Nuffnang saya

Followers

Thursday, January 5, 2017

Reunion Sahabatku di Tempat Menarik Sabah

Bersambung di hari yang ketiga di bumi Sabah negeri Bawah Bayu. Alangkah cemburunya akak menerima kiriman whatsapp dari sahabat-sahabat. Seronok melihat keakraban sahabat-sahabat semua walaupun ada yang tidak berjumpa selama 30 tahun. Namun melihatkan gambar yang dihantar akak dapat rasakan jurang masa itu tidak mengubah erti persahabatan kita. 

Moh kita saksikan aksi sahabat-sahabat yang mungkin rasakan umur mereka belasan tahun lagi. Maalumlah zaman sekolah kita dahulu tidaklah dapat sakan bergambar. Zaman guna filem, kawan yang ada kamera boleh di bilang dek jari. Sudah ambil gambar kena cuci di Pekan Ipoh, naik bas sekolah keluar pekan hari khamis. Oh! nostalgia sungguhlah...
Perjalanan bersambung di hari yang ketiga..
Bergambar kenangan di homestay Sinurambi yang menyimpan banyak kenangan..
Gossip apalah yang dibincangkan oleh puan Astro Awani tu..


Tempat Menarik : Desa Dairy Farm, Kundasang
Inilah kenangan berjumpa sahabat lama yang dirindui.
Siapalah sangka boleh berjumpa lagi...
Mood : cemburu melihat gambar korang...
Ada antara mereka datang bersama keluarga tapi sunguh sporting membiarkan isteri dan ibu bergambar bersama sahabat. 
Cemburunyer kita, macam bukan di Malaysia weh!
Amboi macam oberseee gitu...
Demi untuk bergambar bersama apalah adanya sepet matakan...
Katanya susu di sini sedap...
Ini baru nampak lembunya yer...

Boleh pula terjumpa junior SERATA di sini ...
Betapa kecilnya dunia ini yer... 
Located at the foothill of Mount Kinabalu, Desa Cattle Dairy Farm offers one of the most amazing scenery one could envision. Often chosen as a wedding photography destination, with the majestic Mount Kinabalu overlooking beautiful green pastures, the scenery is breathtaking, not forgetting the cool breeze that Kundasang has to offer.

The real attraction here is the cattle farm, producing about 900,00 litres of milk per year. The farm is 199 hectars and most of the milking cows are Friesians, the highest milk producers of all cattle breeds.

It is an ideal destination for the whole family, where there are activities such as feeding the calves with bottled milk, feeding goats with grass, how milk is processed as well as the milking process are available for all. If you have ever wondered how milk is made, Desa Cattle Farm is the place for you.

Before leaving, don’t forget to get some souvenirs especially the popular dairy products like Desa Cattle’s milk in a box as well as their ice cream. A visit here is both educational and fun!
Sumber : SABAHTOURISM

Tempat Menarik : Tagal Luanti
Aktiviti bermanja-manja hulurkan kaki untuk habuan ikan...
Lari sebab tidak tahan geli...
Lepak bersama macam zaman kita sekolah dulu-dulu..
Ini bukan bazaar bulat weh ! tempat kita menunggu bas nak balik dari pekan Ipoh..
(catatan : bazaar bulatpun dahpun kena roboh)

The word 'tagal' in the local kadazan-dusun dialect means 'no fishing'. The main purpose of 'tagal' is to preserve the environment as well as the ecosystem of the river for the benefit of the generations to come. The Pelian fish or the Malaysian Mahseer originates from the family of Cyprinidae. It is said that these fishes are specifically trained by the villagers here at Kampung Luanti to perform the healing massage on the visitors.
Other than this ticklish fish nibbling activity which helps remove the dead skin from your feet, there are also several activities to be done here. You can also choose to trek in the jungle or camp here at Kampung Luanti. If you do intend to extend your stay at Kampung Luanti, there is homestay program that you can join to learn more about the ways of life of the villagers here in Kampung Luanti and also to relax.
Tempat Menarik : Jambatan Tamparuli


Tempat Menarik : Ranau House of Sabah Tea
Tugu di bulatan pekan Ranau...
Ada restoran dan juga kedai cenderamata untuk pengunjung
Wajiblah bergambar dengan signature Sabah Tea

With its sprawling tea plantation surrounded by pristine rainforests in the cool mountain air, The Sabah Tea Garden beckons you to indulge in its beautiful surroundings, away from the hustle and bustle of the city life. 

Sabah Tea is the only organic tea farm in Borneo and one of the few in the world. A trip to the tea garden is both educational and fun, one where visitors can enjoy a variety of recreational activities such as obstacle-crossing in the Sapaon Recreational Area, trekking along the trails to the peak of Kamunsu Hill or embarking on a night walk to check out the unique insect life.
Sumber : SABAHTOURISM 

Tempat Menarik : Waterfront Kota Kinabalu
Makan malam terakhir bersama-sama di Waterfront.
Sabah memang terkenal dengan makanan laut yang segar..


SELAMAT TINGGAL KOTA KINABALU...
Tempat menarik yang banyak untuk dilawati. Ini belum lagi melawat pulaunya yang terkenal di seluruh dunia. Moga akak juga berpeluang untuk ke sana lagi. Kali terakhir kenegeri Sabah adalah pada tahun 1996 untuk mendaki Gunung Kinabalu. Tentu sahaja banyak perubahan di negeri bawah bayu ini yang akak tidak saksikan dahulu. Antara tempat yang memang harus pergi tahun 2017 ialah Sabah negeri Bawah Bayu.. 
Percutian yang tidak lama namun antara kenangan terindah rasanya.
Kita yang tidak pergipun dapat merasainya inikan pula mereka..
Hasil belian sahabat-sahabatku di Pasar Filipina kecuali seorang yang memakai Pandora...
Selamat Tinggal Kota Kinabalu. Tahniah untuk sahabat reunion kali ini.Semoga ada lagi reunion yang hebat sebegini untuk tahun hadapan. Mungkin sirih pulang ke ganggang pula ke neger Perak Darul Ridzuan. Kalau dapat bermalam di asrama berkumpul seperti dahulu alangkah seronoknya..

9 comments:

  1. Memnt indah begini biasanya buat kita terkenang ketika masa belajar duduk sama-sama di asrama, bangun pagi, sarapan, prep dan semuanyalah. Itu yg rasa macam umur belasan balik ye Zila hihi...

    ReplyDelete
  2. Wah, memang macam obersi la. Teringin nak ronda ronda seluruh sabah. 😃 Macam sis dapat reunion dengan kawan kawan sekolah

    Terasa diri berusia belasan tahun semula

    ReplyDelete
  3. Syoknya cuti2 dgn kawan2 lama. Kami nak buat reunion makan2 pun tak menjadi2...huhuhuu...

    ReplyDelete
  4. Bestnya dpt reunion dengan kawan-kawan.

    ReplyDelete
  5. bestnya... jauh ke sabah bahhh reunion..view mmg cantik.. ntah bila ada rezeki jejak kaki kat sana jugak

    ReplyDelete
  6. bestnya reunion.. seronok kan di Sabah hihi

    ReplyDelete
  7. Gambar akhir sekali yg bertongkat tu pun ikut jugak ke Sabah ke CZ?
    Bestnya lahai dapat bereunion mcm tu ...Kenapa awak tak pergi sekali CZ?

    ReplyDelete

Nuffnang oh Nuffnang