Nuffnang saya

Followers

Tuesday, May 5, 2015

Makam Nabi Daud Mount Zion

Lamanya akak nak mengarang cerita...
Rupanya lagi susah sebab masa pergi dulu tidak dibuatkan catatan...
Namun untuk kenangan diri sendiri dan kawan-kawan akan diteruskan juga...
Kisah hari ketiga lawatan kami ke bumi Anbia yang menjadi rebutan....
Hari ini kami akan melawat makam Nabi Daud a.s.  di Bukit Zion dan Masjid Ibrahim di Hebron...

Tempat pertama di lawati ialah Makam Nabi Daud a.s
Makam Nabi Daud a.s. terletak di Bukit Zion, Jerusalem ...
Merupakan tempat suci bagi penganut agama Islam, Yahudi dan Kristian.
Makam Nabi Daud ini dipisahkan dengan dinding.
Orang perempuan dan lelaki tidak dibenarkan bercampur...
Seperti gambar di atas yang kelihatan itu bahagian lelaki dan perempuan disebelahnya...

Mari berkenalan dengan Nabi Daud yang merupakan Raja pertama Bani Israel....
Nabi Daud adalah penerima kitab Zabur dari Allah SWT

"Dan Tuhanmu lebih mengetahui akan sekalian makhluk yang ada di langit dan di bumi; dan sesungguhnya Kami telah melebihkan setengah Nabi-Nabi atas setengahnya yang lain; dan Kami telah memberikan Kitab Zabur kepada Nabi Daud." (al-Israa':55)
Makam Nabi Daud a.s. terletak di hadapan Zion Gate luar kota BaitulMaqdis..
Zion Gate ini adalah antara pintu gerbang untuk masuk ke BaitulMaqdis...
Akak rasalah yang lubang-lubangtu adalah kesan tembakan 

Cuaca nampak panaskan tapi sebenarnya sejuk...
Apalah yang diperhatikan oleh ahli rombongan itu gamaknya...
Bayangkan betapa sukarnya kami menolak kerusi roda emak..
Dengan jalan yang tidak rata, turun naik bukit juga terdapat banyak tangga... 
Emak akak boleh berjalan tapi untuk berjalan jauh memang tidak berupaya...
Syukur emak akak gembira dengan lawatan kami di sini...
Penerangan diberikan sebelum masuk ke Makam Nabi Daud dan 'last supper room' Nabi Isa a.s....
Asalnya dulu adalah Masjid Nabi Daud kini telah menjadi Gereja King David...
Nabi Daud a.s. kepercayaan orang Muslim dan  orang Yahudi pula memberi nama King David...
Ini patung King David dari segi fahaman orang Yahudi..
Nabi Daud dikurniakan dengan suara yang sangat merdu...
Orang Yahudi percaya Nabi Daud adalah seorang ahli muzik...
Itu sebab ada diletakkan alat muzik ditangannya...
Wallahuallam ini fakta yang akak dengar dan baca sahaja...
Gambar ini di 'Last Supper Room' Nabi Isa sebelum diangkat oleh Allah ke sisiNya....
Tengoklah betapa ramainya rombongan dari yang bukan beragama Islam di sini... 
Rombongan ini datang dari pelbagai negara dan kata pemandu pelancong kami ramai yang ditaja...
Orang Islam kena datang ke Palestin sebagai tanda sokongan kepada saudara Muslim kita di sana...
Laluan masuk ke Makam Nabi Daud..
Makam Nabi Daud di bahagian wanita...
Makam Nabi Daud boleh dilawati oleh orang Islam, Yahudi dan Kristian...
Yang didepan kami itu rasanya orang Yahudi melihatkan cara mereka... 
Gambar ahli rombongan sementara menunggu kawan lain keluar dari makam Nabi Ibrahim...
Dalam gambar ini ada makcik yang umur 76 tahun dan 73 tahun...
Sangat cergas dan akak rasa sangat kagum dengan mereka...  

Dua gambar di bawah adalah diluar perkarangan Nabi Daud....

Muzium Holocaust pertama diIsrael...
Rombongan kita lalu sahaja tidak masuk ke sana... 
Sebelum naik bas kita bergambar dulu... 
Selepas melawat makam Nabi Daud kami akan ke Hebron...

Akak nak mohon maaf kerana banyak gambar...
Apa yang akak tulis ini hanya apa yang akak lihat dan dengar...
Sekiranya ada kesilapan fakta ampun dan maaf dipinta...
Akak bukanlah pengkaji sejarah bukan juga seorang ilmuan agama...
Ini hanya catatan pengalaman dari seorang pelawat...

 Akhirnya bacalah Doa Nabi Daud ini ...

14 comments:

  1. seronoknyer kak, akak dh sampai ke sana.... kt sana ingatkan ramai org islam je, org agama lain pun ramai ye... yelah mereka pun kata nabi kita tu nabi depa jgk kan...

    ReplyDelete
  2. nmpk cntik plak pmndgn gmbr last tu...suka tgk

    ReplyDelete
  3. Dah lama saya mengimpikan untuk menjejakan kaki kesini Zilla.. Alhamdulillah zila dan mak dah sampai kesana.. bila tengok gambar2 yg zilla kongsikan lagi teruja nak pergi sana.. terima kasih berkongsi pengalaman..

    ReplyDelete
  4. ya allah kak..sebak pulak izwa baca..sambil baca berdoa ya allah kau sampaikan lah aku kat tempat ini satu hari nanti..

    ReplyDelete
  5. bertuahnya kak.
    pnjng umur, murah rezeki moga dapat pergi juga.

    ReplyDelete
  6. Alhamdulillah kakak dpt juga jejak kaki ke makam Nabi Daud ni... sy ni bila lah agak nya...huhu

    ReplyDelete
  7. subhanallah
    bestnye kak dpt tgk makam2 nabi
    sure teruja kan..

    ReplyDelete
  8. banyak gambar la best..Bukan senang nak jejakkan kaki kesana.dpt tengok gambar n baca cerita akk dah happy

    ReplyDelete
  9. seronokkan cho... saya g mesir punye pakej... sama la gi dgn Andalusia 18apr punye trip... moga2 murah rezeki nak ke Tanah haram lagi.. nitis airmata saya nengok tinggalan nabi-nabi Allah yang dicemari oleh musuh islam :(

    ReplyDelete
  10. seronoknya tgk pic tu semua

    ReplyDelete
  11. tq kak share gambar2 ni ... entry ni sgt menarik .. bkn senang nk tau serba sedikit mengnai sejarah .... bila akak up entry ni baru saya tau yg nabi daud as ni org bkn islam pun agungkan

    ReplyDelete
  12. bnyk kak lubng2 tu klu betul la tu kesan tembakan YaAllh hnya depa je tau saat tu kn

    ReplyDelete

Nuffnang oh Nuffnang