Atikah dah kena belajar membaca..

Ada orang mengatakan proses pembelajaran anak ini mesti dimulakan dari awal dan sepatutnya apabila dia dah berumur 4 tahun dah boleh membaca. Oleh yang demikian Atikah seharusnya memulakan proses mengenal huruf dari sekarang kerana bulan April ini Atikah akan mencapai umur 3 tahun.

Semasa teman tercari-cari cara-cara untuk membuat flash card sendiri maka terjumpalah satu blog bahasa Indonesia yang mempunyai info berguna. Namun teman tertarik mengenai cerita beliau tentang 2 orang anaknya yang mempunyai cara yang berbeza untuk belajar.. Maka teringatler teman tentang 2A yang tiada persamaan dari segi perangai dan minat mereka. Yang pasti ini memerlukan pendekatan berlainan dalam menarik perhatian mereka dalam proses pembelajaran nanti..

Oleh yang demikian sebagai ibu/ayah kita tidak terlalu mengikut kehendak sendiri tanpa memerhatikan keperluan anak-anak. Teman pernah menggunakan kaedah flash card yang dibeli namun tidak dapat menarik minat Atikah berbanding dengan Azalia yang menampakkan kesungguhan. Tapi difikirkan kemungkinan kad tersebut memang kelihatan kurang menarik dari segi warna dan bentuknya maka teman kini terlalu ingin membuat sendiri flash card tersebut. Namun sekiranya kawan-kawan ada cara yang mudah tolonglah bagitau kepada teman..mintak tunjuk ajarku sifu.. Ini ada satu link yang kira menarik juga untuk membantu teman nanti dalam membuat flash card sendiri :-
http://www.babyfirstyear.org/2008/03/make-own-glenn-doman-babies-flash-cards.html

Langkah yang paling penting sekali sekarang ialah teman ingin membelikan Atikah dan boleh dilanjutkan pada Azalia nanti set Siri Cepat Membaca Bacalah Anakku. Ini adalah kerana buku ini diakui kebenarannya untuk membantu kanak-kanak membaca dengan baik. Rasanya ini adalah hadiah harijadi untuk Atikah, semoga dapat dimanfaatkan sepenuhnya nanti.. sementelah teman telah mendaftar sebagai affiliate di adik bijak pasti peluang ini akan digunakan untuk mendapatkan harga VIP.. Sekiranya berminat untuk mendapatkan buku bacalah anakku dan pelbagai pilihan buku untuk bacaan sekeluarga, pergilah ke link ini:-
http://adikbijak.com/ref.plx?MB00687

Dibawah ini adalah satu artikel yang teman jumpa di dalam Utusan Malaysia untuk rujukan:-
ARKIB : 26/06/1998
Oleh: NORLIZA ABD. RAHMAN

Kanak-kanak dianggap terlalu muda untuk mengenal huruf dan pada usia sedemikian mereka lebih cenderung bermain dengan anak patung atau pistol permainan.
Bagaimanapun, semua tanggapan itu salah kerana pada usia awal kanak-kanak lebih senang dibentuk dan cepat menerima tunjuk ajar.
Mengajar anak yang masih kecil membaca sebenarnya penting sebagai salah satu daripada latihan kemahiran membaca.
Penerbit buku Bacalah Anakku, Nik Elyani Nik Nawi, berkata, buku membaca kanak-kanak yang dihasilkan menggunakan kaedah fonetik.
Kaedah yang menggunakan sebutan suku kata ini amat sesuai untuk diajar kepada kanak-kanak yang berusia tiga tahun ke atas.
Menurutnya, buku ini membolehkan ibu bapa mengajar anak mereka dengan cara yang paling mudah dan berkesan, cuma lima minit sehari. Anak-anak juga tidak merasa jemu atau tertekan.
''Mengajar anak di peringkat usia sebegini mungkin sukar dilakukan oleh sesetengah ibu bapa. Tetapi ingat jangan sekali-kali memaksa mereka sebab takut nanti mereka terus hilang minat,'' katanya.
Bagi ibu bapa yang anaknya sudah bersekolah tetapi masih belum boleh membaca, kaedah fonetik ini amat sesuai digunakan. Insya-Allah dalam tempoh dua minggu mereka sudah boleh membaca.
''Saya dan suami ada mengusahakan tadika sendiri di Kelantan. Alhamdulillah kebanyakan daripada pelajar di sini sudah boleh membaca dan menulis karangan sendiri,'' kata Nik Elyani.
Walaupun terdapat kesilapan ejaan pada karangan mereka, masalah itu bukanlah besar sebab ia boleh diperbaiki dari masa ke semasa.
Nik Elyani berkata, anak-anak yang sudah diajar membaca dari awal mempunyai tahap pemikiran yang lebih terkedepan kerana mereka banyak membaca.
''Dalam satu kajian yang dilakukan di luar negara mendapati, otak kanak-kanak berkembang dengan pesat terutama di peringkat usia tiga hingga enam tahun.
''Perkembangan otak mereka terbentuk sekitar 95 peratus, sebab itulah ibu bapa mesti menggunakan masa terbaik ini untuk mendidik anak,'' katanya. Trend masyarakat Melayu yang suka menunggu anak mereka masuk darjah satu harus dihentikan dari sekarang sebab kanak-kanak sebenarnya boleh menerima tunjuk ajar seawal tiga tahun.Kebanyakan ibu bapa masih beranggapan kanak-kanak berusia empat tahun mesti belajar ABC sedangkan pada usia itu mereka sebenarnya sudah boleh diajar membaca.

Buku Bacalah Anakku memperkenalkan huruf-huruf konsonan seperti AEIOU dengan lapan bunyi. Ibu bapa dinasihatkan mengajar anak mereka dengan menggabungkan sesuatu bunyi seperti ba... ba... ba...
''Kaedah seumpama ini adalah yang terbaru di pasaran. Dengan hanya mengenalkan mereka pada 25 bunyi mereka boleh membaca satu juta perkataan,'' katanya.
Kanak-kanak yang boleh membaca awal membuatkan ibu bapa lebih yakin kerana pada masa yang sama mereka juga boleh menguasai bahasa Inggeris.
Buku ini dijual pada harga RM34.90 satu set mengandungi kad-kad ejaan suku kata dan sembilan buah buku.
Bukti menunjukkan kanak-kanak termuda yang sudah boleh membaca berusia tiga tahun dan yang boleh membuat karangan sendiri lima tahun.
''Perkembangan ini amat membanggakan. Tetapi ibu bapa mestilah bersabar dan ajar anak mereka secara enjoy dan lembut, bukan menengking-nengking,'' katanya.
Menurut Nik Elyani, celik huruf bukanlah satu anugerah tetapi hak seorang anak. Ertinya kanak-kanak tidak dilahirkan dengan kebolehan membaca tetapi terpulang pada ibu bapa untuk mengajar mereka.
Inilah yang teman ingin kongsikan bersama supaya kita bersama-sama dapat memanfaatkan masa yang ada dalam menanamkan minat anak-anak kita untuk membaca. Kepada semua kawan-kawan juga tolonglah berikan petunjuk kerana teman juga dalam pencarian untuk memberikan pendidikan terbaik kepada kedua permata hati...

Comments

  1. Good info kak.. mmg tengah mencari bahan untuk Daneen gak ni..

    ReplyDelete
  2. tq kak, share info. yong pun dah mula galakkan chem membaca..even dia main sebut ikut dia je..tapi at least ni lah masanya kita tanamkan sekukuhnya minat utk dia untuk belajar!

    re: psst, besday girl makin keletah dan bijak sgt celoteh!g

    ReplyDelete
  3. hai.. nice blog.jom tukar link

    ReplyDelete
  4. Tq kongsi info ni....bagus sgt2..

    ReplyDelete
  5. wah sangat bergune...thank sudi share info yg sangat2 berguna nie....mcm lieya pun masuk kan mia sekolah di umur die 4 tahun, bukan nak expect die cepat belajar, just nak bagi pendedahan dulu....

    ReplyDelete
  6. semoga anak2 u boleh membaca sebagaimana perancangan u nanti.. bagi t .. alhamdulillah.. 2 bradik ni dh lancar membaca..

    ReplyDelete
  7. salam cho
    satu info yang baik
    yang boleh dikongsi & utk parents khususnya....


    adik mata Bollat!!!!

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular Posts