Monumen Alaf Baru Putrajaya

Hanya kami berdua menghirup udara di tepi tasik yang tenang. Tujuan ke Putrajaya untuk membuat kad pengenalan baru di JPN. Singgah hanya untuk bergambar dan tiada tujuan yang spesifik. Untuk mereka yang tinggal di Putrajaya tidaklah sakan seperti kami bergambar. Maalumlah hari-hari nampak..

Kebetulan Monumen Alaf Baru ini berdekatan dengan JPN dan laluan balik ke Puchong. Bergambar di tepi tasik dahulu sebelum memanjat Monumen Alaf Baru atau Tugu Milenium. Kalau banyak masa lagi bolehlah singgah di Umai Cafe yang sedap makanannyatu... 
Info dari WIKIPEDIA >>>> Monumen Alaf Baru atau Tugu Milenium (Millennium Monument) terletak di Presint 2, PutrajayaMalaysia. Ia merupakan monumen negara yang pertama dibina khas untuk Wilayah Persekutuan Putrajaya. Di bawah tugu ini telah ditanam oleh Tun Dr Mahathir, semasa menjadi Perdana Menteri, kapsul masa yang akan dikeluarkan pada tahun 2020 nanti.
Menara Tugu Milenium ini tingginya 68 m. Jalan naiknya berbentuk pelantar tinjau ala beranda yang dibahagikan kepada 4 pecahan yang bersambung iaitu bagi menggambarkan era Malaysia pra kemerdekaan (sebelum tahun 1957), pasca merdeka (1957-1970), Malaysia kini (1971-2020) dan Malaysia akan datang pada tahun 2020 dan ke atas.
Dilihat dari atas, menara ini seakan-akan membentuk bunga kebangsaan Malaysia iaitu bunga raya yang berwarna emas berkemilauan. Di pelantar tertinggi, pengunjung dapat melihat bangunan berhampiran seperti Masjid Tuanku Mizan Zainal Abidin dan Jambatan Seri Wawasan.
Pada waktu malam menara tugu yang diperbuat dari aluminium ini akan memancarkan cahaya terang ibarat rumah api yang membuatkan ia tampak lebih eksklusif dan indah.
Bergambar di tepi tasik dulu...
Ceria untuk memulakan perjalanan
Perjalanan akan bermula di sini...

Menyelusuri sejarah silam negara untuk menanam rasa cinta kepada tanah air kita...
Cantik tau pemandangan dari Tugu Melineum ini...
Di belakang ialah masjid  aka masjid besi ...
Kusyuk kau membacanya yer dik Ya...
Sebelah sini Tuanku Mizan Zainal Abidin atau Masjid Besi..
Sebelah satu lagi nampak Masjid Putrajaya...

Mesti datang sini bergambar... memang berbaloi memanjat tinggi....
Tiangtu ada tertulis Rukun Negara yang menjadi tunjang kekuatan Malaysia negara berdaulat...
Jom baca cerita di Kosmo online :- KOSMO

Gambar dari WIKIMEDIA
Putrajaya memang sangat menarik untuk di lawati..
Banyak tempat untuk dikunjungi...

Comments

  1. lama dah x jejak ke putra jaya... memang sangat sesuai unutk dilawati bersama keluarga... insyaAllah nak pergi lagi ke sana...

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular Posts