3 semalam sebab tengok kuih nostalgia
yang dah lama akak tak jumpa  
Teringin nak tengok kuihtu sama tak ngan kuih akak kecik-kecik dulu..
Kuih yang hanya jumpa masa bulan puasa....
Memang samalah tapi akak tak ingat kitaorang panggil kuih tu apa...
Kuih yang paling senang nak buat sebenarnya tapi jangan tanya akak resipinyer..
Kalau nak juga terjahler sini :- MY RESIPI
Kalau kat Majalah 3 dipanggil kuih lesung batu...
kalau kat My Resipi panggil kuih perigi buta/bunga durian...
Komen di FACEBOOK/Majalah 3
 

Amna Afieyra orang perak panggil 'perigi bute'

Apa-apalah kan tapi tang rasa diatu memang istimewa..
dimanakan ku cari ganti....  
Kalau bulan puasa dulu-dulu memang kuih wajib...
Tapi tak ingat bilalah emak akak dah berhenti buat kuih yang sangat nostalgia ini...
Mungkin balik kampung nanti boleh manja-manja mintak kat mak akak buatkan...
Puasa baru nak masuk 14 hari dah rasa tak sabar nak balik kampung berhari raya....
OOOOO balik kampung... balik kampung.... 
SUMBER GAMBAR ::: FACEBOOK/Majalah3
 
Dulu arwah opah akak selalu buat cam gini tapi dia rendamnyer kuih kerastu...
sedap ooo lemak-lemakjer makannyer....
Opah akak tak panggil kuih tapi sebut 'penganan' & 'penganan basah'...
Rindu bertandang lagi....
 
Majalah 3 semalam juga ada bercerita pasal Ho Chin Minh, Vietnam...
Masa akak pergi HCMC dulu memang jumpa dengan Mazidul Akmar tu ...
Ingatkan dia pergi sana sebab nak bercuti rupanya bekerja juga yerk...
Kami jumpa dia masa bersarapan pagi permulaan sampai di sana...
Rupanya dia dah nak balik sebab lepastu  heboh
pasal anak dan emak yang ditahan dari naik kapalterbang AAtu...
Kiranya masa akak baca ceritatu akak masih berada di sana..
Rasa teringin nak cari anak dan emaktu tapi kitapun terkial-kial lagi di sana...
Nasiblah semuanyapun selesai dengan baik....
 

30 comments:

  1. tak angkat tangan tp takut orang lain kata gila lak.. hehe.. asben orang phg tp pelik tengok kuih tu.. nanti balik kg asben nak try tanya mak mertua..

    ReplyDelete
  2. Tak pernah tengok dan makan kuih ni Zila... akak ada tengok Majalah 3 tu tapi sekali imbas sebab sibuk berkemas... tq sharing ye :D

    ReplyDelete
  3. sy tgk gak smlm
    pertama kali tgk kuih perigi buta tu

    masa part hcmc tu, alahai dia siap cakap rega barang bape, mcm mana org nak bisnes nak letak rega nih, hihi
    masa ke sana pun sy jumpa mazidul gak
    dia x sombong

    ReplyDelete
  4. First time tengok kuih lesung batu tu malam tadi..saya agak kuih dia macam tepung bungkus kan? err..akak tau kuih tepung bungkus tu camane? huhu

    ReplyDelete
  5. sy penah dgr nama kuih ni, bab rasa, makan & buat belum penah lagi

    ReplyDelete
  6. x pernah dgr la nama kueh ni, teringin plak nk mkn

    ReplyDelete
  7. salam ramadhan # 14
    tak tgk pun semalam..
    btw kueh tu nmpak sedap walau x pernah rasa lg

    ReplyDelete
  8. tgk kak! tgk kak! sejak bile majalan 3 dah tukar siaran..seb baik tak telepas semalam....

    lieya pestime tgk kuih tu kak...unik care pembuatan die...mase tunjuk org tu cedokn makan lieya terliur same wakakaakakakak....

    ReplyDelete
  9. seronok majalah tiga yg baru ni, lagi² mazidul wartawannya kan.. bersemangat jugaklah tgk .. psl ho chi min ...

    minggu lps pun ada cerita pasal kuih tradisi jugakkan kalau x silap kuih dr sarawak.. unik btl..

    ReplyDelete
  10. seronok majalah tiga yg baru ni, lagi² mazidul wartawannya kan.. bersemangat jugaklah tgk .. psl ho chi min ...

    minggu lps pun ada cerita pasal kuih tradisi jugakkan kalau x silap kuih dr sarawak.. unik btl..

    ReplyDelete
  11. bla tgk mlm td sy br tau psl kuih ni



    p/s nak jemput tuan blog join GA anjuran sy... ;-)

    ReplyDelete
  12. Sayangnya kuih tradisi kalau tak ada yg tahu. Kakak tak pernah makan dan tak pernah jumpa. Buat dari tepung apa Zila?

    ReplyDelete
  13. x sempat tgk tv sekarang ni huhuhu

    ReplyDelete
  14. alahh..JM tak sempat tengok..kuih lesung batu? festiem dgr dan belum pernah mkn..mcm2 kuih traditional kan

    ReplyDelete
  15. saya2... nampak tak dana angkat tgn tinggi2 nih, mlm td first time nampak cara bt kuih gitu, tp itu yg nostalgia kan kak... mana nk dpt di bandar2 zmn skrg nih kan kalu bkn org tua2 kt kg yg bt...

    minggu lps lg best majalah 3 psl cari cendawan, tak blh tinggal nih msti tgk

    ReplyDelete
  16. alamak....saya termiss lah...tak perasan dah tukar hari...wpun dok tunggu2 sbb nak tgk kuih yg macam best tu...huhuhu....saya tak pernah tgk n makan kuih tu...rugi rugi rugi...huhuuuu

    ReplyDelete
  17. Alorrr x tgk la smlm. Nak tgk kat tonton kejap lagi.

    X pernah tgk kuih tu. makan lagi la x pernah. Hu hu hu

    ReplyDelete
  18. tengok jugak ..mmg nostalgia sungguh.

    ReplyDelete
  19. 1st time tgk kuih tu... teringin jugak nak rs sedap ke....

    ReplyDelete
  20. laaaa... dah bertukar majalah tiga ni.. baru tahu ni kak.. nasib baik akk bagi tahu kalau tak ketinggalan zaman lah ena... hehehehe

    ReplyDelete
  21. Tk tengok... alahai, eina taktau la pulak psl kuih ni :-)

    ReplyDelete
  22. tgk jugak tp sempat tgk entry yg kt vietnam tu jer kak.. sy pun suka kuih2 tradisional nih.. klu dpt org2 lama buat lg sedapkan kak..

    ReplyDelete
  23. ala tak tengok pun..tak pernah makan kuih tu....

    hehe..mesti terimbas kenangan kan kak..di HCMC.terkenang kenang tempat akak jalan dgn kengkawan.selalu gitu.saya pun kalu tgk tv,ada tempat pernah gi,rasa lagi semnagat nak tgk..hehe

    ReplyDelete
  24. Tak penah tgk kuih ni. Makan apatah lagi. Tapi saya yakin rasanya sedap berdasar kan bahan2 resepinya.

    ReplyDelete
  25. intan x pernah makan lagi kuih ni kak..dah berubah wajah dah majalah 3..yg intan tgk pasal roti canai tu…sampai ke India cari asal usul roti..akak ada tgk?

    ReplyDelete
  26. Tengok. Tapi tak habis. 1st time dgr & tau pasal kuih tu.

    ReplyDelete
  27. kami panggil badak berendam..ahahhah

    ReplyDelete
  28. fini zaini.. tak sama badak berendam.. badak berendamtu bulat2 gemuk cam badak berendam ngan santan... ni lain serupa tapi tak sama.... ni sempoijer... tapi rasa boleh tahan...

    ReplyDelete

Nuffnang oh Nuffnang