Nuffnang saya

Followers

Friday, July 18, 2014

Ingatan melayang ke kampung halaman

Harini Malaysia digemparkan dengan berita yang sangat tidak terduga...
MAS sekali mencatatkan sejarah bagaikan sudah jatuh ditimpa tangga....
Kali ini pesawat malang MH17 ditembak di Ukraine...
Betapa besarnya dugaan yang dihadapi oleh MAS dan Malaysia...
Takziah kepada keluarga penumpang dan krew MH17....

Berbalik pada tajuk asal ingatan melayang ke kampung halaman...
Harini dah 20 hari kita berpuasa bermakna semakin dekatlah hari raya Aidil Fitri....
Badan masih di sini tapi ingatan tentulah dah sampai kampung...
Teringat-ingat kenangan berpuasa seisi keluarga masa kecil-kecil dulu...
Seronoknya waktu berbuka masa dulu memang tiada dapat ditukar ganti...
Kalau dulu meja penuh dengan makanan padahal mak masak takler sebanyak mana...
Inilah seronoknya Ramadhan bertukar juadah antara jiran...
Paling seronok kalau giliran keluarga kami "moreh" di surau...
Bertungkus lumus jiran membantu bapak akak memasak...
Arwah bapak akak memang sedap kalau sekali sekali tunjuk bakat sebagai chef....
Seronok juga kalau ingatkan arwah bapak akak menyiapkan "panjut"...
Setiap tahun tidak sama dekorasinya...
Alahai sayang tidak terjumpa gambar kemeriahan rumah kami masa malam tujuh likur....
Serba serbi rindu mengingati memori Ramadhan dulu-dulu....
Jom layan gambar yang adani...
Terima kasih untuk tuan punya gambar yang asal....
Dan juga orang yang tolong sebarkan gambar ini....
Sebarkanlah cerita yang positif tak mahu yang negatif....
Akak pernah merasai jaman ini, ikut arwah bapak beratur di pekan Bota Kiri.... 
Susah hidu orang zaman dulu tapi jarang kita dengar mereka mengeluh...
Kalau arwah bapak pesannya selalu lebih kuran gini....
"apak harap kamu semua tidak jadi susah macam apak, 
belajar rajin-rajin kerana dengan ilmu kamu akan jadi orang berguna"...
Suasana memang sangat tenang hijau mata memandang... 
Laman rumah kami di kampung yang penuh dengan pokok bunga... 
Emak rajin tanam bunga tak macam akak yang langsung tak reti pasal tanam pokok... 
Dulu laman rumah kami ada rumput "karpet" yang kalau duduk rasa mencucuk....
Tapi sebab emak tak larat nak jaga tukarlah berbatu begitu...
Ini bukanlah kampung halaman akak...
Tapi ini di perumahan ladang tempat adik akak tinggal....
Mungkin hari raya ini adalah kali terakhir berhari raya di sini....
Dah 14 tahun adik akak kerja di sini dan mungkin sudah sampai masanya untuk berundur....
Bergambar dengan pokok buah naga yang rajin berbuah......
Gambar ini sebelum kami melawat arwah bapak yang masatu di Hospital Manjung...
Singgah sebentar dirumah adik akak sebab adik akak mengajak makan tengahari di situ...

Mesti ramai yang dah bersiap sedia untuk balik kampung...
Semoga dipermudahkan perjalanan kita nantikan... 

27 comments:

  1. pengalaman berharga tu beli ais camtu hehe
    saya xpenah merasa pengalaman camtu

    ReplyDelete
  2. terasa rasa rindu nyer akak kat ayah akak bila baca entry nie..

    ReplyDelete
  3. indahnya beraya di kampung...ooo cam tu ek org dolu2 beli ice gud sharing baru tau ;)

    ReplyDelete
  4. acik pun teringat kampung,,sayu rasa hati..tapi dah tak de rumah untuk balik..cuma pagi raya acik mesti balik balik kampung jalan2 ziarah jiran

    ReplyDelete
  5. memang sedih dengar berita pesawat terhempas tu.. dahlah salah tembak.. jadi mangsa ajelah... Al-Fatihah... selamat pulang ke kampung ye kak.. semoga kite semua selamat selamat belaka

    ReplyDelete
  6. seminggu saja lagi kan zila..

    aha..teringat kenangan beli ais batu yang disalut dengan serbuk kayu untuk elak cepat cair..

    ReplyDelete
  7. nanti balik kg dah tak sama dah perasaannya...sedih...

    ReplyDelete
  8. Batul tu kak Zila...suasana hari raya makin terasa...kat opis ni pun ramai yg menjual bicuit raya...Bila akak Zila start cuti raya ni

    Berhati2 semasa memandu pulang kek kampung nanti ye

    ReplyDelete
  9. Al-Fatihah! salam takziah buat keluarga mangsa MH17..
    indahnya suasana kampung.. berpuasa di kg juga amat menyeronok kan..semoga perjlnan balik kg di permudahkan..amin!

    ReplyDelete
  10. Apa pun kenangan masa dulu-dulu tak akan dpt dinikmati lagi sekarang ni..

    ReplyDelete
  11. al-fatihah buat mangsa mh17

    lya x blik kampung. dh mmg menetap dkt dgn famil lya n MIL.

    ReplyDelete
  12. rindunye pada kampung halaman~
    x sabar nak rayaaaa~

    ReplyDelete
  13. amboi kak cho, dah feeling2 brada di kampung halaman yea? rileks la kak cho, kite de seminggu lebih lagi sebelum nak menyambut Aidilfitri..hehehe... puasa kasi habis dulu...

    ReplyDelete
  14. Tak sabar nak balik kampung nampak nyer ...

    ReplyDelete
  15. semoga perjalanan balik kampung akak dipermudahkan selamat .... sy pun rindu zaman sy membesar dulu .... tp sekarang sy beraya di kampung suami setiap tahun ... kampung sy ry ke 3 cam tu br balik ...

    ReplyDelete
  16. Bestnya kak nk blk kg...rasa kjp je nak raya..ooo...blk kg..blk kg..

    ReplyDelete
  17. tang beli ais masa zmn kecik2 mmg nostalgi... tak pnh rasa tp mak selalu cite... penaglaman masa kecik2 kt kampung mmg seronok kan kak

    ReplyDelete
  18. tang beli ais masa zmn kecik2 mmg nostalgi... tak pnh rasa tp mak selalu cite... penaglaman masa kecik2 kt kampung mmg seronok kan kak

    ReplyDelete
  19. Dah lama tak merasa suasana beraya dikampung.

    ReplyDelete
  20. Kak sha bila tengok yg ais tu teringat masa arwah opah ada.. beli ais siap ada serbuk kayu lagi.. lepas tu potong kecik2..

    windu sgt ngan arwah opah.. :(

    ReplyDelete
  21. saya lambat lg pulang ke kampung. selamat har1 raya kak.

    ReplyDelete
  22. Ucap Salam Aidilfitri , mohon salah silap dimaafi,
    Terkadang kita bicara dan menitip kata, Yang terkadang mengguris rasa, Walau menyepi seketika, Ingatan itu tetap ada. Terima kasih terus menyokong KA , Selamat hari raya, maaf zahir & batin dari KA sekeluarga

    ReplyDelete
  23. pengalaman bhrga beli ais btu tu.hihi
    saya beraya di kl je kak x blk kg.cik.abe kena standby raya.. lpas tu bru cuti.. :)

    ReplyDelete
  24. agk2 nyer bdk2 skrg tahu x buat panjut? ;-)

    ReplyDelete

Nuffnang oh Nuffnang