Nuffnang saya

Followers

Thursday, June 2, 2016

Sedapnya Pulut Durian

Oh kome doyan dah berbunga
Moh kita pinang anak dara
Anak dara anak dara Bota
Duduknya di Padang Tenggala..

Sambunglah kalau tahu yer ....
Cuma nak cerita yang durian dan Bota tidak mungkin dapat dipisahkan...
Tapi sekarangni durian ada di mana-mana...
Bota jer sekarangni pokok durian dah banyak kena tebang...
Ramai orang kampung akak tukar kepada kelapa sawit...

Jom kita tengok gambar pulut durian yang di kirimkan oleh jiran kampung akak...
Emak akak tak pandai berwhatsapp jadi jiranlah tolong menghantarnya..
Sengaja nak buat akak terliurlertu...
Masa zaman akak kecil bila tiba musim durian memang seronok...
Akak ada juga kenangan menjaga durian di kebun...
Dapat jual pada orang masa zamantu memang seronok betullah...
Berebut-rebut dengan sepupu kalau dengar durian luruh...

Ah kenangan yang anak-anak akak tidak dapat merasainya...
Masakan di rumahpun semuanya berasaskan durian dari pagi sampai malam..
Pulut durian untuk sarapan, tengahari gulai tempoyak, petang cekodok durian dan kuah durian, malam pulak makan sambal tempoyak...
Masatu kalau sedawa confirm bau durian....

 Ini kiriman jiran sebelah rumah di kampung...
Nasiblah dapat jiran yang baik ada juga boleh teman emak akak...
 Ini kiriman whatsapp kawan sekolah....
Ehm sedapnyer weh.... rasa nak terbang balik kampung...
Makan di sini tak sama macam makan sefamili...
Walaupun sedap tapi makan ramai-ramai sekeluarga memang lebih best...
Sambil makan layan kenangan musim durian dulu-dulu...
Kalau musim durian dulu banyak lori masuk kampung cari durian elok...
Sekarang orang kampung kena pergi pekan beli durian...
Gitulah peredaran zamankan, 10 tahun lagi entah macamana pulak...



6 comments:

  1. sedapnya.. .durian tengah mahal.. tunggu murha sikit.. mmg makan nasi durian.. pulut durian.. crepe durian

    ReplyDelete
  2. ya Allah kak sedapnyeeeee....lieya lagi suke pulut durian dari pulut mangga..... ish akak ni...buat lieya teringin plak hah....slurppppppppppppppp!!

    ReplyDelete
  3. sedapnya lahai kak... meleleh ayaq liuq nengok oiiii

    ReplyDelete
  4. Oh, alahai Cho! Saya ni peminat durian tegar! Terliur sudah! Eh, puasalah!

    Dulu zaman saya kecil-kecil pun kena beli durian juga. Kami takda kebun durian tapi adalah saudara-mara yang ada kebun. Beli dengan saudara maralah, adakalanya dapat murah. Tak pun beli 1 percuma 10. Gitu...

    Dulu abah bawa balik durian pakai guni. Tak main pakai plastik bising ni. La ni kalau nak makan durian, kenalah beli! Kat KL ni mana ada dapat free kan!

    ReplyDelete

Nuffnang oh Nuffnang