Nuffnang saya

Followers

Friday, July 19, 2013

Kisah tahun pertama puasa Azalia

Hanya secebis kenangan untuk mereka di masa akan datang...
Kisahnya pada hari sabtu lepas tengok dik Ya duduk sorang-sorang jauh
dari kami yang tengok tv....
Mak mertua akak tanya dia "Dik Ya buat apatu?"
Dia kata "takder apa-apa."...
Tahukan kalau mulut ada makanan tentu bunyinya kedengaran lain sikitkan...
Jadi akak suruh dia datang dekat dan akak peluk dia...
Akak tanya lagi soalan yang sama..
Dia masih tak nak mengaku padahal ibunya dah tercium bau biskut chipsmore...
Akhirnya dia mengakulah dia lapar sangat sebabtu dia makan...
 
Akak peluk dia dan cakap dik Ya kena bagitau kalau nak makan...
Dik Ya belum diwajibkan puasa... ibu cuma nak Dik Ya cubajer..
Memang baru tahunni akak ajar dia puasa..
Lagipun meniputu adalah perbuatan yang sangat tak baik...
Teruslah ibu dia buatkan susu supaya dia kenyang sikit...
Sampai harini dik Ya dah tinggal puasa selama 4 hari..
Pada akak itu sudah sangat baik sebab akakpun dulu
berpuasa penuh masa darjah 3...
 
Terjumpa artikel yang bertarikh 11/07/2013 yang bertajuk "Ajar Anak Puasa Berperingkat"

MEMANG tiada hadis yang menerangkan pada usia berapakah kanak-kanak perlu mula berpuasa. Tetapi ada hadis mengatakan bahawa, apabila anak tidak mampu lagi berpuasa dan mula menangis kelaparan maka puasa mereka boleh diberhentikan dan boleh makan.

Hadis tersebut berbunyi; "Kami puasakan pula anak-anak kecil kami, dan kami berangkat ke masjid dengan menjadikan mainan dari kapas buat mereka, jika ada salah seorang dari mereka menangis minta makanan, kami berikan mainan itu kepadanya sampai masuk waktu berbuka." (Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim)

Sebagaimana ajaran Rasulullah SAW, usia paling ideal untuk melatih kanak-kanak bersolat dan berpuasa mulai umur tujuh tahun.

Artikel Penuh: UTUSAN MALAYSIA
 
Beginilah rupanya budak yang cuba menghabiskan puasanya....
Ambil gambarpun dia tak sedar...
Masani dia puasa penuh sehari....  
Dik Ya tidur dengan gaya ahli korporat...
Dia memang suka tidur gaya gini....

28 comments:

  1. alahaiii.. kesian~
    mmg kesian tengok budak2 yang sedaya upaya cuba puasa penuh kan~

    ReplyDelete
  2. Kesian plak kan?..
    InsyaAllah tahun2 mendatag Dik Yah dah boleh puasa sepenuhnya..betul tu, kena latih berperingkat2..;)

    ReplyDelete
  3. Saya pun tak paksa anak2 puasa, si kecik tu pun tahun lepas banyak hari jugak yang di tinggalnya. Tahun ni darjah 3 tak tau lah macam mana.

    ReplyDelete
  4. samala macam anak saya...kalo puasa aktiviti paling suka tido..

    ReplyDelete
  5. samala macam anak saya...kalo puasa aktiviti paling suka tido..

    ReplyDelete
  6. Taqkperlah kak. Tinggal 4 hari tu ok lah. Lebih berhasil daripada sepanjang bulan puasa setengah hari.

    ReplyDelete
  7. ehehe..kelakar tgk cara dia tido..penuh bergaya

    ReplyDelete
  8. ena pun kalau time puase ni memang kuat tidu.. adeiiiiii...

    ReplyDelete
  9. Sebaiknya begitulah Zila. Jgn paksa. Kalau dah tak tahan baik biar dia berbuka aje. Kita yg dewasa pun lapar apa lagi dia yg baru belajar.

    ReplyDelete
  10. ala, kesiannya tengok dia kak. aah, setuju dgn akak. takpe beransur2 baru okey. nnt lama2 dia terbiasa skrng ni kecik lagi kan kak

    ReplyDelete
  11. betul tu kak.. sama cam haikal.. 6 tahun dia skrg.. tapi puasa sehari pun belum dapat kak.. sampai pukul 4 je dia lapar tak tahan.. so bagi je dia makan.. sampai biskut fiyya pun dia teringin.. :P

    ReplyDelete
  12. amboi..berstyle betul gaya tido dia..betul tu kak, budak2, puasa separuh hari pon da ok sgt..mcm sy time kecik2 ritu..hehe

    ReplyDelete
  13. bagus cara akak tegur tu...lembut jek....

    betul kate akak sebab umur baya mereka ni masih di peringkat cube dan belajar kan kak...makin tahun nanti makin baik laaa mereka bepuase....

    hepy weekend kak!~

    ReplyDelete
  14. heheheh dia nk bgtau tkt kene mrh, yelah kan kak, kalu dh tak tahan sgt kesian lak nk di paksa2... kire ok lah dia ada jgk pose penuh kan... mana tau pasni perut dia rasa dh ok berlapar dia nk pose sampai abis kn

    ReplyDelete
  15. sori k.cho...lama tak BW dek mood malas bukak blog sendiri.hehe...kelemauan nih...

    ala....chumel gaya tido tu..alhamdulillah...anak2 berusaha puasa penuh,mudahan mereka juga diberi kekuatan dan kesabaran kan..

    saya tahun depan insyaallah mula nak mengajar anak 5 tahun..tataulah gaya acane nanti..hehe

    ReplyDelete
  16. tidur maintain ayu..hihi...
    tidur ala-ala model...
    ala, kalau dia tak tahan tu, bagilah dia makan. kecil lagi pun..
    2 Abdul saya masing2 puasa penuh pun dalam usia 9-10 tahun.

    ReplyDelete
  17. alolo kesiannya smpai melepek gitu..xpelh, dik ya boleh cuba lagi brtahan..
    Alhamdulillah ank2 akak puasa penuh diusia 6 thn n farouk penuh masa 7 thn. tapi akak pastikan mrk solat penuh dulu...trkdg kita lupa prkara wajib n utama solatkan....
    InsyaAllah lelama nnti dik ya mampu...cayok...

    ReplyDelete
  18. anak buah saya ada yg 5 thn dah cukup puasa sebln . ada yg tak . ikut kekuatan masing2 lah . cuma bila masa sahur tuh , bagi makan kurma dan minum susu . anak buah lelaki saya pun tidur gaya tuh ...

    ReplyDelete
  19. dik ya ngelat makan biskut chipsmore.budak2 biasalah,kena beri penerangan yg betul yg menipu tu dosa.macam akk buat tu dh betul sgt..

    ReplyDelete
  20. betul tu...klu dia tak larat tak bley pakse... buat setakat mana yg dia mampu... masih dlm training lagi kan...

    ReplyDelete
  21. xpe la..at least dik ya da cuba kan..

    ReplyDelete
  22. kesian dia. letih sgt la tu..brp thn umur dia kak? tak lengguh ke tido kaki silang gitu?

    ReplyDelete
  23. letih berpuasa.. tido cam tu gaya.. cam adik lelaki sy.. tido suka kaki wat gitu. jenuh tarik bg lurus.. kang x sampai 5 minit.. buat lg..

    ReplyDelete
  24. Tido penuh bergaya, sian ... letih sangat tu ...

    ReplyDelete

Nuffnang oh Nuffnang