Nuffnang saya

Followers

Wednesday, August 27, 2014

Damainya kampung halaman

Masih ada gambar raya yang masih berbaki...
Nak juga tayang kat sini...
Akak beraya di Gombak tahunni..
Ikutkan semuapun beraya dengan keluarga mertua...
Tapi sebab bapak akak meninggal takkanlah nak biarkan mak beraya seorang..
Dapatlah gambar kiriman whatsapp keluarga dipagi raya...
Teruja akak tengok gambar yang nampak menarik di halaman rumahni...
Oleh itu sebelum balik akak nak gak ada gambar dihalaman rumah...
Tengok pokok sekeliling rumah dikampungni memang seronok..
Tapi nak suruh akak tanam memang taklerkan...

Jom kita saksikan gambar yang mampu menceritakan segalanya...
Bergambar beramai-ramai di pagi hari raya....
Hanya keluarga akak dan adik bongsu yang tak beraya di kampung...
Terasa sunyinya hari raya kali ini tanpa ada apak...
Maalumler kalau dulu apak yang menyediakan semuanya....
Emak hanya masak tapi kali ini tidaklah berpeluang untuk bermanja lagi...
Semua perlu disediakan dari permulaan...  
Adik dan adik ipar juga anak sedara...
Dah besar-besar anak saudara akak sekarangni...
Kalau tinggitu memang dah lebih tinggi dari mak saudaranya....
Gambar yang paling menyentuh hati...

Bila kami balik kampung maka sekitar rumah opah pulak kami terokai untuk bergambar..
Layanlah aksi anak-anak yang terpaksa bergambar...
Atikah pulak bergambar di hadapan pokok bunga kertas.
Macam-macam jenis bunga ada...
Model dah marah sebab disuruh bergambar... 
Sebenarnya di laman rumah kampungni macam-macam ada..
Ada macam-macam pokok herba untuk tujuan perubatanpun ada di sini.. 
Dulu bapak akak pantang orang cakap bagusjer dia akan tanam... 
Emak akak juga ada tanam pokok kegunaan harian..
Setakat daun pandan, kari, kunyit dan serai tentulah ada..
Itupun tanah keliling rumah akak tak berapa nak besar...
Siap paksa anak akak bergambar dirumah jiran belakang rumah..
Jiran yang dah umpama saudara sendirii...
Anak saudara dana anak akak sendiriipun kalau balik kampung mesti datang sini...
Diaorang dah buat rumah orang macam rumah sendiri...

Inilah kisah keluarga kami... 

26 comments:

  1. bestnya la kan dapat beraya balik kg ;p

    ReplyDelete
  2. tahun pertama memang terasa sangat kehilangan kak..
    moga mak akak kuat..
    kalo boleh memang nak dok kampung jer..suasana tu lain kan..

    ReplyDelete
  3. besh kan dok kampung semua nk semua ada .... nk masak tu keluar rumah main petik2 je ...

    ReplyDelete
  4. seronoknya raya....tunggu tahun depan pulak..huhu

    ReplyDelete
  5. Seronok nya Kak..
    memang sedih bila pagi raya melawat pusara..

    ReplyDelete
  6. Kg kan...msti tmpt yg paling best..! Sbb sy pun dari kg juga....:)

    ReplyDelete
  7. memang indah beraya di kampung kan~
    rindu plak kampung bila baca n3 akak nih..:)

    ReplyDelete
  8. pagi syawal lah yg paling syahdu..suasana kmpung.. bestkn suasana kampung.. lawat pusara..

    ReplyDelete
  9. beraya kat gombak??..gombak kat mana kak..sbb falsya pun first day raya beraya kat umah sendri ngan umah mak kat gombak..hehe

    semoga akak kuat ye..

    ReplyDelete
  10. cantiknya tgga batu jiran akak tu...meriah warna dia..setiaaa model2 akak ni walaupun protes sket2...haha

    ReplyDelete
  11. plg penting dgn keluarga..

    tp semenjak 2 menjak ni..ramai plk trend raya g melncong..
    huuk..
    fikir2 lah..
    nk melncong boleh, angkut sekeluarga mcm dato siti..

    ReplyDelete
  12. baju melayu warna hijau bersampin macam tu smart la...igt nak buat la baju warna macam tu tahun depan...kikiiki..

    tangga rumah jiran pun striking! hihih

    ReplyDelete
  13. saya suka tangga kuning tu memang sesuai untuk photoshoot :)

    ReplyDelete
  14. Kak Cho, same la, my husband pun... dia de jiran yg sama2 dari waktu kecil lagi.. sampai la ni.. mengenali jiran hubby pas kawen 2009, mmg rapat cam mak sendiri dah dibuatnya..coz mak mertua saya dah tiada... tumpang kasih syg dgn mak jiran la... Alhamdulillah...

    ReplyDelete
  15. damai je rasa bila berada di kampung..bila cuti je nak balik kg..cuti je nak balik kg..huhu

    ReplyDelete
  16. Tahun ini tahun pertama raya tanpa mertua tapi saya tak balik raya ke Bota Kiri balik rumah mak sendiri.

    ReplyDelete
  17. beraya di kg mmg plg bestkan.....cantik gmbar ramai2 tu..nmpk kemeriahan raya....

    ReplyDelete
  18. Best kan suasana kampung .. kalau stress kampung la tempat yang paling best utk me"rileks"kan minda dan fikiran :D

    ReplyDelete
  19. Best kan suasana kampung .. kalau stress kampung la tempat yang paling best utk me"rileks"kan minda dan fikiran :D

    ReplyDelete
  20. Al fatihah untuk arwah ayah...Masa gi umrah hari tu sihat jer kan CZ.....Dah sampai masa....
    Cantiknya tangga jiran tu CZ....rumah Melaka ke...

    ReplyDelete
  21. Cho, abah saya dah pergi 17 tahun yang lalu tapi hibanya setiap kali singgah ke 'rumahnya' sampai sekarang sama je...

    Kalau balik kampung sekarang ni haruslah nak berposing je sebab memang jarang balik. Sampai anak pun pandai dah tanya - tahun depan ke Mommy baru kita dapat balik kampung lagi?

    Aduh, nak tepuk dahi 18kali je rasanya!

    ReplyDelete
  22. cantiknya kawasan kampung akak

    mesti arwah ayah akak suka cucuk tanam ni :)

    ReplyDelete

Nuffnang oh Nuffnang