Nuffnang saya

Followers

Thursday, July 3, 2014

Cerita lama

Selamat berpuasa semuanya...
Bulan puasa extra sibuk dan tak sempat nak update blog...
Moodpun tak berapa nak mari sebab memang takder gambar baru untuk dikisahkan...
Kalini akak nak cerita pasal handphone anak-anak...
Handphoneni akak beli sempena dengan harijadi Atikah bulan April lepas...
Sebab lain akak belikan handphoneni ialah masatu emak mertua akak tinggal dengan adik ipar...
Selalunya susah nak pesan pada diaorang kalau balik rumah lepas sekolah agama...
Jadi lepas ada handphone senanglah ibunya nak membebel sebelum diaorang ke sekolah kebangsaan...
Oleh kerana dah belikan untuk kakaknya maka akak belikan juga untuk adiknya...
Untuk adil belikan yang sama belaka ... masukkan juga talian internet untuk mereka...
Tengokler apa yang ada semuapun 'games' ....
Cover handphone dik Ya biru...
warna kegemaran dia sekarang....

Ada lagi cerita pasal handphoneni...
Alkisahnya masa akak nak balik kampung melawat bapak akak di hospital dua minggu sudah...
Singgah sebentar untuk makan tengahari sebab paginya anak-anak ada sukaneka di sekolah...
Kasihan pulak dah berlatih berbulan-bulan kalau tak pergi ke sukanekakan..
Tapi akak tak pergipun sebabtu takder gambar untuk dikongsikan..
Pagitu sibuk sebab nak balik kampung, mestilah diuruskan semua baru senang hati...
Berbalik pada cerita di restoran untuk makan tengahari...
Lepas habis bayar semua Atikah pergi ke bilik air...
Sekali dik Ya dengan muka cuaknya datang pada akak ..
Katanya handphone kakak dah masuk dalam....
Memang tak dapat diselamatkanlah sebab tandas mencangkung...
Selamat tinggallah wahai handphone, hanya dua bulan lebihjer mampu bertahan...

Mulatu memang marah sesangat atas kecuaian dia...
Tapi fikirkan balik memang dah nak jadikan...
Bukannya kita boleh kembalikan masa yang dah lepaskan...
Kadang kitapun yang berakal fikiran orang dewasapun ada buat silap...
Tapi tetaplah bagi nasihat supaya dia faham dan tidaklah anggap mak dia macam orang cop duit...
Moga dia dapat pengajaran dari kesalahannya itu... 
Jadilah anak yang baik dan sentiasa ingat pesan emak dan ayah...

Rupanya kehilangan handphone itu tak seberapa sebenarnya...
Sehari lepas itu rupanya akak kehilangan insan yang terlalu istimewa...
Ayahanda yang telah membesar dan mendidik kami adik beradik dengan penuh kasih sayang...
Ramadan ini tidak sama seperti yang dulu... 
Rindukan apak insan yang sangat istimewa....

Salam Ramadhan semua .. moga kita beroleh keberkatan dariNya... 

16 comments:

  1. budak2 sekarang nie dah mewah kan..kecik2 dah ada hp bebagai..

    Utk kesenangan hati kita jugak..senang klu nak call bila2..

    ReplyDelete
  2. takde rezeki...insyaAllah ada ganti yg lagi baik kut ye tak..

    alfatihah untuk arwah ayah akak...

    ReplyDelete
  3. Saya baru je terfikirkan Cho, patutkah belikan si Abang handphone satu. Sebabnya pun tentang itulah, senang nak sampaikan pesanan penaja sebelum pergi sekolah. Kalau telefon rumah, memang tak dapat bercakap langsung. Si Adik sibuk membebel di talian, entah apa nak disampaikan pun tak pasti :)

    ReplyDelete
  4. laa kak ..jatuh dlm toilet la yeak...aduh siannnn...mesti terkilan atikah... takpe la kak, nanti ade rezeki boleh carikan yg lain....

    innalillahiwainailahirojiun.....al fatihah...moga allahyarham ditempatkan di kalangan org yg beriman...harap akak tabah dgn dugaan ni kak yeak....

    ReplyDelete
  5. bkn rezeki bdk2 th kan kak...

    takziah n al fatihah utk arwah ayah akak... moga rohnya dicucuri rahmat

    ReplyDelete
  6. smp situ je kan kak rezekinye...

    takziah dan al-fatihah sekali lagi kak ila..

    ReplyDelete
  7. Alfatihah
    Bw :)
    Salam singgah dari irra
    http://www.irrayyan.com
    Irra follow blog ni
    Selamat berpuasa ^^

    ReplyDelete
  8. takziah kak...

    moga lepas ni atikah lebih berhati2 dalam menjaga barang peribadinya...dapat hp baru ke dia? ;)

    ReplyDelete
  9. Hilang hp boleh cari ganti tapi hilang atok/ayah memang tak ada pengganti. Moga arwah tenang di sana. Bulan ini bulan kerehatan buat mereka di sana Zila...

    ReplyDelete
  10. takziah.... takpela pasni kna kumpul duit lgi la nmpk gayanya beli yg bru

    ReplyDelete
  11. Ermm..betul kalau difikirkan apa lah sgt nilai hp tu dibandingkan insan tersyg..tp kena juga lebih berhati2 duit jugak kan..

    Takziah kak..

    ReplyDelete
  12. takziah zila...baru tahu.
    kehilangan yang tak dapat ditukar dengan wang ringgit dibandingkan dengan kehilangan hp kan..
    Al fatihah..moga roh arwah tenang di sana..

    ReplyDelete
  13. SALAM TAKZIAH...

    HILANG KEBENDAAN BOLEH DIGANTI HILANG INSAN TERSAYANG...MN LAA NAK DICARI...

    ReplyDelete

Nuffnang oh Nuffnang