Nuffnang saya

Followers

Thursday, June 30, 2016

Maggie Kuah Pedas dan Samyang RamenI

Ini menu untuk orang yang dah malas berfikir untuk makan apa.. Yang paling best makan mi segera.... tapi kalau makan yang mi maggi cepat di masaktu sahaja kurang umphnyer.. pada akak kalau boleh akak nak yang bertumis dan yang penting kena pedas barulah ada nikmatnya.. Bulan puasani tak boleh buat, sebab kurang kenyang pada akak dan pedas takut sakit perut.. Tapi ternampak gambar di folder terus nak buat entrini...
Inilah rupanya Mi Segera Berkuah Pedas versi paling umph!!

Sebab entri pendek akak nak juga bagi resipi walaupun ringkas dan semua orangpun tahu... Yang penting resipi ini lebih sedap dari kedai mamak...

RESIPI

Sebungkus mi segera jenama Maggi berperisa kari
sebiji telur
bawang merah tumbuk
bawang putih ketuk
cili kering kisar
sayur kalau suka tambah

Cara-cara :-

Tumiskan bawang merah dan bawang putih sampai naik bau.. Masukkan cili kering kisar sampai naik minyak. Masukkan air ikut sukatan maggi berikan.. Apabila mendidih masukkan mi segera sehingga agak lembut.. Kecilkan api sedikit dan masukkan telur.. Biarkan telur keras sedikit barulah dimasukkan sayur kalau suka dan bolehlah diangkat. Akak suka pedas barulah terangkat... 

Resipi ini mengamit kenangan tinggal menyewa suatu masa dahulu.. Masak maggini sepedasnya dan selepastu masing-masing berebut jamban, sengaja menempah bala... Sungguh indahlah kenangan zaman muda-muda...

Anak-anak akak teringin sangat makan mi segera Korea Samyang Ramen... Mula dulu terjumpa di Aeon tapi akak tak belikan sebab mahal sangat... takut nanti diaorang tak suka bukan kah dah jadi membazir... Tapi melihatkan kesungguhan mereka akak belikan juga.. Susah juga nak cari rupanya patutlah ramai yang berjual di internet..
Ibu dia tolong videokan gelagat mereka makan samyang... 
Bukanlah sepedas manapun...
Pedas lagi maggie kuah pedas akak...

Itu sahaja cerita mi segera akak.. Teringat cerita bekas kawan sepejabat akak  pasal mi segera.. Ramai yang tidak menggalakkan anak-anak kecil juga orang dewasa makan mi segera.. Katanya kurang elok.. Tapi kawan akakni ada double degree dan master,katanya orang Korea, Jepun dan China melantak bendani pandai jer... Tu yang mi segera samyangtu jadi viral di internet..

4 comments:

  1. aritu lps terawih..rs nk mkn maggi...mcm lama je tk mkn tp tkde plak stok kt umh...hehe...samyan ramen tu pn dh try...mkn sesudu je sbb xtahan pedas

    ReplyDelete
  2. menggoda warna merah megi akak tuh...

    bdk ber2 tuh mkn ke samyang ramen tuh... dana sdnri tak tahan ngn kepedasannya kak...

    ReplyDelete
  3. xpernah mkn lg..tp husb dh mkn...

    ReplyDelete
  4. Sahor pagi ni kami anak beranak makan maggie ye kak. Anak2 mintak, emoknya buatkan jer ler.
    Keluarga saya pun suka makan yg pedeh2 sampey meleleh ayo lior baru terangkat.
    Ramen tu tak peronoh makan sbb suami tak bagi beli

    ReplyDelete

Nuffnang oh Nuffnang