Nuffnang saya

Followers

Wednesday, January 18, 2017

Saya Suka Makan, Saya Suka Ambil Gambar Makanan

Inilah kisah akak, kalau sebelum ini cerita azam berdiet akak yang tetap terselit untuk 2017. Kali ini tetap setia dengan mood ambil gambar makanan tapi gambarni semuanya tahun lepas yang punya...Moga selepas ini gambar makanan akak yang sihat-sihat belaka sahaja. 
Gambar kami selepas makan di Medan Selera Cyberjaya...
Akak tahupun tempat ini masa berjumpa dengan pelabur...
Maalumler selalunya akak tengok kedai makan di Cyberni banyak yang mahal belaka..
Rupanya ada terselit di belakang stesen bas ini..
Ini menu sihat yer kawan-kawan...
Sarapan di Subway Puncak Jalil...
Bahagianya kalau dapat makan ais krim...
Set Menu Captain America di Mio' Medan Selera Bandar Kinrara..
Tempat kegemaran kami sebab sos lada hitam yang best...
Dik Ya makan mi wantan versi kanak-kanak..
ehm terus teringat nak makan mi wantan..
Roti tisuni macam menara condongjer...
Tengok botol ubat dibelakangtu..
Tengok anak yang menjualnya itu buat akak kasihan...
Waktu malam, anak perempuan pulaktu..
Katanya dari pusat tahfiz di Kedah..
Selepastu keluarlah kisah penipuan di tv..
Tengok di botol ubat memang samalah..
Memang sakit hati bukan sebab duit yang kita bagitu..
Dalam hati cuma kasihan pada anak itu sahaja..

Walaupun rasakan yang itu sindiket atau bukan betul..
Baliktu katanya ubat panas, tapi bila disapu ke tangan memang langsung tiada rasa apa-apa...
Apalah balasan yang sesuai untuk orang yang menggunakan kanak-kanak untuk kemewahan...
Gunakan nama tahfiz yang sudah tentulah dianggap perkara yang baik-baik...
Teringat anak itu seperti memandang pada anak saudara atau anak sendiri...
Janganlah mereka ini dianiaya oleh orang yang hidup senang atas kelemahan orang lain...
Moga Allah melindungi mereka selama-lamanya...
Tahun ini anak-anak sudi membawa bekal ke sekolah..
Jadi emaknya berusaha jugalah menyediakan bekal ...
Mereka juga hendak bersarapan sebelum pergi sekolah...
Moga lebih bersemangat untuk menimba ilmu...
Bekal tidaklah sehebat orang lain, janji boleh kenyang..
Semoga anak-anak dapat mengurangkan belanja sekolah..
Belajar berjimat dan menyimpan untuk masa depan...

Inilah kisah saya yang suka makan, tolak batu dan kayu kata bapak akak dulu.. Kalau akak yang balik kampung bapak mesti beli macam-macam. Balik dua haritu dia akan suruh emak masak macam-macam.. Dia tahu apapun dihidangkan mesti akak makan.. Katanya anak yang lain ini ada makanan kegemaran yang anak sulungnya senang makan semua benda.. Rindu apak... rindu serindu-rindunya...

5 comments:

  1. Wahhh..kiatorg pun suka gak makan kat Subway Puncak Jalil tuh. Set makanan yang akak order tuh kat Mio' kitchen Bandar Kinrara tuh belum try lagi. Hehehe...boleh la kot nak cuba nanti. Nampak best ajer...

    ReplyDelete
  2. Saya pun suka makan tau, Cho. Tapi lately ni kena memasak di rumah ajelah sebab mak mertua ada datang bertandang. Takdalah dapat selpie gambar makanan katanya...

    Saya pun geram tau dengan sindiket yang menggunakan budak-budak ni. Daripada kita rasa nak buat pahala terus jadi marah, terus rasa syak wasangka. Apalah faedahnya. Mereka tu pun mempergunakan budak-budak, memang tak takut dosalah. Yalah, dosa tak nampakkan apa balasannya nanti. Kalau nampak balasan, mahu takut!

    ReplyDelete
  3. Pernah ada brader ni temubual budak budak yang jual barang dari tahfiz ni
    .
    Bila diselidik, tak tahu baca surah lazim pun 😞
    .
    Kesian sangat eksploitasi anak anak yatim ni
    .
    Kat akhirat nanti merasalah balasannya.
    .
    Cakap pasal makan, tahun 2017 ni azam nak diet. Hehe
    .
    Nak kurangkan berat badan. 😃

    ReplyDelete
  4. dana pun mcm akak, suke msk suke mkn heheheh...

    tp thn ni hrpnya moga boleh la di kurangkn skit suke mkn nya tuh...

    dana pun mcm akak, kadang kesian kt bdk2 yg jual2 brg dr tahfiz nih... kadang bg jgk duit tp tak tau sapa yg dpt duit tu....
    moga dpt balasan setimpal pd org2 yg punya sindiket tuh

    ReplyDelete

Nuffnang oh Nuffnang