Nuffnang saya

Followers

Thursday, March 5, 2009

Ibu merinduimu ..

Hari ini terasa ingin bercerita tentang Atikah anak teman yang sulung.. Entah kenapa rasa rindu yang amat sangat datang pada hari ini, padahal bukannya kami ini tidak biasa berpisah. Sejak dari umur dia 4 bulan ibu dan Atikah telah terbiasa berpisah mungkin seminggu @ dua minggu kerana menjadi rutin Atikah akan mengikuti ke mana juga atuk dan nenek dia tinggal. Selepas atuk dia meninggal dunia tahun lepas bertambah siksa lagi kerana Atikah kini tinggal dengan nenek dia di rumah moyang dia di Gombak. Selalunya kami akan berkumpul kembali setiap hujung minggu..

Malam semalam Atikah meminta kepada nenek dia menelefon kami kerana nak bercakap dengan ayah/ibu dia. Pelik jugak sebabnya Atikah sehingga kini tidak pandai bercakap melalui telefon dan apa yang ingin dikhabarkannya. Inilah yang punca kerinduan teman pada Atikah dan yang pasti teman teringat-ingat lagi muka sedih dia dan teringat lagi tangisan dia pada hari yang kami tinggalkan dia ahad lepas. Terngiang-ngiang kata-kata dia "nak balik rumah kakak, ibu dan ayah pergi kerja Ika pergi sekolah". Kesian diakan.. Dia siap cium tangan nenek dan moyang dia dan cakap "Ika nak balik rumah kakak".. Dan episod yang paling menyentuh hati ialah dia melompat-lompat sambil menangis dan tangan seolah-olah melambai2 mintak diambil dia.. Biasalah ibu dah berlari masuk dalam kereta dan menangis, memang tak sanggup nak pujuk dia.

Selepas ayah dia memujuk Atikah, teman dapat melihat betapa sayunya mata dia memandang kearah kami. Kadang-kadang teman rasa bersalah kerana tidak dapat menyempurnakan tanggung jawab teman sebagai seorang ibu dan sanggup meninggalkan dia dan terasa macam Atikah menyalahkan teman kerana tidak mendapat kasih sayang seperti yang diterima oleh Azalia.. memang tak berguna sangat kerana tak dapat menjadi ibu yang sempurna. Ayah kata temanni terlalu banyak berjanji sehingga Atikah menangis berlebihan sedikit. Entahlah, memangler temanni terlebih 'excited' kerana hujung mingguni teman nak balik Perak dan teman asyik berulangkali membilang hari bersama-sama. Ok! Isnin - Selasa - Rabu - Khamis - Jumaat ( jumaat ibu/ayah/adik datang ), Sabtu kita balik kampung.. jumpa siapa?? .. jumpa Tuk Za, Opah,Maksu Beti, Mak Atin dan nama-nama sepupu dia.. Mulut temanni memang terlebih sudah!!

Lupa lak nak cerita kenapa Atikah nak sangat menelefon malam semalam. Rupa-rupanya Nek Chang(nenek sedara) belikan dia sebuah basikal padahal dia dah ada basikal pemberian opah tapi ditinggalkan di Bandar Kinrara. Mertua teman cakap, Atikah macam beruk dapat cincin langsung tak nak turun dari basikal agaknya kalau boleh nak tidur atas basikal. Dia mengayuhtu macam ada seorang yang cipta rekod dunia kayuh basikal tanpa henti.. Memang Atikah begitu sebabnya Tok Long dia cakap Atikahni berjalan lebih 10km sehari sebab dia boleh berpusing keluar pintu depan masuk pintu belakang berulangkali sebab dia biasa main sorang2.. Nasibler moyang dia bagi main basikal dalam rumah (ni calon cicit kesayangan nyangni!!)
Gambar lama masa Atikah ngan dua pupu dan moyang..
 gambar semasa perkahwinan sepupu suami Januari tahun lepas..

Sebenarnya Atikah berbahagia tinggal dirumah moyang dia kerana apabila hujung minggu, ibu dan ayah (teman dan suamiler) cuba memberikan layanan dan kegembiraan semaksima mungkin. Hari-hari biasa pula, Atikah akan dapat layanan dari ramai orang di rumah moyang dia. Setiap pagi dia boleh bersarapan dengan geng orang pencen sebab nenek2/tok sedara dia dah berpencen dan kebetulan Atikahni memang tak banyak ragam, sukaler Nek Lang dia nak bawak.. Tengahari boleh bermain dengan dua pupu dia (cucu Nek Chang-gambar flower girl tu mengapit Atikah) selepas dua beradikni balik dari tadika. Malam dia boleh berkepit ngan cik Mira yang tinggal sekali kat rumah moyang diani.. Jadinyer sebetulnya dia seronok tinggal di sini (teman nak menyedapkan hati teman sendiri). Walau apapun teman berdoa Allah memberikan yang TERBAIK untuk teman dan semoga Atikah menjadi insan yang berguna..

3 comments:

  1. wah bestnyer dapat basikal yer sayang......baik2 tau....

    ReplyDelete
  2. huu syahdunyer.. bila merindui anak.. x dpt nk bygkan pisah dgn anak sbb tak pnh pisah lagi sjk dia kecik.. huhuhuh..

    ReplyDelete
  3. mmg syahdu kak klu berpisah ngan anak2 ni....oh atikah cicit kesayangan ye sama ngan daneen coz masa kecik² dulu dia tgl ngan noyang smpi la ni manja terlebih sgt klu ada luke² ke benjol² Mummy yg kena marah dlu gamaknye...

    ReplyDelete

Nuffnang oh Nuffnang