Nuffnang saya

Followers

Tuesday, July 30, 2013

Bersahur dengan lempeng manis

Hanya untuk kenangan anak-anak bila dah besar nanti...
Perangai budak dua orang masa bersahur...
Tugas nak bangunkan diaorang hanya suami akak yang boleh buat....
Sebab kalau ibunya yang buat memang tak bergerakler diaorang...
 
Sebenarnya tak susah manapun pilihan makanan Atikah dan Azalia..
Janji ibu dia rajin nak suapkan banyaklah diaorang makan...
Kalau ada bubur lambuk diaorang akan makan bubur lambukjer...
Makan sambil tidur boleh gitu....
Budak yang tak suka pakai baju kalau tidur...
Lempeng terbaik dari dapur CHO ZILA...
Sebab nak cepat buatlah debab sikit...
Kot idak nanti tak sempat nak bersahur dah azan...
Tahulah anak-anakni kalau bersahur susah gak nak telan nasikan..
Jadi kalau buat lempeng tentulah diaorang makan, adalah tenaga sikitkan... 
 
RESIPI LEMPENG
 
Bahan-bahan:

2 cawan tepung gandum
santan pekat secukupnya
gula pasir secukup manis
garam secukup rasa

Cara-caranya:

Gaulkan kesemua bahan-bahan ini hingga sebati dan tidak berketul-ketul.
(sebenarnya bahantu agak-agakjerkan)
Panaskan kuali leper letakkan marjerin atau minyak masak.
Bakar dengan api perlahan supaya tidak hangus dan masak sempurna...
Boleh dimakan begitu sahaja sebab ada rasa manis dan lemak...
Boleh juga dicicah dgn kuah kari, asam pedas dan sambal udang...
 
Resipi ini istimewa untuk Atikah dan Azalia bila dah boleh masak sendiri...
Teringat dulu opah akak suka buat lempeng kelapa...
Tapi orang kampong akak panggil tepek nyior....
ehm lempeng kelapa dia lagi debab dan tebal tapi
masatu rasanya antara makanan yang sedap sekali....
Setiap kali datang Ramadhan memang rindu dengan arwah Opah... 

24 comments:

  1. alah2 ciannn bangun sahur yee

    wahhh sedap nie sahur simple .. janji kenyang kan dik ;)

    ReplyDelete
  2. sedap nampak lempeng tu kak... kalau asben nani dia mmg minat lempeng kelapa.. cicah lak dengan sambal ikan bilis ke.. kari ayam ke daging.. perghhh meletoppp arghh.. :)

    ReplyDelete
  3. itu la sesekali sahur mkn cam ni sedap aje...kekadang tu mkn cekodok lg laju drp makan nasik.

    Awat seksi tak pakai baju, anak dara tau...he..he..he..jgn marah

    ReplyDelete
  4. Tengok lempeng po bleh terliur kak ☺☺

    Anak saya susah betul nak kejut bangun sahur. Excited bukan main lagi.

    ReplyDelete
  5. hahahahhaa..mata tutup, mulut makan! Saya dulu masa kecik2 pun macam tu!

    ReplyDelete
  6. SELAMAT TENGAHARI
    ANUM BR LEPAS HBS EXAM
    SINGGAH SINI LU

    ReplyDelete
  7. salam ramadhan # 21
    sedap lempeng kalo dpt cicah kari

    ReplyDelete
  8. sedapnya lempeng tu..sama la cam kyra klu bersuap bykla dia mkn..klu mkn sendiri jgn harap ler nk mkn..huhu

    ReplyDelete
  9. Makan sambil tidur. Kelllassss. Oh, saya kena try nie sebab saya selalu gagal masak lempeng.

    ReplyDelete
  10. Teringat anak pompuan Aina masa kecik2 kalau sahur sambil baring ja mak suap makan dia ngap2 sambil pejam mata tak suap kesian esoknya puasa. Bila dah besar dia balik duduk kampung dgn mak tok. Bila sahur ja teringat dekat dia...

    ReplyDelete
  11. lama x makan lempeng..lempeng pisang..lempeng nyoq (kelapa) ..lempeng ni dulu selalu makan dgn kuah kari ikan kembung…huhu..sedapnya teringat pulak zaman dulu…

    ReplyDelete
  12. hehehe biasalah tu kan kak... tp mule2 ingt si adik yg payah nk bangun tp rupenyer si kakak pun sama... siap tido lg kt meja yek hehehe...

    ReplyDelete
  13. kalau ada sambal tumis atau sambal sardin, laju ni saya makan hehehe

    ReplyDelete
  14. Biasalaa budak2 mmg susah nak ngejut bangun sahur..mcm2 ragamkan..

    Sedap tgk lempeng tuh.. :)

    ReplyDelete
  15. My Anis pon pernah request nak makan lempeng waktu sahur.. tapi makan separuh jer.. tak lalu agaknye~

    ReplyDelete
  16. sama dgn anak ema..tidur suka tak pakai baju.... kami bersahur roti canai jer malam tadi

    ReplyDelete
  17. lempeng letak santan mesti best ni,lemak2 manis2 masin2 berselera la anak2 makan time sahur

    ReplyDelete
  18. alolo, kesiannya...ngantuk ye..mmg susah jugak nk fikir menu utk anak2 nie. yg pnting mrk nk mkn.

    ReplyDelete
  19. Untungla kalau anak anak mudah makan masa sahur...tentu sedap mama diorang ni masak lempeng tu..

    ReplyDelete
  20. Dh lama tak mkn lempeng..sedap pulak rasanya...

    ReplyDelete
  21. Hish CZ... macam teringin pulak nak makan lempeng manis ni hehe tak pernah buat... tapi best gakkan makan waktu sahur!

    ReplyDelete
  22. Hish CZ... macam teringin pulak nak makan lempeng manis ni hehe tak pernah buat... tapi best gakkan makan waktu sahur!

    ReplyDelete
  23. anak2 yg masih kecik ni mmg ada yg susah dikejut bgn sahur cam anak2 izan lah ni. cuma si abg je yg mudah dikejut sbb dah besar.

    sedap plak tgk lempeng manis tu kak.

    ReplyDelete
  24. layan gaks sahur menu simple..makan ms panas2..

    ReplyDelete

Nuffnang oh Nuffnang